۱۲ دی ۱۴۰۲، ۹:۰۴
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85340397
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

"احمد محمود بیرون از انزوا" به اهواز آمد

۱۲ دی ۱۴۰۲، ۹:۰۴
کد خبر: 85340397
"احمد محمود بیرون از انزوا" به اهواز آمد

اهواز – ایرنا – نمایشگاه انفرادی خوشنویسی و نقاشی خط "احمد محمود بیرون از انزوا" کاری از حدیث پویانمهر برگزار شد و تا ۱۵ دی ماه جاری در شهر کتاب اهواز برپا است.

پویانمهر روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این نمایشگاه در ادامه نمایشگاه خوشنویسی "سخن" که جملات محمود دولت‌آبادی، نویسنده، را دربرمی‌گرفت، با تمرکز بر جملات احمد محمود برگزار شد.

وی با اشاره به حمایت معنوی محمود دولت آبادی برای برگزاری این نمایشگاه افزود: در این نمایشگاه ۱۰ تابلو خوشنویسی و ۶ تابلو نقاشی ـ خط از جملات احمد محمود یار دیرین محمود دولت‌آبادی به نمایش درآمده است.

"احمد محمود بیرون از انزوا" به اهواز آمد

وی در خصوص نحوه انتخاب جملات گفت: بخشی از جملات با همفکری محمود دولت‌آبادی و سیامک اعطا، فرزند احمد محمود انتخاب شد و بخش دیگر جملات مربوط به مطالعه خودم از کتاب‌های احمد محمود است.

این هنرمند خوشنویس، هویت بخشی به جملات و نوشته‌ها را بخشی از ارتباط میان ادبیات و هنر خوشنویسی عنوان کرد.

پویانمهر با اشاره به نقش خوشنویسی در معرفی نویسندگان و ارتباط مخاطب با آثار ادبی اظهار کرد: به تصویر کشیدن جملات به شکل آثار خوشنویسی موجب می‌شود نویسنده‌ای که شاید سال‌ها و به دلایل مختلف در انزوا قرار گرفته باشد دوباره زنده شود در معرض دیده شدن و خوانده شدن قرار گیرد و خوشنویسی این گونه جملات، بزرگداشت و تقدیر از نویسنده نیز به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: همچنین این چنین هنرها و نمایشگاه‌ها موجب می‌شود مخاطبان و علاقمندان به حوزه ادب، شعر و نویسندگی بیشتر به سمت مطالعه آثار ادبی روی بیاورند.

برگزار کننده این نمایشگاه اضافه کرد: در روز پایانی نمایشگاه نیز نشستی درباره رابطه میان نویسندگان و خوشنویسی با حضور علاقمندان و نویسندگان و خوشنویسان برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا این نمایشگاه تا پانزدهم دی ماه جاری در شهر کتاب اهواز واقع در وهابی مجتمع خلیج فارس برپا است.

حدیث پویانمهر متولد سال ۱۳۶۰در اهواز است. وی فعالیت هنری حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۹۲ در زمینه خوشنویسی آغاز کرده است و در نمایشگاه‌های مختلف گروهی نیز شرکت داشته است.

وی در سال ۹۷ نخستین نمایشگاه انفرادی خود به نام "سخن" که شامل جملات محمود دولت‌آبادی است را برگزار کرد.

احمد محمود یکی از نویسندگان پرکار دوران معاصر در عرصه ادبیات و داستان نویسی بود که در دهم دی ۱۳۱۰خورشیدی در اهواز دیده به جهان گشود او توانست آثار ادبی بسیاری را در این عرصه خلق کند.

این نویسنده؛ نخستین داستان خود را با عنوان «صُب می‌شه» نوشت و آن را در مجله امید ایران در ۱۳۳۳ خورشیدی منتشر کرد، دومین نوشته‌ او یک مجموعه داستان با نام مول بود که در ۱۳۳۸ به وسیله نشر معین منتشر شد که نویدبخش یک شروع حرفه‌ای برای احمد محمود بود.

این داستان نویس مطرح آثار بسیار زیاد دیگری نیز از جمله بیش از ۵۰ داستان کوتاه، یک داستان بلند؛ چهار رمان و چندین فیلم نامه به رشته تحریر درآورد. از میان آثار او می‌توان به «بیهودگی، ‌زمین سوخته، مدار صفر درجه، دریا هنوز آرام است، درخت انجیر معابد، زائری زیر باران، غریبه‌ها، پسرک بومی، دیدار، قصه آشنا، از دلتنگی، غریبه‌ها، دیدار، از مسافر تا تبخال، داستان یک شهر و زمین سوخته» اشاره کرد که برخی از آنها برنده جوایز متعددی شده و برخی دیگر به چندین زبان ترجمه شده‌اند.

یکی از ماندگارترین آثار وی رمان همسایه ها بود، این اثر در ۱۳۵۳ خورشیدی توسط انتشارات امیرکبیر در تهران منتشر شد. البته اگرچه کتاب بسیار مورد توجه قرار گرفت و به یکی از پرفروش ترین رمان‌های ایرانی تبدیل شد اما تا سال‌های بعد گرفتار سانسور و توقیف بود.

داستان همسایه‌ها از ۱۳۲۰ شروع می‌شود و تا پیش از کودتای ۲۸ مرداد ادامه پیدا می‌کند. احمد محمود در این بازه به حوادث تاریخی مهمی اشاره می‌کند که به تحول زندگی ایرانیان منجر شده است.

این قصه که در اهواز اتفاق می‌افتد، به داستان ملی شدن صنعت نفت اشاره دارد. احمد محمود در این اثر از رنج طبقه کارگر می‌نویسد و اختلاف طبقاتی را مورد نقد قرار می‌دهد. قلم روان و فضاسازی‌های بی‌نظیر او تاریخ معاصر را به زیباترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد.

سرانجام این نویسنده برجسته و محبوب در ۱۲ مهر ۱۳۸۱ خورشیدی پس از گذراندن یک دوره بیماری ریوی در تهران دیده از جهان فرو بست و در امام‌زاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.

"احمد محمود بیرون از انزوا" به اهواز آمد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha