خریداران زمین در مازندران پیش از عقد قرارداد استعلام بگیرند

ساری- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با اشاره به افزایش تمایل به خرید و فروش زمین در شمال گفت: شهروندان قبل از خرید زمین کشاورزی، باغ، ویلا و هرگونه ساخت و ساز از مدیریت جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و همچنین بخشداری های هر شهرستان در مورد زمین مورد معامله استعلام بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ مجید ذکریایی روز دوشنبه در حاشیه خلع ید ۲۲ هکتار از عرصه های طبیعی منطقه احمد آباد ساری در گفت و گو با خبرنگاران با توضیح این نکته که در ماده ۸۵ حفاظت و بهره برداری از عرصه های طبیعی، ساخت و ساز و محصور کردن غیر قانونی، جرم مشهود تلقی می شود، افزود: به خریداران زمین توصیه می شود پیش از عقد قرارداد زمین در مناطق روستایی و جنگلی نسبت به این که عرصه ممکن است ملی و به نام دولت باشد، مطمئن شوند.

وی با اظهار این که هر سال ارزش زمین در مازندران افزایشی است، از طرفی بنگاه املاک غیر قانونی مانند قارچ در استان رشد می کنند، تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که بنگاه‌های املاک عامل تغییر کاربری غیر مجاز زمین های کشاورزی و تصرف به عرصه های طبیعی استان هستند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان این که در ۹ ماه امسال ۳۵۷مورد از ساخت وساز های غیر مجاز جلوگیری شده است، ادامه داد: همچنین در این مدت با هماهنگی شورای تامین و شورای حفظ حقوق بیت المال استان با اجرای احکام قضایی ۵۷۷ هکتار از عرصه های طبیعی تصرف شده استان، آزاد شد.

وی تعداد احکام صادره رفع تصرف اراضی منابع طبیعی و قلع و قمع ساخت و ساز های غیر مجاز از سوی دستگاه قضایی استان را در سال جاری ۷۹۹ فقره اعلام کرد.

ذکریایی همکاری دستگاه قضایی با دولت در حفظ و پیشگیری از تصرف و تجاوز به عرصه های طبیعی در مازندران را بی نظیر توصیف کرد و گفت: همچنین امسال اجرای احکام خلع ید و بازگرداننده شدن اراضی منابع طبیعی استان نسبت به مدت مشابه سال قبل تا ۵۰ درصد بیشتر شده است.

وی با اظهار این که امروز ۲۲هکتار از عرصه های طبیعی منطقه احمد آباد ساری پس از حدود ۶۰ سال آزاد شده است، گفت: ابتدا این عرصه ها محصور و سپس طرح جنگل کاری در آن عملیاتی می شود.

وی با ذکر این نکته که امروز حراست از جنگل و عرصه های ملی قوی تر شد و این را با آمار ارقام در عملکردها می توان اعلام کرد، بیان داشت: این در حالی است که همچنان در مقوله اعتبارات، حقوق و نیروی انسانی و تجهیزات اندک در انجام وظیفه حراست از جنگل های مازندران مواجه هستیم.

ذکریایی با بیان این که چهار هزار کیلومتر مرز بین روستا و جنگل در استان مازندران وجود دارد که حفاظت همچنان سنتی انجام می شود، اظهار داشت: استفاده از تجهیزات و فناوری نوین در حفاظت از عرصه های جنگلی ضروری است.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

خریداران زمین در مازندران پیش از عقد قرارداد استعلام بگیرند +فیلم

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha