ورود کشتی‌های تحقیقاتی چینی به بنادر سریلانکا به مدت یک سال ممنوع شد

تهران- ایرنا- کلمبو پس از ابراز نگرانی‌های هند، ورود کشتی‌های تحقیقاتی چینی به بنادر سریلانکا را به مدت یک سال ممنوع کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از هندوستان تایمز، منابع آگاه روز یکشنبه گفتند سریلانکا به هند اطلاع داده است به مدت یک سال به هیچ کشتی تحقیقاتی چینی اجازه نخواهد داد در بنادر این کشور پهلو بگیرد یا در منطقه اقتصادی انحصاری سریلانکا (EEZ) فعالیت کند.

پیش از این کشتی تحقیقاتی علمی چین «ژیانگ یانگ هونگ ۳» قرار بود از ۵ ژانویه تا مه ۲۰۲۴ (۱۵ دی تا اردیبهشت ۱۴۰۲) در آب‌های سریلانکا و مالدیو، عملیات اکتشاف در آب‌های عمیق را انجام دهد.

این اقدام پس از آن انجام شد که نارندرا مودی نخست‌وزیر هند از رانیل ویکرمسینگه رئیس‌جمهور سریلانکا خواست به نگرانی‌های راهبردی و امنیتی هند در دیدارشان در ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳ (۳۰ تیر ۱۴۰۲) احترام بگذارد.

این بدان معناست که کشتی تحقیقاتی علمی چینی ژانگ یانگ هونگ ۳ که قرار بود از ۵ ژانویه ۲۰۲۴ تا اواخر ماه مه (۱۵ دی تا اردیبهشت ۱۴۰۲) «اکتشاف در اعماق آب» را در جنوب اقیانوس هند انجام دهد، مجوزی از سوی مقامات سریلانکا دریافت نخواهد کرد. چین همچنین از حکومت فعلی حامی پکن، محمد مویزو در مالدیو خواسته است تا به کشتی ۴ هزار ۶۰۰ تنی مستقر در ژیامن اجازه دهد تا در سواحل ماله اکتشاف کند.

این رسانه نوشت: این تعلیق یک ساله توسط دولت ویکرمسینگه پس از آن اعلام شد که هفته گذشته هند و سریلانکا با هشدار آمریکا کشتی‌های تحقیقاتی علمی چینی و ردیاب‌های موشک بالستیک را در اقیانوس هند ردیابی کردند.

افراد آگاه گفتند: هند به کشتی تحقیقاتی چینی «شی یان ۶» که در ماه‌های اکتبر تا نوامبر (نیمه مهر تا نیمه آذر) یک بررسی دریایی مشترک با آژانس دریایی سریلانکا انجام می‌داد، اعتراض کرده بود اما کلمبو پس از بازدید ویکرمسینگه از پکن برای دهمین سالگرد ابتکار کمربند-جاده، به این کشتی اجازه داد در سریلانکا پهلو بگیرد. کشتی تحقیقاتی در ۲۵ اکتبر (۳ آبان ۱۴۰۲) به کلمبو رسید و در ۲ دسامبر (۱۱ آذر) از تنگه مالاکا عبور کرد، اعتراضات به شی یان ۶ و شیانگ یانگ هونگ ۳ از طرف شخصیت‌های دیپلماتیک هندی به ویکرمسینگه منتقل شد.

در گذشته، کشتی‌های تحقیقاتی چینی، ردیاب‌های موشک بالستیک و شناورهای هیدروگرافی وارد منطقه اقیانوس هند (IOR) شده‌اند و روی خط الراس ۹۰ درجه در جنوب جزایر آندامان و نیکوبار (جزایر متعلق به هند) بررسی‌های عمیق انجام داده‌اند. به عنوان مثال، «دنگ جیاک‌ شیان»، یک کشتی هیدروگرافیک کلاس شوپانگ، از ۱۰ تا ۲۴ اوت (۱۹ مرداد تا ۳ شهریور) در منطقه اقیانوس هند مستقر شد، این کشتی در ۲۸ اوت (۶ شهریور) از طریق تنگه سوندا دوباره وارد منطقه اقیانوس هند شد و در ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور)، همان کشتی در حال بررسی دریای فیلیپین مشاهده شد.

هندوستان تایمز نوشت: امسال دست‌کم ۲۵ کشتی چینی از جمله کشتی‌های جنگی ارتش آزادی‌بخش چین، زیردریایی‌ها، ردیاب‌های موشک بالستیک و کشتی‌های تحقیقاتی در منطقه اقیانوس هند فعالیت کردند که این امر ناخشنودی هند و آمریکا را در پی داشت. از سال ۲۰۱۹، در مجموع ۴۸ کشتی تحقیقاتی علمی چینی در منطقه اقیانوس هند مستقر شده اند، منطقه معمول فعالیت آنها در نزدیکی سواحل شرقی و غربی هند و در اعماق اقیانوس هند بوده است.

سریلانکا سال گذشته به دلیل وام های بسیاری که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ از چین گرفته بود، درگیر بحران اقتصادی بی سابقه ای شد و بدهی ۴۶ میلیارد دلاری خود را معوق کرد.

۵۲ درصد از بدهی های دوجانبه سریلانکا متعلق به چین است و برای ایجاد هرگونه تغییر ساختار در این وام ها اجازه پکن لازم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha