۱۲ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۴۵
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85341184
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجرای سامانه نوین آبیاری در ۲۰ هزار هکتار از اراضی همدان

همدان- ایرنا- مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان گفت: ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان از ۲۶ هزار هکتار اراضی آبی مستعد، به سامانه نوین آبیاری تجهیز شده است.

به گزارش ایرنا، رحمان ایرانپور روز سه شنبه در نشست کارگروه سامانه‌های آبیاری همدان افزود: طرح هوشمندسازی سامانه نوین آبیاری نیز در ۱۴ هکتار از اراضی باغی روستای بوبوک‌آباد بخش شراء اجرا شده است.

وی ادامه داد: هوشمند سازی توزیع آب برای اولین بار در سطح باغ های شهرستان اجرایی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان یادآور شد: سامانه هوشمند آب با هدف دستیابی به‌ برنامه‌ریزی سازگار با بحران کم آبی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود از همین رو این سامانه راهکاری مدرن مبتنی بر فناوری‌ روز جهان است.

وی با تاکید بر اینکه سامانه هوشمند آبیاری موجب ارتقای بهره‌وری و مصرف کم آب در بخش کشاورزی می‌شود گفت: با توجه به محدودیت‌های دسترسی به آب، اطلاعات برخط هواشناسی، کیفیت آب، خاک و فیزیولوژی گیاهان و برنامه‌ریزی بهینه آبیاری را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

ایرانپور در ادامه پیش‌بینی هفت روز آینده هواشناسی به طور خودکار را از مزایای طرح هوشمند دانست و اضافه کرد: اطلاعات کامل مزارع شامل اطلاعات کشت‌وکار در منطقه همچون نوع گیاهان، تاریخ کاشت و برداشت، دامنه مساحتی کاشت، هزینه و درآمد، شرایط دسترسی به آب و کیفیت آب، ویژگی‌های فنی سیستم آبیاری و استخر ذخیره آب وارد سیستم می‌شود و این از دیگر مزایای طرح به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از این سامانه سبب می‌شود اطلاعات به همراه نقشه‌های هوایی ماهواره‌ای جمع آوری شود و به طور خودکار در صف پردازش قرار گیرد که این راهی برای مصرف بهینه آب است.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی(آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha