اجرای روش جدید حفظ شرایط باروری دختران در تبریز

تبریز- ایرنا- متخصص و جراح زنان و زایمان از اجرای شیوه جدیدی به منظور حفظ شرایط باروری دختران برای نخستین بار در کشور خبر داد.

دکتر خدیجه پویا روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران، لزوم افزایش روز افزون نرخ ناباروری در بین زنان کشور را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه طبق آمارهای رسمی هم اکنون ۲۰ درصد بانوان متاهل کشور نابارور هستند، تلاش برای درمان این معضل را یکی از مهمترین رسالت های دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی دانست.

وی بالا رفتن سن ازدواج در کشور برای هر ۲ جنس مرد و زن را یکی از دلایل مهم تحقیق برای اجرای درمان های جدید در کشور و بلکه در تمام جهان عنوان و اظهار کرد: بر همین اساس در روش جدید ابداع شده می توان با فریز تخمدان ها و به عبارتی بازیافت تخمک به ویژه برای دخترانی که مجرد و دچار بیماری هستند و در سنین بالا ازدواج می کنند، برای افزایش نرخ باروری آنها اقدام کرد.

پویا، روش های قدیمی برای این منظور را منجر به صدمه تخمدان ها در بانوان دانست و یادآور شد: این روش به جهت علمی و نیز از نظر مسایل اجتماعی و اخلاقی به خصوص در کشورهای اسلامی با انواع چالش ها مواجه است که به همین دلیل استقبال چندانی از آن نمی شود.

وی ادامه داد: در شیوه جدید که از سال ۲۰۱۶ و برای نخستین بار در جهان در کشور ترکیه و شهر آنکارا آغاز شد و نتایج موفقیت آمیزی نیز تاکنون به همراه داشته است، برعکس روش های سنتی و گذشته که اقدام به خرید جنین می شد، با فریز تخمدان نسبت به حفظ شرایط ایده آل باروری در زنان اقدام می شود.

پویا با بیان اینکه شرایط سنی افراد مهمترین عامل در کیفیت تخمک گذاری است، یادآور شد: از جمله ویژگی های بسیار مهم و بارز روش جدید فریز تخمک می توان به بارداری بسیار طبیعی و بدون کوچکترین مشکل و عوارض جانبی و حفظ باروری در این افراد در آینده اشاره کرد.

وی مهمترین و بارزترین مزیت فریز تخمک در زنان مجرد را مصون ماندن نوزادان حاصل از تولید این روش از انواع نقص ژنتیکی و مادرزادی عنوان کرد و افزود: بر اساس نتایج موجود از عملیاتی شدن این شیوه نوزادان حاصل از آن به مدت ۱۴ سال از هر گونه عوارض ژنتیکی در امان هستند.

پویا، مادر شدن را آرزوی هر زن در طول زندگی خود عنوان و اضافه کرد: اما باید توجه داشت که با افزایش سن دختران برای ازدواج، ذخیره تخمدان و باروری به شدت کاهش می یابد و اگر فردی مجرد دچار انواع بیماری ها به خصوص سرطان شود، مشکلات باروری نیز افزایش می یابد.

وی روش فریز تخمک را یکی از موفق ترین شیوه ها برای حفظ شرایط باروری در بیماران سرطانی مجرد اعلام و اضافه کرد: باید توجه داشت که با تشخیص زودهنگام این نوع بیماری در بانوان جوان، نیاز به شیمی درمانی و انجام انواع رادیولوژی در آنها افزایش پیدا می کند که این موضوع به شدت نرخ باروری را کاهش می دهد.

اجرای روش جدید حفظ شرایط باروری دختران در تبریز
خدیجه پویا متخصص و جراح زنان و زایمان

این متخصص فلوشیپ نازایی و لاپاراسکوپی روش اجرای فریز تخمک را از راه شکم با پروب واژینال و بدون جراحی لاپاراسکپوپی اعلام کرد و گفت: این روش تاکنون در کشور ترکیه روی بیش از ۲۵۰ نفر از زنان اجرایی شده است که نتایج تمام آنها موفقیت آمیز بوده است.

پویا گفت: اجرای این تکنیک نوین پس از استعلام های لازم از مراجع قانونی برای حفظ شرایط باروری بانوان در تبریز و بر روی تعداد ۱۱ نفر از زنان متقاضی برای نخستین بار در کشور اجرایی شده که به تدریج این تعداد در حال افزایش است.

وی بانوان مجرد با کاهش ذخیره تخمدان، بانوان مبتلا به بیماری سرطان و سنین بالای ازدواج را جامعه هدف اجرای روش نوین فریز تخمدان اعلام و ایمن بودن، موثر در بازیافت تخمک، حفظ دوشیزگی و حفظ شرایط باروری را از مزیت های بسیار مهم این شیوه بیان کرد.

پویا مساله شیوع ناباروری را در تضاد با سیاست های جمعیتی کشور قلمداد کرد و گفت: چنانچه این مشکلات که دامنگیر زوجین است رفع نشود، امیدی به تحقق اهداف مورد نظر در افزایش نرخ جمعیت کشور نیست و باید از روش های علمی و نوین برای افزایش نرخ باروری به خصوص در بین زنان استفاده کرد.

وی افزایش سن ازدواج، علاقه به اشتغال و حضور در اجتماع را از دلایل مهم و اصلی به تاخیر افتادن باروری در زنان اعلام کرد.

پویا با بیان اینکه اگر زوجین پس از یک سال زندگی مشترک توانایی فرزندآوری نداشته باشند در تعابیر و تعاریف علم پزشکی به آنها زوج نابارور اطلاق می شود، اظهار کرد: چنانچه سن زن بالای ۳۵ سال باشد این مدت به ۶ ماه کاهش پیدا می کند که نیازمند درمان است.

وی با تاکید بر نقش رسانه ها در توسعه و ترویج ازدواج در بین دختران و پسران جوان، یکی از دغدغه های مهم جامعه علمی و پزشکی به خصوص در حوزه زنان را بی میلی افراد جوان به موضوع ازدواج عنوان و اضافه کرد: بدون تردید در کنار ارایه تسهیلات لازم و کافی از سوی دولت و نهادهای مسئول، رسانه های عمومی نیز در تشویق جوانان به ازدواج که مورد تاکید دین مبین اسلام است، می توانند نقش خود را ایفا کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha