بررسی روند انتخابات استان مرکزی در میزگرد ایرنا

اراک - ایرنا - ۱۱ اسفندماه امسال از روزهای سرنوشت‌ساز و مهم برای ملت ایران و مردم استان مرکزی است که اقشار مختلف مردم بار دیگر در آزمون سیاسی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری خود را محک می‌زنند.

به گزارش ایرنا، انتخابات آزاد در جمهوری اسلامی ایران به عنوان فصل مهمی از حوزه سیاسی کشور است که مردم نقش خود را تصمیم‌سازی کشور به نمایش می‌گذارند.

به دلیل اهمیت انتخابات پیش رو، میزگرد بررسی روند انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در استان مرکزی با حضور جمعی از اعضای دخیل در ستاد انتخابات این استان برگزار و گزارشی از اقدامات صورت گرفته تاکنون تشریح شد.

تاکید بر قانونگرایی، اخلاقمداری و بیطرفی در انتخابات، اهمیت فضاسازی انتخاباتی برای مشارکت هدفمند، شرح زمانبندی انتخاباتی و هماهنگی با ستادهای انتخابات شهرستان‌ها، اهمیت تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و هماهنگی ستاد اجرایی انتخابات با ارکان نظارتی و بازرسی انتخابات، از جمله مباحث مطرح شده در این میزگرد بود.

«بهنام نظری» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، حجت‌الاسلام «امیدرضا مبارک آبادی» رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی، «مهدی نعیمی» مدیرکل فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و شبکه دولت استانداری مرکزی، «مریم باقری» معاون اسناد هویتی اداره‌کل ثبت احوال استان مرکزی و «مصطفی مجللی نسب» رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان مرکزی حضور داشتند.

انتخابات در جمهوری اسلامی ایران آزادانه است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در این میزگرد با گرامیداشت ۹ دی، روز تجدید میثاق امت با ولایت و حرکت سراسر معنویت و بصیرت افزایی مردم که باعث شد ملت ایران پس از فتنه سال ۸۸، صف خود را از معاندین جدا کنند، گفت: ۹ دی اتفاق مبارکی بود و مردم به فتنه‌گران از عوامل بیرونی و برخی عوامل بی‌بصیرت داخلی که سال‌ها در بدنه نظام و حاکمیت ارتزاق داشتند، نَه بزرگی گفتند.

«بهنام نظری» افزود: ۹ دی همه نقشه‌های شوم دشمنان را نقش بر آب کرد و حماسه بزرگ و یوم‌اللهی در تاریخ ۴۴ ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که یک بار دیگر مردم ثابت کردند که پشتیبان ولایت، حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی هستند.

وی، با تشکر از برگزاری میزگرد خبری بررسی روند انتخابات استان مرکزی در ایرنا، عنوان کرد: بحث انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه برخوردار است زیرا این مهم بر پایه مردم‌سالاری دینی شکل گرفته و اراده مردم بر همه شئون جامعه متبلور و جریان دارد.

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران جزو معدود و محدود کشورهایی است که حضور و مشارکت در انتخابات به مقبولیت، مشروعیت و قدرت نظام گره خورده و این مهم به صورت آزادانه برگزار می‌شود که افتخار بزرگی است.

نظری تاکید کرد: بسیاری از کشورها برای انتخابات اجبار قرار می‌دهند و اگر مردم آنها شرکت نکنند، از حقوق اجتماعی بسیاری محروم می‌شوند، اما در جمهوری اسلامی ایران به برکت آرمان‌های امام راحل و نَفس نظام مقدس، مردم در همه عرصه‌های مختلف آزادانه حضور دارند.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران تنها انقلابی است که در طول ۲ سده گذشته بر پایه مردم استوار بوده و مردم از آن جدایی ندارند.

انتخابات یعنی مردم و امروز هیات اجرایی و هیات نظارت انتخابات نیز همه از مردم هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: مجریان و ناظرین در حد نظارت و فراهم کردن مقدمات برای حضور مردم در صحنه هستند.

نظری اظهار کرد: در جمهوری اسلامی ایران اراده مردم بر همه چیز غالب است و انتخابات یکی از مظاهر اقتدار نظام، تمرین دموکراسی و تمرین اتحاد و انسجام در مواجهه و مقابله با دشمنان است.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران از زمانیکه پا به عرصه گذاشته و در طول ۴۴ سال گذشته، حرف جدیدی در دنیا زده که «نه زُور می‌گوید و نه زُور می‌پذیرد» و این شعار و آرمان در تمام دکترین اجرا می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی افزود: انقلاب اسلامی با یک نظام الهی و با رهبری الهی به ثمر نشست که اتفاق بزرگی در دنیا رقم خورد و این کشور در طول ۴۴ سال گذشته، از سخت‌ترین راه‌ها و گردنه‌ها عبور کرده، کشوری که جنگ و تحریم بر آن تحمیل شد، قائله‌های شرق، غرب و کردستان و ترور دانشمندان هسته‌ای داشته، اما امروز به جایگاهی رسیده که قدرتش در عمق استراتژیک و قدرت بین‌المللی قابل انکار نیست.

نظری تصریح کرد: امروز وقتی جمهوری اسلامی ایران اراده می‌کند که راهپیمایی اربعین به بهترین شکل ممکن برگزار شود، تمام دنیا یک‌طرف و از طریق فضای مجازی و حقیقی وارد می‌شوند تا این حرکت اتفاق نیفتد، اما نمی‌توانند و امروز آنها در حال تصمیم گرفتن برای انتخابات پیش روی کشور هستند.

وی گفت: همه قوانین و ضوابطی که برای اجرای انتخابات جمهوری اسلامی وجود دارد بر اساس مُر قانون و برابر شرع مقدس است، لذا برای انتخابات برنامه دارند و ما هم باید در حوزه‌های مختلف برنامه داشته باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان مرکزی افزود: انتخابات ۱۱ اسفندماه امسال، نخستین انتخاباتی است که رهبر معظم انقلاب یک سال قبل به اهمیت آن پرداختند و در ابتدای سال برای آن چهار راهبرد سلامت، رقابت، مشارکت و امنیت، مشخص کردند.

نظری اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب به عنوان سکاندار نظام، تشخیص‌هایی داشته‌اند که متاسفانه به آنها دیر رسیدم و بعدها متوجه شده‌ایم که اگر در آن زمان مطرح شدن مانند شبیه خون فرهنگی و فضای مجازی مورد توجه قرار می‌گرفت، شاید اغتشاشات سال قبل ایجاد نمی‌شد.

انتخابات ۱۱ اسفند نماد اقتدار و حرکت به سمت قله است

وی گفت: مشارکت مردم در انتخابات اسفندماه اقتدار کشور را بیشتر می‌کند و رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم کرمان و خوزستان حُجت را بر مَرد و زن، پیر و جوان و مسئول و غیرمسئول تمام کردند و هر فردی مکلف به حضور در این عرصه است.

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی ادامه داد: اگر به دنبال داشتن کشور و مجلس قوی هستیم باید انتخابات به قوی‌ترین شکل ممکن برگزار شود، زیرا همه مولفه ‌های اقتدار نظام به انتخابات گره خورده است.

نظری بیان کرد: موضوع انتخابات اسفندماه امسال با صدور نخستین اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به صورت رسمی در استان مرکزی آغاز شده اما در واقع این مهم از پایان فرمایش رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال و تاکید ایشان، مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: بحث پیش ثبت‌نام انتخابات در قانون جدید یک حرکت مبارک و استقبالی از انتخابات بود، هرچند ایرادات و مشکلاتی به دلیل تازه بودن داشت.

هیات‌هایی اجرایی انتخابات در استان مرکزی تشکیل شده، احکام ستاد انتخابات استان صادر و کمیته‌های زیرمجموعه استان مرکزی تشکیل شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: فرمانداران شهرستان‌های این استان هیات اجرایی تشکیل داده‌اند و این هیات انتخابات داخلی را برگزار، معتمدین خود را شناختند و بررسی صلاحیت در هیات‌های اجرایی انجام و در ۶ حوزه اصلی صورت گرفت و تحویل شورای نگهبان هیات نظارت بر استان مرکزی شد و بررسی مجدد تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد.

نظری عنوان کرد: انتخابات ۲ بال دارد، یکی هیات اجرایی و دیگری هیات نظارت است که هر کدام کارهای مشخصی دارند و هنر این ۲ مجموعه حرکت در مسیر قانون و راه ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب است.

وی گفت: دولت سیزدهم در زمینه برگزاری انتخابات خود را جدا از نظارت نمی‌داند و خود را نیازمند تاکیدات، توصیه‌ها، انتقادات و راهبردهای شورای نگهبان و هیات نظارت می‌داند.

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی اضافه کرد: این دولت در مسیر، از هدایت‌ها، همراهی‌ها و نظارت‌های برادرانه در هیات نظارت و شورای نگهبان بهره‌گیری می‌کند و مسیر به خوبی در حال طی شدن است تا انتخابات خوبی برگزار شود.

نظری یادآور شد: جلسات مختلف آموزشی در حوزه انتخابات پیش رو نیز برگزار شده و با توجه به تغییراتی که در قانون رخ داد، نیاز بود مجریانی که حتی سال‌ها در برگزاری انتخابات حضور داشتند، مجدد تحت آموزش قرار گیرند.

وی گفت: زیرساخت‌های انتخاباتی در حوزه تجهیزاتی و فناوری مورد رصد و بررسی است، باید اعلام کرد که متاسفانه میراث‌دار برخی کارهای عقب مانده هستیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی بیان کرد: با کمال شرمندگی باید گفت، این استان که در حوزه صنعت جزو استان‌های پیشرو کشور است اما هنوز در حوزه فناوری و زیرساخت‌های این حوزه جزو استان‌های ضعیف است، اما ناایستادیم و حرکت در حال انجام است.

نظری با بیان اینکه روستاهایی در استان مرکزی وجود دارد که هنوز برخوردار از امتیازات فناوری نیستند، افزود: برخورداری این روستاها از فناوری هدفگذاری شده و با جدیت دنبال می‌شود.

مردم استان مرکزی بدانند امانتدار رای آنها هستیم، این امر را تکلیف شرعی، قانونی و دینی خود می‌دانیم.

وی تصریح کرد: همه ایران باید در سرنوشت خود سهیم باشند و همه الزامات برای برگزاری انتخابات سالم با نظارت شورای نگهبان تمهید می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی افزود: از هیچ فرد، حزب، گروه و جناحی حمایت نمی‌شود، داوطلبینی که بعد از فیلتر شورای نگهبان به عنوان نامزد انتخاب می‌شوند قابل احترامند اما با هیچ کدام عقد اخوتی وجود ندارد، همه یکسان هستند و ملاک تنها تحقق راهبردهای مقام معظم رهبری در برگزاری انتخابات سالم است.

نظری تاکید کرد: هرکسی دانسته یا نادانسته بخواهد سلامت انتخابات را خدشه‌دار کند در مسیر ولایت نیست و سلامت انتخابات با مشارکت، هدایت و همراهی مجموعه هیات نظارت دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه همه باید برای برگزاری انتخابات قوی و پرشور پای کارآیند، بیان کرد: نحوه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی نیز نظارت می‌شود، حتی داوطلبین فعلی در تبلیغات زودهنگام و دادن وعده‌های پوچ رصد می‌شوند و گزارشات مستندسازی و تحویل شورای نگهبان و هیات نظارت استان مرکزی می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: جریان مالی انتخابات نیز با جدیت رصد می‌شود تا اتفاقات ناخوشایندی که در برخی مجموعه‌ها دیده می‌شود، رخ ندهد.

نباید شأن مردم با برخی حاتم بخشی‌های بی‌مورد برای ورود به مجلس با هزینه‌های گزاف زیرسوال برود و همه تلاش‌ها در این راستا گرفته شده است.

نظری گفت: مردم توجه ویژه داشته باشند و کارهای اجرایی و شعارهای نامزدهای انتخاباتی را با دقت بررسی کنند و ببینند که شعارها در حیطه فعالیت کار یک نماینده است یا نه.

وی عنوان کرد: باید به سمتی حرکت کرد تا انتخابات پیش رو سالم و سازنده باشد و امید آفرینی در مردم ایجاد کند.

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی بیان کرد: ارائه تجربیات و داشته‌های نامزدهای انتخاباتی باید بدون تخریب رقیب عرضه شود.

نظری اظهار کرد: ممکن است برخی از نامزدهایی که بعد از فیلتر شورای نگهبان به عنوان نامزد انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند، در مدت زمان تبلیغات از نظر مالی مشکلاتی برای برگزاری نشست‌های خود داشته باشند که در این راستا هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی در یک مسیر و کانال مشخص با هماهنگی هیات نظارت بر انتخابات، برای همه نامزدها و به صورت مساوی در یک برنامه زمان‌بندی مشخص، بهره‌گیری شود.

استان مرکزی در تشکیل هیات‌های نظارت شهرستانی در کشور پیشرو است

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی هم در این میزگرد خبری با گرامیداشت ۹ دی‌ماه، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت و ۱۳ دی‌ماه، سالروز شهادت سردار بابصیرت و سید الشهدا مقاومت، سردار سلیمانی، گفت: انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سال قبل برنامه‌ریزی و دنبال شده است و جلسات مختلفی با هیات‌های اجرایی و فرمانداران برگزار شده است.

حجت‌الاسلام «امیدرضا مبارک آبادی» افزود: نشست‌های تعاملی از ماه‌ها قبل در استان مرکزی شکل گرفته و تعاملات از زمان ورود به عرصه اجرایی و نظارتی انتخابات، گسترده‌تر شده است.

وی، با بیان اینکه اگر تعاملات در راستای قانون باشد نتایج خوبی در پی خواهد داشت، گفت: در حوزه نظارت با توجه به آمادگی شبکه، نیاز به معرفی هیات نظارت استان مرکزی و شهرستان‌ها بود که رئیس نظارت استان پس از شکل‌گیری، ۱۰ نفر را به شورای نگهبان معرفی کرد که پنج نفر از آنها انتخاب شدند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی ادامه داد: این استان در زمینه تشکیل هیات‌های نظارت شهرستانی و معرفی به هیات مرکزی در کشور پیشرو است.

حجت‌الاسلام مبارک آبادی عنوان کرد: در گذشته، هیات نظارت بخش نیز وجود داشت اما در این دوره و با قانون جدید، تنها یک رابط یا نماینده وجود دارد.

وی گفت: لازم بود دوشادوش هیات اجرایی و ستاد انتخابات برای اجرا و بستر اجرای زیبا و قانونمند انتخابات، معتمدین شکل بگیرد که در هیات‌های اجرایی، ۳۰ نفر معتمد معرفی شد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی اضافه کرد: هیات‌های اجرایی و همکاران هیات نظارت در شهرستان‌ها با جدیت وارد میدان شده‌اند، شعب مورد پالایش قرار گرفته و زیرساخت‌ها نیز بررسی شده و یک سری نیازمندی‌ها هم در دست اقدام است.

حجت‌الاسلام مبارک آبادی عنوان کرد: بررسی صلاحیت‌ها در هیات اجرایی صورت گرفت و باید از این هیات به اندازه فرصت و نیروی آن توقع داشت.

وی تصریح کرد: این هیات در فرصت قانونی زحمات زیادی کشید و نظرات در نهایت به هیات نظارت استان مرکزی رسید.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی افزود: در هیات نظارت این استان، کار با جدیت دنبال شد و حدود ۲۰۰ محقق از دستگاه‌های مختلف از جمله سپاه، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، فراجا و سایر بخش‌ها که در راستای تحقیق فعالیت داشتند، به کار گرفته شد.

حجت‌الاسلام مبارک آبادی بیان کرد: همه این افراد با وجود قابل اعتماد بودن، از فیلتر حفاظت اطلاعات شورای نگهبان عبور کردند.

پالایش و ارزیابی افراد تا رسیدن به صحن هیات نظارت، کار بسیار سختی بود و این هیات با پرونده کاملی از استعلامات از ثبت احوال، قوه قضائیه، فراجا، سازمان اطلاعات و گاهی اوقات بارزسی همراه بود و همه به کمک آمدند تا به نتیجه درست دست پیدا کنیم و فضای مجازی هم در حد امکان برای احوالات افراد رصد می‌شد.

وی گفت: در هیات نظارت استان مرکزی در اجرای امور با شهدا پیمان بسته شد تا حقی از افراد و نظام تضییع نشود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی ادامه داد: هیات نظارت رای نمی‌دهد، نظر می‌دهد، اما نظر آن تصمیم‌ساز است.

حجت‌الاسلام مبارک آبادی عنوان کرد: سخنان بسیاری از افرادی که احرازشان تایید نشده بود، شنیده شد و همه تلاش‌ها به کار گرفته شده که حقی از فردی ضایع نشود.

وی اظهار کرد: قانون مردم را پای صندوق‌های رای می‌آورد، برای داوطلبانی که حضور دارند احترام قائلیم و منتظر هستیم تا در ۱۵ و ۱۶ دی ماه جاری، هیات مرکزی نظارت رای خود را ارایه و به محض اعلام، فهرست تاییدشدگان به فرمانداران حوزه اصلی و در نهایت داوطلبان اعلام می‌شود و برای افرادی که عدم احراز شده باشند، سامانه برای اعتراض و بررسی ایجاد شده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی اضافه کرد: تایید نهایی نامزدهای انتخاباتی حدود ۲۲ بهمن‌ماه است.

حجت‌الاسلام مبارک آبادی عنوان کرد: نکته مهم آن است که سخنگوی شورای نگهبان در سخنانی اعلام کرد که شأنیت احراز شورای نگهبان فقط احراز صلاحیت انتخاباتی است و این مهم باید دستورالعل شود.

وی تاکید کرد: اگر فردی در مجموعه‌ای احراز صلاحیت برای مجلس را نداشته باشد، می‌تواند در جای دیگر خدمت کند و به طور مثال، استاندار و یا مدیرکل خوبی باشد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی افزود: نامزدهایی که از فیلتر بیرون می‌آیند باید برابر قانون عمل کنند.

حجت‌الاسلام مبارک آبادی بیان کرد: هیات بررسی تبلیغات نامزدهای انتخاباتی وجود دارد و باید کاری شود که فعالیت در فضای مجازی در چارچوب خاص باشد.

وی تاکید کرد: فعالیت و تبلیغات انتخاباتی نباید تخریب یکدیگر باشد، بلکه باید بر اساس امیدآفرینی باشد و همه تلاش کنند تا مردم در این آزمون سیاسی حضور حداکثری داشته باشند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی ادامه داد: وظیفه مسئولان سنگین است و باید با عملکرد خود مردم را امیدوارتر کنند.

۸۱۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان مرکزی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند

مدیرکل فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و شبکه دولت استانداری مرکزی هم گفت: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مهمترین هدف و اصل است و در این راستا همه باید تلاش کنند.

«مهدی نعیمی» افزود: بحث انتخابات امسال در حوزه فناوری اطلاعات استانداری مرکزی از بهمن ماه سال گذشته مورد توجه قرار گرفته تا بسترهای لازم ایجاد و مانوع احتمالی پیش رو برطرف شود و این آزمون سیاسی در بستری مطمئن و آسان انجام شود.

وی بیان کرد: به طور غیررسمی از سال قبل کمیته فناوری ستاد انتخابات اطلاعات استان مرکزی که اعضای آن مشخص بودند، تشکیل شد و با حضور مدیران کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات و اداره ارتباطات زیرساخت، شرکت زیرساخت، شرکت توزیع و سایر دستگاه‌های مربوطه نشست‌های مختلفی برگزار شده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و شبکه دولت استانداری مرکزی ادامه داد: یک‌هزار و ۱۱۷ روستا در این استان وجود دارد که از این تعداد ۸۵۶ روستا بالای ۲۰ خانوار و ۲۶۱ روستا زیر ۲۰ خانوار است.

نعیمی اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته، ۸۱۰ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان از مجموع ۸۵۶ روستای ذکر شده به شبکه ملی اطلاعات متصل شده و حدود ۵۰ روستای باقی مانده نیز در برنامه است تا قبل از انتخابات به این شبکه متصل شوند.

وی اظهار کرد: در بحث برگزاری انتخابات مشکلی در استان مرکزی وجود ندارد و تلاش می‌شود بهره‌مندی از شبکه ملی اطلاعات برای همه شهروندان فراهم شود.

مدیرکل فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و شبکه دولت استانداری مرکزی افزود: در حوزه انتخابات یکی از مهمترین موضوعات، پایداری بسترهای ارتباطی است که تلاش می‌شود این مهم به بهترین شکل ممکن انجام شود.

تامین انرژی در انتخابات از اهمیت ویژه برخوردار است

نعیمی اظهار کرد: یکی از پاشنه آشیل‌ها در انتخابات، تامین انرژی است که از اهمیت ویژه برخوردار است که کوچکترین قطعی می‌تواند فرآیند انتخابات را دچار مشکل کند و امید است شاهد پایداری انرژی در این روز باشیم.

وی گفت: در حوزه فرآیندهای اجرایی، پیش‌ ثبت‌نام نیز به صورت الکترونیکی انجام و مانورهای مختلفی نیز انجام و تست شد.

رقابت ۱۹ هزار و ۷۲۰ رای اولی استان مرکزی در آزمون سیاسی انتخابات ۱۱ اسفندماه

معاون اسناد هویتی اداره‌کل ثبت احوال استان مرکزی گفت: ۱۹ هزار و ۷۲۰ رای اولی در این استان وجود دارد که برای نخستین بار در آزمون سیاسی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری شرکت می‌کنند که از این تعداد، ۱۰ هزار و ۱۱۹ نفر پسر و ۹ هزار و ۶۰۱ نفر دختر است.

«مریم باقری» افزود: تعداد رای اولی‌ها در شهرستان آشتیان ۲۱۳ نفر (۱۱۱ نفر پسر و ۱۰۲ نفر دختر)، هفت هزار و ۵۸۵ نفر در اراک (سه هزار و ۹۲۲ نفر پسر و سه هزار و ۶۶۳ نفر دختر)، ۲۵۸ نفر در تفرش (۱۳۰ نفر پسر و ۱۲۸ نفر دختر)، یک‌هزار و ۴۴۶ نفر در خمین (۷۴۳ نفر و ۷۰۳ نفر دختر)، ۸۰۱ نفر در خنداب (۴۰۸ نفر پسر و ۳۹۳ نفر دختر)، ۷۳۶ نفر در دلیجان (۳۸۳ نفر پسر و ۳۵۳ نفر دختر)، ۸۸۶ نفر در زرندیه (۴۲۹ نفر پسر و ۴۵۷ نفر دختر)، چهار هزار و ۵۹۱ نفر در ساوه (۲ هزار و ۳۶۶ نفر پسر و ۲ هزار و ۲۲۵ نفر دختر)، یک‌هزار و ۵۲۷ نفر در شازند (۷۷۵ نفر پسر و ۷۵۲ نفر دختر)، ۴۰۸ نفر در فراهان (۲۰۹ نفر پسر و ۱۹۹ نفر دختر)، ۵۴۰ نفر در کمیجان (۲۶۳ نفر پسر و ۲۷۷ نفر دختر) و ۷۲۹ نفر در محلات (۳۸۰ نفر پسر و ۳۴۹ نفر دختر)، است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha