۱۱ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۰۷
کد خبر: 85340135
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

چهار شهرک صنعتی خورشیدی به وسعت ۱۰۰ هکتار در یزد مکان‌یابی شد

یزد- ایرنا- مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد از مکان‌یابی چهار شهرک صنعتی خورشیدی در استان خبر داد و گفت: ۱۰۰ هکتار زمین با شرایط و ظرفیت مناسب در شهرستان های تفت، میبد و مهریز مکان‌یابی و استعلام‌های آن اخذ شده است که در صورت ایجاد این شهرک‌ها، ظرفیت تولید بیش از ۵۰ مگاوات برق خورشیدی در این استان فراهم می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی این شرکت، "مسلم فلاح زاده" در سمینار آشنایی با انرژی های تجدیدپذیر در صنایع با اشاره به فعالیت ۱۴ شهرک و ۱۹ ناحیه صنعتی مصوب در استان افزود: افزون بر ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار مساحت اراضی استان در اختیار شرکت شهرکهای صنعتی است که قریب پنج هزار و ۷۰۰ هکتار آن وارد فاز عملیاتی شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به استقرار واحدهای صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی، یکهزار و ۲۰۶ مگاوات برق مورد نیاز است که تا به این لحظه ۴۱۳ مگاوات آن تامین شده و همچنان برق واحدهای صنعتی استان با ۷۹۳ مگاوات کسری روبروست.

فلاح زاده با بیان اینکه یکی از برنامه ها و اولویت های سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و به تبع آن برنامه های شرکت شهرکهای صنعتی استان ایجاد شهرکها و نواحی خورشیدی است گفت: تا به امروز برنامه های مختلفی اعم از جانمایی، امضای تفاهم نامه های همکاری و اخذ استعلام های مورد نیاز در این راستا صورت گرفته که می‌تواند زمینه را برای ایجاد شهرکهای خورشیدی فراهم کند.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد با اشاره به تفاهم نامه این شرکت با استانداری یزد و سازمان انرژی های تجدیدپذیر جهت احداث شهرک خورشیدی یا هزینه و قیمت تمام شده پایین که باعث جذب سرمایه گذار شود خاطرنشان کرد: طی مکاتبه با شرکت برق منطقه ای استان درخواست شده مکان های دارای ظرفیت احداث شهرکهای خورشیدی در شهرستان های بافق، خاتم، مروست، ابرکوه و اردکان هم معرفی شود.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد با اشاره به وجود برخی مسائل و چالش‌هایی در ایجاد شهرکهای صنعتی خورشیدی گفت: طولانی بودن فرایند اخذ مجوز احداث شهرک صنعتی خورشیدی و عدم پاسخگویی برخی دستگاه های ذیربط علیرغم پیگیری های متعدد برای استعلام های لازم و حتی تاخیر و عدم معرفی موقعیت های مناسب و نزدیک به پست های برق و یا شبکه های ظرفیت خالی از سوی دستگاه‌های اجرایی باعث شده تا این مسیر به کندی و زمانبر طی شود.

وی ادامه داد: تحولات سریع تکنولوژی پنل‌های خورشیدی که باعث بالارفتن ریسک سرمایه گذاری می شود، بالابردن سرمایه اولیه اجرای طرح ها و عدم پرداخت تسهیلات مناسب با بهره منطقی به متقاضیان از دیگر چالش های موجود بر سر راه ایجاد شهرکهای خورشیدی است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد گفت: با توجه به مساحت سطوح بام واحدهای صنعتی، فراهم کردن شرایط احداث پنل ها بر بام واحدهای صنعتی می تواند راهکار مناسبی برای توسعه بهتر و سریع تر تولید برق خورشیدی در شهرکها و نواحی صنعتی باشد.

فلاح زاده مردمی سازی و حضور شرکت‌هایی با عضویت مردم با سازکارهای معین را از دیگر راهکارهای توسعه تولید برق خورشیدی دانست و افزود: یکی از برنامه هایی که می توان آن را در جهت توسعه ایجاد نیروگاه های خورشیدی دنبال کرد، امکان نصب پنل های خورشیدی در اراضی موجود کارخانجات و واحدهای صنعتی است بطوری که نصب این پنل ها به عنوان زیربنای ساخت واحد لحاظ شود و متقاضیان با احداث نیروگاه خورشیدی بتوانند نسبت به اخد پایان کار اقدام کنند.

حدود ۳۱ شهرک و ناحیه صنعتی با وسعت ۶ هزار و ۷۴۴ هکتار در استان یزد وجود دارد که افزون بر ۳۰ هزار نفر در این شهرک‌ها و نواحی اشتغال دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha