نبض صنایع فارس در دست پردیس‌های فناورانه؛پیش‌بینی یک سایت در شهرک صنعتی بیضا

شیراز-ایرنا-برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی پردیس علم و فناوری فارس در دستورکار قرار گرفته و شرکت شهرک‌های صنعتی فارس هم اعلام کرده که یک سایت در شهرک صنعتی بیضا برای تحقق این امر در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در سایه رویکرد دولت سیزدهم پیوند صنعت و دانشگاه در سال‌های اخیر به یکی از مهمترین دغدغه‌های دانش‌بنیان‌ها تبدیل شده است.

تحکیم پیوند صنعتگران و دانش‌بنیان‌ها

این در حالیست که یکی از اساسی‌ترین مشکلات کشور در شرایط کنونی بحث اشتغال است و بهترین راهکار ایجاد اشتغال برای قشر تحصیلکرده جامعه بهره‌گیری از ظرفیت نواحی صنعتی است.

این دغدغه‌ها موجب شد متولیان امر به دنبال تدابیری برای ارتباط هر چه بیشتر صنعتگران و دانش‌بنیان‌ها باشند؛ یکی از راهکارها برای تحقق این امر راه‌اندازی پردیس‌ پارک‌های علم و فناوری در شهرک‌های صنعتی بود.

آذرماه ۱۴۰۰ بود که معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم اعلام کرد راه‌اندازی پردیس‌ پارک‌های علم و فناوری در شهرک‌های صنعتی با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور در دستور کار قرار گرفته است.

بدین‌ترتیب راه‌اندازی پردیس‌های علم و فناوری به عنوان یکی از مهمترین اولویت متولیان امر در استان‌های مختلف محسوب شد و این اقدام در استان فارس نیز که از پتانسیل بالایی در عرصه علم و صنعت بهره می‌برد با جدیت دنبال شد.

اخیراً هم جلسه هماهنگی ایجاد پردیس‌های علم و فناوری بصورت ارتباط تصویری برخط با حضور  معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

ایجاد پردیس‌های علم و فناوری در شهرک‌های صنعتی فارس

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در این جلسه از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی پردیس علم و فناوری توسط این شرکت با همکاری پارک علم و فناوری در استان خبر داد و گفت: یک سایت در شهرک صنعتی بیضا که در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد برای پردیس علم و فناوری در نظر گرفته شده است.

سید مصطفی هاشمی افزود: اخیرأ تفاهم‌نامه همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه ایجاد و راه‌اندازی پردیس‌های علم و فناوری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور منعقد شده و در پی اقدامات لازم برای انعقاد تفاهم‌نامه استانی این شرکت هم با پارک علم و فناوری فارس انجام شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس اضافه کرد: برای اجرایی شدن این تفاهم‌نامه یک بلوک از اراضی شهرک صنعتی بیضا که در فاصله نزدیک با مرکز استان و همجوار با آزاد راه شیراز-اصفهان قراردارد در نظر گرفته شده که آماده استقرار شرکت‌های دانش بنیان است.

استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی چه مزایایی دارد؟

به گفته او، معافیت از پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی، عوارض صادراتی و بهره‌گیری از تسهیلات کم‌بهره از جمله حمایت‌هایی است که در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس افزود: واحدهای مستقر در پردیس‌های علم و فناوری از مزایای استقرار در پارک‌های علم و فناوری و همچنین شهرک‌های صنعتی به صورت همزمان بهره‌مند می‌شوند.

وی مزایایی نظیر معافیت‌های مالیاتی، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی، عوارض صادراتی و بهره‌گیری از تسهیلات کم‌بهره ،پرداخت اقساطی بخشی از مبلغ حق انتفاع قراردادهای واگذاری زمین، تسهیل ارتباط با مؤسسات تحقیقاتی و مطالعاتی دانشگاه استفاده از امکانات و زیرساخت‌های مشترک و کاهش هزینه‌ها و استفاده از مزایای همجواری واحدهای فناوری با یکدیگر و پشتیبانی دولت و دستگاه‌های متولی از شرکت‌ها جهت توسعه فعالیت‌ها از مهمترین مزایای پردیس است.

نبض صنایع فارس در دست پردیس‌های فناورانه؛پیش‌بینی یک سایت در شهرک صنعتی بیضا

هاشمی که معتقد است در قالب پردیس علم و فناوری، خدمات آموزشی، فنی و تخصصی، خدمات کارگاهی و دانش‌بنیان ارائه می‌شود، افزود: کمیته‌ای مشترک از نمایندگان شرکت شهرک‌های صنعتی و پارک علم و فناوری با هدف نحوه واگذاری زمین به متقاضیان و تأیید صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان تصمیم‌گیری و نظارت خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی به عنوان یک شرکت توسعه‌ای و بر اساس وظایف خود، حمایت‌های متنوعی از واحدهای تولیدی دارد که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله این برنامه‌هاست.

فعالیت ۴۳واحد دانش‌بنیان تولید محور در شهرک‌های صنعتی

وی اضافه کرد: ۴۳ واحد دانش‌بنیان تولید محور در شهرک‌های صنعتی فارس به فعالیت و تولید می‌پردازند که از این تعداد ۲۵واحد تولیدی از سال گذشته تا کنون دانش‌بنیان شده‌اند که حاکی از جهش قابل توجه در فعالیت‌های دانش‌بنیان تولیدی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در رابطه با حمایت‌های ویژه استاندار فارس از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی گفت: در سال گذشته و به منظور تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه حمایت از دانش‌بنیان‌ها، شاهد عزم همگانی برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان بودیم که رشد آمارهای فعالیت دانش‌بنیان‌ها حاکی از این موضوع است.

هاشمی درباره واگذاری اراضی شهرک‌های صنعتی فارس به شرکت‌های دانش بنیان تولید محور هم گفت: در این زمینه سال گذشته به ۳۱ واحد دانش‌بنیان تولیدی حدود ۶ هکتار زمین بدون مزایده و تنها با پرداخت ۱۰% از مبلغ قرارداد به عنوان پیش پرداخت و شرایط پرداخت اقساط با ۶ماه تنفس واگذار شد که معادل ۳۳درصد از کل اراضی شهرک صنعتی بزرگ شیراز به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار شده است.

بدون شک واحدهای دانش‌بنیان به عنوان یک ابزار مهم برای ورود به بازارهای نوین محسوب می‌شوند که می‌توان از ظرفیت این واحدها در قالب پردیس علم و فناوری در شهرک‌های صنعتی بهره گرفت؛ اقدامی که گامی بزرگ در مسیر پیوند صنعت و دانشگاه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha