مراکز ترک اعتیاد خراسان جنوبی نیاز به ارتقای زیرساختی دارد

بیرجند - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: زیرساخت‌های استان در حوزه مراکز ترک اعتیاد نیاز به ارتقا دارد و با توجه به محدود بودن اعتبارات فرهنگی و اجتماعی انتظار داریم خیرین و کارآفرینان ما را یاری کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید محمدرضا طالبی روز یکشنبه در نشست راه‌اندازی مجمع خیرین یاریگران زندگی در خراسان جنوبی که با حضور مدیرعامل مجمع خیرین یاریگران زندگی برگزار شد، افزود: برای راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ سال‌هاست در حال پیگیری هستیم و به‌رغم تعیین مکان اما مجدد از مرکز مانع ایجاد شده و به دلایل مختلف از جمله داشتن ۱۰۰ نفر معتاد متجاهر، با راه‌اندازی آن موافقت نمی‌شود که در این زمینه نیاز به مساعدت داریم.

وی گفت: برخی استان‌ها برای ایجاد اشتغال بهبودیافتگان اعتیاد نسبت به راه‌اندازی کارخانه‌هایی اقدام کرده‌اند که انتظار داریم این اقدام در خراسان جنوبی هم محقق شود و ما نیز کارآفرینان را حمایت می‌کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در مورد چرخه درمان و صیانت از بهبودیافتگان تا زمانی که زمینه اشتغال فراهم نشود، بازگشت به اعتیاد وجود دارد زیرا این افراد نیاز به شغل برای تامین نیازهای خود و خانواده دارند.

وی افزود: استان خراسان جنوبی مردم متدین، صبور، انقلابی و ولایتمداری دارد اما به دلیل قرار داشتن در موقعیت جغرافیایی و همسایگی با استان سیستان و بلوچستان و کشور افغانستان، به معبری برای عبور مواد مخدر تبدیل شده است.

طالبی گفت: دستگاه‌های امنیتی و انتظامی استان برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به استان تلاش می‌کنند و بالاترین میزان کشفیات کشور را داریم.

وی تاکید کرد: براساس ارزیابی‌های امنیتی صورت گرفته در مرکز، خراسان جنوبی در تمامی شاخص‌ها جزو استان‌های اول تا پنجم کشور معرفی شده اما در حوزه مواد مخدر به دلیل بالا بودن میزان کشفیات، رتبه استان پایین‌تر است در حالی که باید برعکس باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه مقابله با مواد مخدر در استان به صورت ویژه کار می‌شود، تصریح کرد: کاروان‌های مواد مخدر در کویر وسیع از سیستان و بلوچستان تا قلب کشور پراکنده هستند و در خراسان جنوبی نیروی انتظامی با تجهیزات موجود با قاچاقچیان درگیر و حتی شهید می‌دهد اما وظایف اصلی خود را انجام می‌دهند.

وی گفت: اعتیاد به مخدر یکی از آسیب‌های اجتماعی مهم جامعه است که خیلی نگرانی ایجاد می‌کند، دشمن نیز بیکار ننشسته و بدون شک بخش عمده‌ای از طراحی و برنامه‌ریزی دشمن در جنگ نرم است.

طالبی با بیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر سرمنشأ خیلی از جرایم، بزهکاری‌ها و آسیب‌ها است افزود: بالا رفتن قیمت مواد مخدر سبب افزایش سرقت‌های خرد، بزهکاری‌ها، مفاسد اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی دیگر شده است.

مراکز ترک اعتیاد خراسان جنوبی نیاز به ارتقای زیرساختی دارد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی هم گفت: مواد مخدر و ‌عوارض ناشی از آن سلامت و کیان خانواده‌ها را نشانه گرفته لذا برای رهایی از این معضل باید همگرایی و هم‌افزایی داشته باشیم.

محمدرضا حسنی مقدم افزود: مقام معظم رهبری از اعتیاد به عنوان بزرگترین منکر قرن یاد کردند لذا حجت بر همه ما تمام است و باید برای مقابله با این معضل همه دست به دست هم دهیم.

وی گفت: می‌طلبد با توانمندسازی و حمایت اجتماع‌محور از آسیب‌دیدگان و صیانت از اشتغال بهبودیافتگان مواد مخدر در این راه قدم‌های موثری برداریم و نیاز است با آگاه‌سازی و ایجاد کارگاه‌های حرفه‌آموزی و تامین معیشت بهبودیافتگان در این مسیر گام برداریم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات می‌تواند تشکیل مجمع خیرین یاریگران زندگی باشد، تصریح کرد: در زمینه تشکیل مجمع خیرین باید جزو استان‌های نخست کشور باشیم اما بنا به دلایلی محقق نشده بود.

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی در حوزه‌های مختلف از جمله خیرین مدرسه‌ساز و سلامت در سطح کشور استانی پیشرو است اما در حوزه ورود به عرصه آسیب‌های اجتماعی، مواد مخدر و استفاده از ظرفیت خیرین کمتر توفیق داشته‌ایم که با تشکیل مجمع خیرین یاریگران زندگی از این ظرفیت هم برخوردار خواهیم شد.

حسنی‌ مقدم با اشاره به حوزه درمان و حمایت‌های اجتماعی از بهبودیافتگان مواد مخدر گفت: استان در زمینه مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ با مشکلاتی مواجه است، این مراکز دارای مشکلاتی هستند و وضعیت مناسبی ندارند.

وی تصریح کرد: سال‌هاست در حال پیگیری برای راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ (درمان اجباری اعتیاد) در استان هستیم اما هنوز محقق نشده و معتادان متجاهر در مرکز ماده ۱۵ نگهداری می‌شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی گفت: در حوزه پیشگیری از اعتیاد اقدامات موثری در استان انجام شده و با تدابیری که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ابلاغ شد خراسان جنوبی رتبه برتر کشور را کسب کرد.

وی از اجرای طرح یاریگران زندگی در ۳۳۰ روستای خراسان جنوبی خبر داد و افزود: در این زمینه جزو پنج استان نخست و پایلوت کشور انتخاب شدیم که از افتخارات سمن‌ها و مجموعه‌های استان محسوب می‌شود.

حسنی‌ مقدم با بیان اینکه در زمینه ایجاد اشتغال معتادان بهبودیافته وضعیت خوبی نداریم گفت: با تشکیل مجمع خیرین یاریگران زندگی، از ظرفیت بخش‌های مختلف خیرین و کارآفرینان برای ایجاد اشتغال و شکوفایی ظرفیت‌های نهفته استان استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هیچ ضرورتی مهمتر از ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان نیست، تاکید کرد: وضعیت کنونی این حوزه در خراسان جنوبی به عنوان استان مذهبی و فرهنگی مناسب نیست و باید به هر شکلی وضعیت آسیب‌های اجتماعی را تغییر داد.

مجمع خیرین یاریگران زندگی در خراسان جنوبی به عنوان بیست و پنجمین استان امروز با حضور مدیرعامل مجمع خیرین یاریگران زندگی راه‌اندازی شد و اعضای این مجمع مشخص شدند.

در این نشست انتخابات مجمع خیرین یاریگران زندگی خراسان جنوبی برگزار شد و فرشته اسدزاده، محمدرضا مشرقی‌مقدم، سید محمد آذرکار، مهدی باقری، سید مصطفی حسینی، سید هاشم اسماعیل‌زاده و محمدعلی طلابی به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره، محمدحسین خسروی و سید محمد حسینی به عنوان اعضای علی‌البدل، موسی میرزایی به عنوان بازرس اصلی و محمد کشتبان بازرس علی البدل انتخاب شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha