معاون رییس جمهور: حدود ۲۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از پسماندسوزی است 

کرج – ایرنا – معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: بررسی ها نشان می دهد که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از پسماندسوزی در جنوب این کلانشهر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «علی سلاجقه» روز دوشنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی خاک که در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، افزود: شهرداری تهران را مکلف کردیم که هر چه سریع تر جلوی فعالیت این خاطیان را بگیرد زیرا ما به دور از هر گونه شعار مسایل زیست محیطی کشور را دنبال می کنیم و سلامت مردم برای ما اهمیت دارد.

وی به موضوع پسماند سراوان نیز اشاره کرد که منابع آلاینده و شیرابه ها تمام منابع آب و خاک منطقه را از بین می برد و اظهار کرد: به رغم اینکه در دولت های گذشته شعارهای زیادی بر علیه آلودگی این منطقه داده شد اما در عمل اتفاقی نمی افتاد ولی در ۲ سال کار دولت مردمی سیزدهم ۶۰ درصد آلودگی این منطقه ساماندهی شده و رفع شده و این در حالی است که شهرداری و استانداری آنجا پای کار است.

وی همچنین به موضوع تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: صندوق ملی محیط زیست کشور در موضوع انزلی ورود کرده تا شرایط آنجا را نجات می دهد ولی باید گفت که در مساله آلایندگی خاک موضوع بسیار گسترده تر از چیزی است که گفته می شود.

برای فعالیت ۶۵ کارخانه روغن غیرمجاز در اشتهارد تصمیم گیری شد

سلاجقه در ادامه به موضوع دومین دور سفر رییس جمهور به البرز که روز جمعه گذشته انجام شد اشاره کرد و افزود: در این روز به عنوان نماینده رییس جمهور به اشتهارد رفتیم که با فعالیت یک هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی در شهرک صنعتی اشتهارد روبرو شدیم که این واحدها روزانه چهار هزار مترمکعب فاضلاب را وارد رودخانه شور کرج که تالاب نقره قم می رسید، می ریختند.

معاون رییس جمهور: حدود ۲۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از پسماندسوزی است 

وی با اشاره به ظرفیت های بسیار بالای تالاب نقره در حوزه گردشگری و آب و خاک، تصریح کرد: برای این معضل نیز تصمیم گیری لازم را انجام دادیم و مقرر شد تا از ابتدای سال آینده حتی یک قطره فاضلاب وارد رودخانه شور نشود وگرنه برخوردهای قاطعانه و محکمتری با مسوولان این شهرک انجام می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه به فعالیت ۶۵ کارخانه روغن غیرمجاز در این شهرک صنعتی اشاره کرد و گفت: این واحدها در حال از بین بردن منابع آب و خاک این منطقه هستند که تصمیم گیری لازم نیز برای آن ها انجام شد.

وی افزود: ما در حوزه برخورد با آلاینده ها و آلودگی ها به تکلیفمان عمل می کنیم ولی از دانشگاه هم می خواهیم ورود کند ضمن اینکه نباید فقط به منابع خاک کشاورزی پرداخت و حوزه های آبخیزداری را رها کردو مدیریت نکرد.

دولت مردمی اعتبارات خوبی به آبخیزداری داده

سلاجقه با بیان اینکه دولت مردمی سیزدهم اعتبارات خوبی به بخش آبخیزداری داده است، تصریح کرد: این اعتبارات باید هم در بخش تحقیقات و هم بخش اجرا (منابع طبیعی وآبخیزداری) به خوبی استفاده شود تا گهواره پایداری که اراضی کشاورزی هستند و امنیت غذایی کشور را تامین می کند، حفظ شوند.

وی به موضوع حوزه های آبخیز در بالادست اراضی کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: در این خصوص نیز رویکردهای خوبی در دولت وجود دارد ولی باید اینجا از مجامع علمی پرسید که اولویت باید با حفظ خاک باشد یا حفظ آب؟ که خاک یک زیرساختی است که تمام کاربری ها و فعالیت های انسانی در آن انجام می شود ولی کمترین بها به آن داده می شود.

معاون رییس جمهور به رویکردهای نوینی که در بدنه دولت نسبت به خاک به وجود آمده و باید منتظر اتفاقات خوبی باشیم اشاره کرد و افزود: قانون حفاظت خاک تکالیف مختلفی دارد که محیط زیست به تکلیف خود عمل می کند که بر اساس این قانون تهیه اطلس آلودگی کشور توسط محیط زیست در حال تهیه است که بایستی مجامع علمی نیز به کمک بخش اجرا بیایند.

وی به اجرای طرح ارزش گذاری منابع اقتصادی نیز اشاره کرد و تصریح کرد: سال گذشته ۲۰ درصد این ارزش گذاری انجام شد و در سال جاری نیز ۲۰ درصد اجرا می شود.

سلاجقه با بیان اینکه با توسعه موافق هستیم، گفت: ما توسعه در خور را بها می دهیم که شاخصه های آن تعریف شده و آن را در قالب ارزش گذاری اقتصادی توسعه کشور را پیگیری می کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین حدود ۲۷۰ لایه اطلاعاتی در سامانه جامع محیط زیست کشور وجود دارد که با مقیاس و فرمت واحد هستند و تمام تلاش ما این است که تمام دانش پژوهان و محققان از این ظرفیت استفاده کنند و این سامانه یکی از به روزترین سامانه های کشور است که جامعیت خاصی دارد.


اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha