۴ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۰۹
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85333207
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تهیه طرح مدیریت پایدار برای ۱۰۴ حوزه جنگلی شمال کشور

کرج – ایرنا – معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: طرح مدیریت پایدار ۱۰۴ حوزه جنگلی شمال کشور در دست تهیه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «نقی شعبانیان» روز دوشنبه در حاشیه آیین گرامیداشت هفتاد و یکمین سالگرد درگذشت «کریم ساعی» بنیانگذار علم نوین منابع طبیعی که در سالن اجتماعات امام خمینی (ره) دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، افزود: این طرح بر اساس شاخص های طبیعی ، اقتصادی و اجتماعی به صورت واقعی تهیه می شود.

وی در خصوص وضعیت جنگل های کشور اظهار کرد: ایران از نظر جنگل جزو کشورهای فقیر دنیا است به طوریکه فقط ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل داریم که از این میزان بیشتر جنگل ها در عرصه های خشک و نیمه خشک بوده که بسیار آسیب پذیر هستند.

شعبانیان با بیان اینکه بخشی از این جنگل ها در غرب و بخشی در شمال کشور هستند، گفت: بهره برداری از ۲ میلیون هکتار جنگل شمال کشور از سال ۱۳۹۶ در برنامه توسعه ششم متوقف شدو پس از آن تا حدود سه سال مقرر شد طرح های جایگزین یا مدیریت پایدار جنگل با هدف ارتقای شاخص های طبیعی، اقتصادی و اجتماعی تهیه شود.

معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه اکنون در نخستین سال اجرای تهیه طرح مدیریت پایدار، ۲۱ حوزه جنگلی شمال هدفگذاری شده است ،گفت: برای اجرای این طرح از ظرفیت دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی و شرکت ها استفاده می شود.

وی افزود: اکنون با دانشگاه تهران و دانشگاه های شمال کشور تفاهم نامه منعقد کرده ایم که هر دانشگاه عهده دار اجرای ۲ یا سه طرح هستند و بخشی را نیز سازمان منابع طبیعی به صورت امانی پیگیری می کند.

شعبانیان اظهار امیدواری کرد که تا چهار سال آینده برای این ۱۰۴ حوزه طرح داشته باشیم تا بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی مناطق جنگلی شمالی کشور و روستانشینان را کم کند.

ظرفیت بی نظیر جنگل های زاگرس در تولید آب

معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: جنگل های زاگرس به وسعت ۶ میلیون هکتار به لحاظ نقش حفاظتی و تامین چرخه آب کشور نقش بی نظیری دارند.

وی با تاکید براینکه به این جنگل ها باید توجه ویژه ای شود، افزود: اکنون فشار زیادی به خصوص از سوی افراد بومی روی این جنگل ها وجود دارد و این عرصه ها وضعیت خوبی ندارند و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از ۲ سال پیش مدیریت این جنگل ها را با مشارکت خود مردم با عنوان جنگل داری مشارکتی انجام می دهد.

معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار کرد: این طرح برای ۱۰ استان زاگرس نشین به صورت الگو در حال تهیه است هرچند این طرح می بایست از ۲۰ سال به اجرا در می آمد.

وی گفت: سند ملی احیای جنگل های زاگرس نیز تهیه شده و یک کارگروه هم در سطح دولت تحت عنوان کارگروه احیای جنگل های زاگرس به ریاست معاون اول رییس جمهور تشکیل شده که بیشتر وزرا در آن عضو هستند و به دنبال این هستیم که از نمایندگان مناطق زاگرس نشین دعوت کنیم و جلساتی با آن ها داشته باشیم.

وی یادآور شد: استانداران مناطق زاگرس نشین در اجرای این طرح کمک زیادی می توانند بکنند و در تلاش هستیم تا آن را به خوبی پیش ببریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha