امام جمعه بیرجند: فلسفه وجودی بنیاد شهید بر پایه فرهنگ است

بیرجند - ایرنا - نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران از نظر اداری و سازمانی موظف است وظایفی را در بخش میدانی انجام دهد اما فلسفه وجودی و هویت آن فرهنگی است.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز سه‌شنبه در دیدار سید محمد صادق هاشمی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تسلیت شهادت سردار سید رضی موسوی و سالروز رحلت حضرت ام البنین (س) افزود: بنیاد شهید تمام آن حقیقت فرهنگ است.

وی با اشاره به آیه «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ؛ و جن و انس را جز برای اینکه مرا بپرستند نیافریدیم» اظهار کرد: فلسفه خلقت انسان و سایر مخلوقات مقام عبودیت است که کمال انسان است تا مَثَلی از خدا شود، ولی راه دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: قله‌هایی است که باید زیر پا بگذاریم، حقیقت عبودیت این گونه است که انسان از حالت کاسبی خارج شود؛ انسان مشغول کاسبی است، برای هر کاری که بخواهد انجام بدهد اول برای خود می‌سنجد که نفعی دارد یا خیر، بعد کار را انجام می‌دهد که البته این کار ممنوع نیست.

وی افزود: خداوند نیز برای این کاسبی وعده و وعید داده، برخی افراد خدا را برای ترس از عذاب الهی و برخی دیگر خدا را برای وعده‌ها و نعمت‌هایی که داده، عبادت می‌کنند اما این بین راهی است و پایان راه از آن کسانی است که از خود آزاد شده‌اند، دنبال کاسبی نیستند بلکه آزاده هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی عنوان کرد: حقیقت فرهنگ اینجا به دست می‌آید که عبادت شرط دارد و شرط عبادت اخلاص است، اخلاص زمانی به دست می‌آید که همراه با عشق باشد، دین جز حب و عشق نیست و عاشق دیگر به خود نمی‌پردازد بلکه به معشوق می‌پردازد و اخلاص زمانی حاصل می‌شود که عشق باشد و از همه آنچه دارد بگذرد که شهدا این کار را کردند.

وی گفت: در میدان عملی اگر بخواهیم مصداق اخلاص را نشان دهیم، شهدا را می‌توان نام برد که از همه چیز در راه خدا گذشتند و با اخلاص فدا کردند لذا بنیاد شهید و امور ایثارگران حقیقت معنای آن حقیقت فرهنگ انسانی است.

امام جمعه بیرجند افزود: ملتی که شهادت دارد، اسارت بر شکم، شهوت، پول و مقام ندارد و بیش از آن که به بُعد سازمانی و اداری و وظایف محوله نگاه کنیم باید به بنیاد شهید به این دید نگاه کنیم؛ بنیاد شهید یک نماد است برای فرهنگ حقیقت انسانی در عبودیت و بندگی خدا که ایثار لازمه آن است و اسوه آن نیز کربلاست که در میان همه مردم دنیا پذیرفته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha