سرعت اجرای طرح های عمرانی مناطق آزاد در دولت سیزدهم ۲ برابر شد

قشم - ایرنا - مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: طرح های عمرانی مناطق آزاد کشور با فعالیت ممتد بیش از دو ساله دولت سیزدهم نسبت به گذشته با سرعت ۲ برابر در حال اجراست.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، حجت الله عبدالملکی روز یکشنبه در آیین آغاز به کار طرح عمرانی روسازی جاده محور ساحل جنوبی به نخل گل در جزیره زیبای قشم، اظهار کرد: ۷۰ درصد بودجه مصوب مناطق آزاد کشور به توسعه زیرساخت ها، ایجاد بستر مناسب برای فعالیت های اقتصادی و رفاه مردم ساکن در این مناطق و گردشگران اختصاص پیدا می کند.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد، بهشت سرمایه گذاری ایران هستند، افزود: برنامه های خوبی در زمینه ایجاد رونق اقتصادی و تسهیل تجارت در مناطق آزاد کشور پیش بینی شده که با انجام آنها شاهد پیشرفت و توسعه این مناطق خواهیم بود.

به گفته دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی کشور؛ ایجاد عمران و آبادانی در مناطق آزاد یکی از ماموریت های اصلی سازمان های مناطق آزاد کشور براساس قوانین است که مستلزم انجام اقدامات زیرساختی است که اشتغالزایی و رفاه مردم را به همراه خواهد داشت.

سرعت اجرای طرح های عمرانی مناطق آزاد در دولت سیزدهم ۲ برابر شد

عبدالملکی خاطرنشان کرد: در ماه های گذشته با مدیرعاملی عادل پیغامی در سازمان منطقه آزاد قشم، اتفاقات خوبی در زمینه انجام طرح ها و توسعه این جزیره رقم خورده و ایجاد طرح های زیرساختی و تاثیر آنها در آینده بیشتر خود را نشان خواهد داد.

مسیر رفت و آمد قشم به فرودگاه کوتاه‌تر شد

در ادامه این مراسم معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: با اجرای طرح محور ساحل جنوبی جزیره قشم به شهر رمکان به طول ۱۰ کیلومتر با اعتبار یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، مسیر رفت و آمد ساکنان و گردشگران به فرودگاه قشم کاهش پیدا می‌کند.

سعید اکبریان ادامه داد: مرحله نخست این طرح حد فاصل ساحل جنوبی تا نخل گل به طول ۲ هزار و ۴۰۰ متر در ۲ باند است که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

سرعت اجرای طرح های عمرانی مناطق آزاد در دولت سیزدهم ۲ برابر شد

وی توضیح داد: اجرای زیرسازی این جاده توسط خیرین محلی انجام شده و عملیات روسازی آن شامل آسفالت، روشنایی، جدول گذاری (رفیوژ) میانی، جدول و کانیوو اطراف جاده بر عهده سازمان منطقه آزاد قشم است.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم افزود: جاده حد فاصل ساحل جنوبی به نخل گل، نخستین بخش از سه قطعه ای است که محور ساحل جنوبی را به بزرگراه مرکزی متصل می کند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش ایمنی جاده‌های جزیره قشم یکی از اولویت‌های سازمان منطقه آزاد است، گفت: این جزیره با مساحت یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع دارای ۶۵۰ کیلومتر جاده اصلی و فرعی است و برای ارایه خدمات بهتر به ساکنان نقاط مختلف جزیره و گردشگران نیاز به بیش از یکهزار و ۷۰۰ کیلومتر جاده روستایی و معابر شهری هستیم.

اکبریان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در جزیره زیبای قشم میزان مشارکت جامعه محلی، خیرین، دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی و شهر و روستاها نسبت به سراسر کشور موقعیت ویژه‌ای دارد که به تسریع فرآیند بهبود وضعیت زیرساخت‌ها کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا، رفیوژ (refuge) به معنای جزیره میانی، گذرگاهی در وسط معابر سواره رو که فضایی امن برای عابرین پیاده ایجاد می کند گفته می شود.

رفیوژها ممکن است ترکیبی از فضای سبز باشند، یا تنها با کف‌سازی و ارتفاعی مشخص و متفاوت ساخته شوند.

جدول کانیوو یک نوع جدول بتنی خاص است که برای هدایت مسیر جریان آب یا مسیر جریان فاضلاب در مسیر کوچه ها و خیابان ها به کار گرفته می شود.

برای ساخت جدول کانیوو از یک نوع قالب خاص استفاده می‌شود که طرح مورد نظر هدایت آب و فاضلاب را روی یک سمت جدول بتنی پیاده کرده و سمت دیگر آن به صورت صاف است.

در آیین آغاز عملیات اجرایی این جاده علاوه بر حجت الله عبدالملکی مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، عادل پیغامی رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم، محمد صفری معاون اقتصادی دبیرخانه مناطق آزاد، منصور عظیم زاده اردبیلی عضو موظف هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری، سعید اکبریان معاون فنی و زیربنایی و جمعی از مدیران سازمان منطقه آزاد قشم حضور داشتند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha