به گزارش ایرنا از سازمان بهزیستی کشور، ۱۱ گروه آسیب پذیر شامل زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی، افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، افراد با قصد یا اقدام به خودکشی، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل، افراد با شرایط بحرانی ویژه، زوجین متقاضی طلاق، کودکان خیابان و کار، همسران آزاردیده، سالمندان و افراد دارای معلولیت آزاردیده و کودکان آزاردیده در تماس با خط ۱۲۳، خدمات لازم را دریافت خواهند کرد.
اورژانس اجتماعی با هدف بهبود اوضاع خانواده از سال ۱۳۸۶ تاسیس شد و اکنون ۲۴ ساعته در حیطههای کودکآزاری، همسرآزاری، زنان و دختران در معرض آسیب، فرار از منزل، خودکشی، معلولآزاری و والدآزاری ایفای نقش میکند.
ماموریتهای اورژانس اجتماعی به سه دسته آنی، فوری و با قید فوریت کمتر تقسیم میشود. بیشترین موارد تماس با خط ۱۲۳ در زمینه کودکآزاری و در مرحله بعد همسرآزاری بوده و کمترین میزان تماس در زمینه خودکشی است. بیشترین ماموریتها از ۳ بخش بیمارستانها، کلانتریها و دایره سرپرستی دریافت میشود.
زمانی که افراد با سامانه ۱۲۳ تماس میگیرند، کارشناس خط توضیحات را از مراجع یا تماسگیرنده دریافت میکند و با هماهنگی سوپروایزر ماموریت براساس نوع فوریت تقسیمبندی میشود. برخی مشکلات با تلفن قابل برطرف شدن بوده و برخی نیاز به اعزام تیم دارد.
همچنین در مواردی که قرار است تیم اعزام شود، کارشناس خط اطلاعات شامل تماسگیرنده، کارشناس خط، اطلاعات اولیه مددجو و علت تماس را به صورت مکتوب در فرمهایی درج میکند و پس از بررسی کارشناس خط و سوپروایزر ارجاع داده میشود.
نظر شما