همسران و کودکان آزاردیده با ۱۲۳ تماس بگیرند

تهران- ایرنا- همسران و کودکان آزاردیده از جمله گروه‌های آسیب‌پذیری هستند که برای دریافت خدمات لازم می‌توانند با سامانه فوریت‌های اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا از سازمان بهزیستی کشور، ۱۱ گروه آسیب پذیر شامل زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی، افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، افراد با قصد یا اقدام به خودکشی، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل، افراد با شرایط بحرانی ویژه، زوجین متقاضی طلاق، کودکان خیابان و کار، همسران آزاردیده، سالمندان و افراد دارای معلولیت آزاردیده و کودکان آزاردیده در تماس با خط ۱۲۳، خدمات لازم را دریافت خواهند کرد.

اورژانس اجتماعی با هدف بهبود اوضاع خانواده از سال ۱۳۸۶ تاسیس شد و اکنون ۲۴ ساعته در حیطه‌های کودک‌آزاری، همسرآزاری، زنان و دختران در معرض آسیب، فرار از منزل، خودکشی، معلول‌آزاری و والدآزاری ایفای نقش می‌کند.

ماموریت‌های اورژانس اجتماعی به سه دسته آنی، فوری و با قید فوریت کمتر تقسیم می‌شود. بیشترین موارد تماس با خط ۱۲۳ در زمینه کودک‌آزاری و در مرحله بعد همسرآزاری بوده و کمترین میزان تماس در زمینه خودکشی است. بیشترین ماموریت‌ها از ۳ بخش بیمارستان‌ها، کلانتری‌ها و دایره سرپرستی دریافت می‌شود.

زمانی که افراد با سامانه ۱۲۳ تماس می‌گیرند، کارشناس خط توضیحات را از مراجع یا تماس‌گیرنده دریافت می‌کند و با هماهنگی سوپروایزر ماموریت براساس نوع فوریت تقسیم‌بندی می‌شود. برخی مشکلات با تلفن قابل برطرف شدن بوده و برخی نیاز به اعزام تیم دارد.

همچنین در مواردی که قرار است تیم اعزام شود، کارشناس خط اطلاعات شامل تماس‌گیرنده، کارشناس خط، اطلاعات اولیه مددجو و علت تماس را به صورت مکتوب در فرم‌هایی درج می‌کند و پس از بررسی کارشناس خط و سوپروایزر ارجاع داده می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha