سیاست‌های کرامت مادری به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است

همدان- ایرنا- رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سیاست‌های کرامت مادری بعد از قانون جوانی جمعیت، در راستای تکریم مادران، تدوین و به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا فرح بابایی روز دوشنبه در همایش نقش سلامت باروری در جوانی جمعیت با محوریت اخلاق حرفه‌ای و کرامت مادری اظهار کرد: افزایش جمعیت به عنوان یک اولویت راهبردی در دستور کار همه دستگاه‌های مسئول قرار گرفته که در این باره کرامت مادری در روند افزایش جمعیت اثرگذار است.

وی افزود: خط مشی‌هایی که باید مراکز بهداشتی و درمانی رعایت کنند در دستورالعمل کرامت مادری گنجانده و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: مجموعه‌ای از خط مشی‌ها در ترویج زایمان طبیعی دیده شده که احترام به شأن و منزلت نوزاد و مادر نخستین مورد این دستورالعمل است.

بابایی دسترسی به اطلاعات و استقلال فردی مادر باردار را بر اساس این دستورالعمل مهم برشمرد و گفت: حفظ حریم خصوصی مادر، رعایت عدالت و عدم تبعیض بین افراد باید در ارائه خدمات مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: تغییرات خلق و خو و آسیب‌پذیری روانی در مادران باردار امری طبیعی است که در روند ارائه خدمات به آنها در این دوران باید مورد توجه باشد.

رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توجه به مسائل روحی مادران هم به اندازه مسائل جسمی آنها حائز اهمیت است که می طلبد در دستور کار قرار گیرد.

بابایی با بیان اینکه تأمین سلامت و آرامش روانی مادر می‌تواند از افسردگی پس از زایمان پیشگیری کند افزود: برگزاری این سمینارها برای بازآموزی و تقویت پرسنل امری ضروری است همچنین برقراری ارتباط خوب بعد از ارائه خدمت نیز تأثیر بسزایی در رضایت بیمار دارد.

وی اظهار کرد: ارزشیابی بعد از روند ارائه خدمات و اجرای دستورالعمل‌ها، موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد در عین حال دریافت بازخورد از گیرندگان خدمت و تکمیل چرخه سیاستگذاری با دریافت این عکس‌العمل‌ها، مرحله آخری است که میزان اثرگذاری و لزوم اصلاح یا تداوم روند را در ارائه خدمات مشخص می‌کند.

مرکز سل‌تراپی در همدان راه‌اندازی می شود

 رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز اظهار کرد: راه‌اندازی مرکز سل‌تراپی در دست اقدام است که یکی از محورهای آن درمان مادران و باروری است.

محمد مهدی مجذوبی گفت: در راستای سیاست‌های دانشگاه و حمایت از قانون جوانی جمعیت و صیانت از خانواده، تکریم مادران در محیط‌های بهداشتی و بیمارستان‌های همدان مورد توجه جدی است.

وی با بیان اینکه توجه به جایگاه والدین و سبک زندگی خانواده، مهمترین رویکرد یک زندگی موفق است اضافه کرد: نتیجه تکریم مناسب مادران به وجود آمدن فرزندان ارزشی، دانشمند و محققان بزرگ است.

مجذوبی اظهار کرد: از پنجشنبه هفته جاری انتقال بخش‌ها و پذیرش بیمار در بیمارستان اکباتان آغاز می شود تا بتوان در این بیمارستان فضایی بسیار زیبا و مناسب برای بیمار مهیا کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: توجه به بیماران به عنوان آسیب‌پذیرترین گروه اجتماعی ضروری است بنابراین نباید افراد در شرایطی قرار گیرند که منزلت و عزت آنها مخدوش شود یا احساس ناامنی و آسیب‌پذیری کنند.

رضا طهماسبی افزود: گاهی بیماران از شدت درد در بیمارستان مسأله اصلی خود را فراموش می‌کنند که باید شرایط آنها را در نظر گرفت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: کاهش هزینه‌های بیمار در بیمارستان‌های دولتی، پراکندگی‌های جغرافیایی مراکز درمانی، ارتباط با مراکز اورژانس، دغدغه‌های اخلاقمداری در پزشکی در میزان رضایتمندی افراد از دریافت خدمات تأثیرگذار است.

طهماسبی با اشاره به اینکه بیمارستان اخلاقی، بیمارستانی است که علاوه بر رعایت همه استانداردها، تعهدات خود را اجرایی کند، گفت: تقویت پوشش مامامحور و بهبود پوشش خدمات مراکز مامایی مورد توجه جدی است زیرا در افزایش رضایت بیماران تأثیر بسزایی دارد.

وی اضافه کرد: توجه به فضای فیزیکی خصوصی به عنوان پیش‌شرط ارائه خدمت طی 2 سال اخیر در دستور کار بوده و استانداردسازی فضاهای فیزیکی نیز در این راستا انجام شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: توانمندسازی ماماها و متخصصان زنان و زایمان بخش مهمی از این کار است.

طهماسبی گفت: مجموع عوامل موثر بر کرامت مادران مبتنی بر مشارکت در درمان، حفظ استقلال بیمار، ارائه به موقع خدمات، تهیه امکانات مناسب در همه عرصه‌ها، انجام تکنیک‌های مراقبتی، ایجاد فرصت کافی برای ارتباط با بیمار، احترام و دلجویی از بیمار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha