۱۱ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۴۵
کد خبر: 85339923
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۲۰۲۴؛ سال سخت و سرنوشت برای پاکستان

۱۱ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۴۵
کد خبر: 85339923
محمدرضا منافی
۲۰۲۴؛ سال سخت و سرنوشت برای پاکستان

تهران - ایرنا - این روزها مصادف با نخستین روزهای سال جدید میلادی، برهه ای مهم در تقویم سیاسی پاکستان به شمار می رود؛ کشوری که تا کمتر از شش هفته دیگر(هشتم فوریه)، شاهد انتخابات پارلمانی و متعاقب آن تشکیل دولتی خواهد بود که کار دشواری برای اداره کشور در دوره پنج ساله خود پیش رو خواهد داشت.

پاکستان در آغاز سال نو میلادی، در شرایطی به استقبال انتخابات می رود که عمران خان به عنوان محبوب ترین چهره سیاسی این کشور و رهبر حزب سیاسی تحریک انصاف پاکستان که از انتخابات سال ۲۰۱۸ تا بهار سال ۲۰۲۲ کرسی نخست وزیری را در اختیار داشت، هم اکنون به دلیل طیفی از اتهامات مالی، سیاسی و امنیتی در زندان به سر می برد و کمیسیون انتخابات پاکستان هم روز گذشته به دلیل محکومیت مالی عمران خان، صلاحیت وی را برای شرکت و رقابت در انتخابات پیش رو تایید نکرد.

کمیسیون انتخابات روز گذشته علاوه بر عمران خان، تعداد قابل توجهی از اعضای کلیدی و اصلی حزب تحریم انصاف را که قصد نامزد شدن در انتخابات پارلمانی داشتند، رد کرد؛ اقدامی که ضربه سنگینی بر پیکر این حزب سیاسی مطرح پاکستان در آستانه انتخابات پیش رو محسوب می شود.

چند روز پیش برخی اعضای حزب تحت رهبری عمران خان برای تلنگر زدن به فضای اجتماعی و سیاسی پاکستان در انتخابات هشتم فوریه، متوسل به هوش مصنوعی شدند و پیام کتبی عمران خان از زندان را با بهره گیری از هوش مصنوعی، به پیامی صوتی با صدای او تبدیل کردند و بطور گسترده در فضای مجازی پاکستان منتشر کردند به طوری که میلیون با بازدید داشت.

بعد از این اقدام نیز خبری درباره ثبت نام عمران خان از زندان برای شرکت در انتخابات منتشر شد که سر و صدای زیادی در فضای سیاسی و اجتماعی پاکستان ایجاد کرد.

با این وجود، بیانیه دیروز کمیسیون انتخابات پاکستان مبنی بر عدم صلاحیت وی و جمعی از اصلی ترین اعضای حزبش برای شرکت در انتخابات، بار دیگر موجب نارضایتی طرفداران پرتعداد این شخصیت سیاسی محبوب پاکستان شد.

با وضع موجود و تنگ تر شدن راه های تنفس برای حزب تحریک انصاف، حالا به نظر می رسد حزب مسلم لیگ نواز به ریاست محمد نواز شریف، هیچ رقیب جدی در انتخابات پیش رو نخواهد داشت و در رقابتی آسان، می تواند با کسب اکثریت آرا، خود را بار دیگر به قدرت برساند. این سناریو در شرایطی امکان پذیر خواهد بود که در فرصت حدود ۶ هفته مانده به انتخابات، اتفاق تازه یا غیره منتظره ای در این کشور رخ ندهد و تغییری در رای کمیسیون انتخابات و وضعیت عمران خان و حزبش ایجاد نشود.

عمران خان که توانست در انتخابات سال ۲۰۱۸ با شعار "پاکستان جدید" و تقویت استقلال و اقتصاد پاکستان ، رای بخش قابل توجهی از مردم به ویژه جوانان و اقشار تحصیل کرده را تصاحب کند، اگرچه همچون دیگر دولت های قبلی پاکستان و به دلیل شرایط سخت اقتصادی این کشور نتوانست وعده های اقتصادی خود را چندان تحقق ببخشد، اما در زمینه تقویت استقلال پاکستان، شهامت و جرأت بخرج داد و سیاستی در پیش گرفت که چندان به مذاق آمریکایی ها خوش نیامد. شاید همین شهامت وی در عرصه سیاست خارجی بود که به نوعی بلای جان حیات سیاسی اش شد و به گفته خود او، حذف شدنش از عرصه قدرت حاصل نوعی "کودتا" با رهبری آمریکایی ها بود.

عمران خان معتقد بود که تلاش او برای تقویت روابط پاکستان با روسیه و چین، به مذاق آمریکا خوش نیامده بود و همین باعث شد تا اقدامات زیرپوستی طراحی شده در کاخ سفید، باعث شکل گیری جریانی در پاکستان برای رای عدم اعتماد و برکناری او از قدرت شود.

طبق گفته ها و اذعان های صریح عمران خان، موضوع دیگر که در روند برکناری وی از نخست وزیری بی تاثیر نبود، عدم همراهی و عدم حرف شنوی او از ارتش قدرتمند پاکستان بود؛ ارتشی که از زمان شکل گیری استقلال پاکستان از سال ۱۹۴۷ تا کنون، قدرتمندترین نهاد این کشور در تصمیم گیری های حیاتی و حساس حتی فراتر از دولت ها بوده است.

به هر روی، صرف نظر از این که کدام حزب سیاسی پاکستان در انتخابات پیش رو حداکثر آرا را بدست بیاورد و دولت تشکیل دهد، دولت جدید با توجه به شرایط اقتصادی سخت این کشور، کاهش شدید ارزش پول ملی، تنگناهای شدید در حوزه سوخت و انرژی، مسائل امنیتی، دردسرها و تنش های موجود میان پاکستان و افغانستان، دعواهای سیاسی و سرزمینی قدیمی میان هند و پاکستان، نارضایتی های داخلی از شرایط نابسامان اقتصادی، بیکاری، فقر، تحولات ناگوار منطقه ای و بین المللی از جمله شرایط سختی که جنایات صهیونیست ها علیه فلسطینی ها بر فضای سیاسی و اقتصادی جهان تحمیل کرده است، کار سختی در پیش خواهد داشت و شاید سرنوشت همه نخست وزیران پاکستان از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۴۷ تا کنون، برای نخست وزیر آتی هم تکرار شود چرا که تا کنون هیچ یک از نخست وزیران پاکستان بنا به علل مختلف از دلایل سیاسی و اقتصادی گرفته تا دلایل امنیتی و تروریستی، نتوانسته دوره پنج ساله خود را تکمیل کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha