چرایی تراز تجاری منفی کرمان و اقتصادی در حال پوست‌اندازی+فیلم

کرمان - ایرنا - باوجود آنکه تراز تجاری هشت ماه امسال کرمان حدود نیم میلیارد دلار منفی شده، معاون بازرگانی خارجی صمت استان تاکید دارد عمده آمار واردات مربوط به کالاهای واسطه‌ای بوده، ضمن آنکه اقتصاد این دیار در مرحله گذر از کشاورزی به صنعتی قرار گرفته و در حال پوست‌اندازی است.

به گزارش ایرنا، براساس آمار گمرکات استان کرمان، صادرات استان طی هشت ماه سال جاری حدود چهار صد میلیون دلار بوده که مسئولان می‌گویند این آمار با وجود میل صادرکنندگان کرمانی به استفاده از گمرکات سایر استان‌ها واقعی نیست و براساس آمار واقعی، یعنی آمار صادرات کرمانی‌هایی که از هر گمرکی صادرات داشته‌اند، این استان نزدیک به یک میلیارد دلار صادرات داشته است.

براساس گزارش‌‍‌ها، واردات استان کرمان نیز طی هشت ماه سال جاری به رقم ۱.۵ میلیارد دلار رسیده که عمده آن نیز مربوط به کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مرتبط با خطوط تولید داخلی از جمله قطعه های خودرو و تجهیزات کارخانه‌ها بوده است.

معاون بازرگانی خارجی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اختلاف آماری گمرکات استان با آمار واقعی صادرات می گوید: آمار واقعی صادرات استان طی هشت ماه امسال درواقع به یک میلیارد دلار رسیده که امیدواریم تا پایان سال از مرز ۱.۶ میلیارد دلار صادرات سال گذشته این استان نیز بگذرد.

سینا خسروی با اشاره به فاصله نیم میلیارد دلاری تراز منفی تجاری استان کرمان توضیح داد: آنچه باعث این تراز تجاری منفی شده این است که بیش از ۹۸ قلم محصولات وارداتی ما را کالاهای واسطه ای و سرمایه ای تشکیل داده که آنها کالای مصرفی نیستند.

وی ادامه داد: این کالاها در شرکت های تولیدی بزرگ به عنوان فناوری استفاده می شود یا به واحدهای خودروسازی وارد و به صورت مونتاژ تولید روی آنها انجام و باعث ارزش افزوده داخل استان می شوند.

معاون بازرگانی خارجی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به وضعیت مونتاژکاری در استان کرمان گفت: بسیاری از کشورهای توسعه یافته ناگریز این مرحله را گذرانده اند و ما نیز باید مرحله گذار را در استان طی کنیم؛ این مرحله با وجود آمار بالای واردات کالاهای واسطه ای در حال طی شدن است.

وی تصریح کرد: در حوزه صادرات نیز مشکلات عدیده ای وجود دارد و ما سال ها سعی کردیم استان کشاورزی باشیم اما حضور ما به آن پررنگی در این حوزه نبوده و در حوزه پسته مشکل یا توجیه صادرکنندگان، بحث ایفای تعهدات ارزی است.

خسروی بیان کرد: در این زمینه پیمان‌سپاری ارزی با جدیت از سال ۹۷ پیگیری می شود و در این مدت سخت‌گیری زیادی در بازگشت ارز حاصل از صادرات صورت می گیرد، روش های مختلفی نیز برای بازگشت این ارز به کشور تعریف شده اما هنوز این چالش برای صادرکنندگان حوزه کشاورزی ما حل نشده و آنان معتقدند حداقل تخفیف در این حوزه لحاظ شود که این موضوع باعث شده برخی صادرکنندگان به سمت کاهش صادرات بروند.

وی یادآور شد: همچپنین وجود کارت های بازرگانی اجاره ای باعث شده آمار صادرات محصولات کشاورزی استان کرمان پایین بیاید.

خسروی افزود: از سوی دیگر اثرات کمبود آب و روند گذار کرمان از استانی کشاورزی به معدنی و صنعتی را می بینیم که گاه مشاهده می شود واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی در رتبه های برتر صادراتی استان قرار می گیرند و این موضوع نشان می دهد کرمان می تواند آینده روشن تری در صادرات خود داشته باشد؛ هرچند هنوز باید از خام فروشی جلوگیری کنیم و امیدواریم درآینده نزدیک به سمت تولید کالاهای با ارزش افزوده بالاتر برویم.

معاون بازرگانی خارجی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تاکید کرد: استان کرمان در حال طی دوران پوست اندازی در حوزه تجارت خارجی و صادرات و واردات است.

وی در ادامه به اقداماتی همچون شرکت در نمایشگاه ها و تعامل با ۲۲ رایزن بازرگانی برای توسعه بازرگانی خارجی اشاره کرد و گفت: این موضوعات در دستور کار مدیران استان کرمان قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha