اشتباه‌ داوری، برنده و بازنده معترض ‌

۶ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۱۷
کد خبر: 85333887
حمیدرضا خلیقی
اشتباه‌ داوری، برنده و بازنده معترض ‌
آرشیوی

 ‌شیراز-ایرنا- اشتباهات داوری درمسابقات فوتبال ایران از  لیگ برتر گرفته تا دسته های پایین تر دراین فصل با اعتراض زیاد مربیان، بازیکنان، دست اندرکاران و تماشاگران تیم ها همراه بوده است هر چند آنها توبیخ،‌ جریمه و محروم شدند و داوری هم که اشتباه کرده همین جریمه ها شامل حالش  شده  اما آیا ترمز این اعتراض ها کشیده شد؟

به گزارش خبرنگار ایرنا ، اما این پرسش مطرح می شود که آیا عوامل باز دارنده جواب داده یا نه ؟‌ چرا که اگر اثر گذار بود، این معضل که سالهاست وجود دارد باید تمام یا حداقل کمتر می شد اما این اتفاق نیفاده و به شدت رشد کرده است.

عوامل بازدارنده،‌ عدم فرهنگ سازی،‌ جنگ روانی در شبکه های اجتماعی ‌ ‌ ‌

معلوم می شود به هیچ عنوان فرهنگ سازی نکرده ایم چرا که پس از هر بازی،‌ اعتراض تیم های بازنده و برنده از داخل میدان شروع سپس ‌ نیمکت مربیان، روی سکوهای ورزشگاه ها و بعد هم به سرعت برق و باد درشبکه های اجتماعی دست به دست می شود و این قصه تلخ همچنان ادامه دارد.

تماشاگران باید از دیدن فوتبال لذت ببرند

اما این پایان ماجرا نیست زیرا هر شخصی که شاید هم حق داشته باشد بنا به علاقه و میل رنگی خود اظهار نظرمی کند و جنگ روانی بین طرفداران آغازمی شود و با فوتبالی که باید چه کسانی که در ورزشگاه ها حضور دارند و چه آنهایی که پای گیرنده های خود بازی را نگاه می کنند از آن لذت ببرند، زمین تا آسمان فرق دارد.

اشتباه‌ داوری، برنده و بازنده متعرض ‌
عنوان

بیانیه نویسی، ‌شکایت کشی، عربده کشی، ادبیات چاله میدانی، ‌قصه پرغصه

درفوتبال دنیا اعتراض ها مانند بیانیه نویسی، شکایت کشی،‌ عربده کشی، تهمت ها،‌ برتات بطری و اعتراض بی مورد و بکارگیری ادبیات چاله میدانی دیگر منسوخ شده و هم تماشاگران و هم بازیکنان با خیال راحت به رقابت می پردازند چرا که آمده اند در کنار یگدیگر از فوتبال لذت ببرند و درپایان هر بازی هم تماشاگران تیم های بازنده و هم برنده بازیکنان خود را تشویق می کنند و این امر مهم در فوتبال کشورمان هم باید جابیافتد و فرهنگ سازی شود.

تیم بازنده و یا برنده باید اینقدر زیبا، پْرموقعیت و بازیکنانش عطش گلزنی داشته باشند که در پایان با تشویق تماشاگرانش همراه شودٰ،‌ زنده یاد ناصر حجازی فقید همیشه می گفت: فلسفه فوتبال لذت بردن تماشاگران است و برای همین هم دوست دارم در تمام بازیها هر تیمی چهارتا پنج گل زده باشد و اگر قراراست ببازیم پنج بر چهار ببازیم و یا برعکس تا مردم لذت ببرند و این همان حلقه مفقوده و قصه پر غصه فوتبال ایران است که بْرد را با هر قیمتی می خواهند برای همین هم چالش های آن علاوه بر شبکه های اجتماعی به کوچه و خیابان و حتی به منازل کشیده می شود. ‌

برای برون رفت چه باید کرد ؟ نسخه شفابخش

حال که فوتبال ما داردٰ‌ به قهقرا می رود و حاشیه ها جای متن را گرفته باید جدی تربه این مشکل ریشه ای رسیدگی کرد و با استفاده از دلسوزان و خاک خورده های فوتبالٰ،‌ کارشناسان، روانشناسان و ‌جامعه شناسان نسخه ای شفا بخش پیچیده شود.

اگر قراراست دراین فوتبال که متاسفانه در رده های پایه هم وجود دارد و چاقو کشی می شود بهتر است برای مدتی تعطیل شود تا نسخه ای شفابخش برای درمان فوتبالی که زیر ساخت ندارد و زمین هایش بهانه ای برای توجیه شکست و یا عدم ارایه فوتبال زیباست، نوشته شود.

اشتباه‌ داوری، برنده و بازنده متعرض ‌
عنوان

محرومیت طولانی مدت،‌ بدون عفو

محرومیت طولانی مدت برای کسانی که تخلف کردند،‌ فرق نمی کند چه مربی باشد چه بازیکنان حتی ستاره ها،‌ تماشاگرانٰ‌، مدیران و دست اندرکان باشگاه ها می تواند اثرگذار باشد مشروط به اینکه دوباره با کدخدا منشی ماست مالی نشود.

‌آنچه که مسلم است از آنجا که درفوتبال ما پول های نجومی و بی حساب و کتاب رایج است قطعا پای دلالان و کار چاقکن ها هم به میان کشیده می شود وآنها هستند که بیشتر سود می برند و آنطور که باید هم با ٱنها برخورد قاطعانه نمی شود و حتی پای برخی رسانه ها هم به این موضوع باز شده تا از قبل فوتبال منفعت ببرند که این هم درد بزرگی است.

وی ای آر ( کمک داور ویدئویی )‌ دوای درد فوتبال ؟

چندین سال است که تکنولوژِی کمک داور ( VAR)‌ برای کمک کردن به جذابیت فوتبال و رفع اشتباه تاثیرگذار داوران از سوی فیفا در فوتبال دنیا مرسوم شده و حتی تاکید کردند کشوری که می خواهد میزبان مسابقات رسمی خارجی شود باید حتما سیستم کمک داور ویدئویی داشته باشند برای همین هم اخیرا فدراسیون فوتبال ایران مجبور شد برای میزبانی لیگ قهرمان آسیا این تکنولوژِی را به صورت اجاره ای وارد ایران کند تا فوتبال کشورمان هم از این توفیق اجباری بهره ببرد.

کسانی که بنای راه اندازی سیستم کمک داور ویدئویی کردند براین باور بودند این تکنولوژی می تواند اگر حق تیمی خورده شود آن را باز پس گیرند برای همین جواب داد و هم اینک در تمام کشورهای دنیا به غیر از ایران این تکنولوِژی با فرهنگ استفاده از آن نهادینه شده است.

اشتباه‌ داوری، برنده و بازنده متعرض ‌
اتاق فرمان وی آی آر

در بی ۱۰۲ با وی ای آر،‌ بدون فرهنگ سازی

ازآنجا که اشتباهات تاثیرگذار داوری که عمدی هم در کار نبوده است در لیگ برتر دوره بیست سوم زیاد شده فدراسیون فوتبال و کمیته داوران تصمیم گرفتند برای شهر آورد ۱۰۲ آبی و قرمز از کمک داور ویدیویی استفاده کنند که کلی حاشیه و حرف وحدیث به دنبال داشت و جالب اینکه با وجود این تکنولوِژی قرضی در ورزشگاه آزادی اندکی از هواداران یک تیم منکر بودن وی ای آر شدند و این را دست مایه ای کردند برای کْری خواندن چرا که خاطره خوبی از این سیستم نداشتند.

پس از به وجود آمدن کمک داور ویدیویی نیاز به فرهنگ سازی بود که این سیستم برای این درست شده تا حقی از تیمی ضایع نشود و داوران باید آرامش داشته باشند تا از اتاق فرمان برای بازی بینی صحنه ها دستوربگیرند اما در دربی ۱۰۲ از بازیکنان گرفته تا تماشاگران و حتی مْفسر بازی هم برای اینکه درصحنه ای مشکوک، داور را متقاعد کند که برود صحنه را بازبینی کند که این موضوع باید فرهنگ سازی شود که باید از اتاق فرمان به داور دستور برسد تا صحنه را بازبینی کند نه اینکه بازیکنان دورش را احاطه کنند و با استرس به اتاق فرمان برود.

اشتباه‌ داوری، برنده و بازنده متعرض ‌
عنوان

بهر حال آوردن وی ای آر قرضی در دربی که یک پنالتی دستاورد آن بود و چندین صحنه هم باز بینی شد اتفاق خوبی بود که رخ داد و باید در تمام ورزشگاه ها ی ایران که میزبان مسابقات هستند این تکنولؤژی وجود داشته باشد چرا که بسیار مفید است هر چند باید فرهنگ سازی شود.

*ورزشی نویس ایرنا استان فارس 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha