۱۵ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۳۰
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85343341
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۵۰۰ هزار هکتار از اراضی همدان زیر کشت دیم است

۱۵ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۳۰
کد خبر: 85343341
۵۰۰ هزار هکتار از اراضی همدان زیر کشت دیم است

همدان- ایرنا- مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به دیم خیز بودن این استان گفت: از ۷۰۰ هزار هکتار اراضی در حال کشت، ۵۰۰ هزار هکتار آن دیم و بقیه از کشت آبی استفاده می کنند.

علی بایگانه روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مدیریت امور زراعت بر نحوه کشت در ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی استان همدان نظارت می کند، افزود: ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی استان همدان نیز تحت آیش قرار دارد.

وی همدان را استانی غله خیز دانست و تاکید کرد: به غیر از گندم و جو محصولات متنوعی دیگری در استان کشت می شود و می توان به سیب زمینی، دانه روغنی، چغندرقند، علوفه و یونجه اشاره کرد.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: این استان در بسیاری از محصولات کشاورزی کشور صاحب رتبه است و ۲۰ درصد سیب زمینی کشور در استان همدان کشت و برداشت می شود.

وی درباره سطح زیر کشت گندم یادآور شد: در زمینه محصول گندم نیز با سطح برداشت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتن در ۵۷۰ هزار هکتار رتبه هفتم کشوری را در اختیار داریم.

بایگانه در خصوص اجرای طرح جهش تولید و مجموعه ای از طرحهای ملی در استان افزود: طرح جهش تولید برای چهارمین سال نیز در دیمزارها با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و جهاد کشاورزی در حال اجراست.

وی ادامه داد: امسال در ۴۳۷ هزار هکتار محصولاتی مانند گندم، جو و گیاهان تناوبی مانند حبوبات، دانه های روغنی، گیاهان علوفه ای و دارویی کشت می شود.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه گندم و جو در استان کشت شده است، ادامه داد: کشت بقیه گیاهان در فصل بهار است.

وی به فعالیت های مدیریت زراعی اشاره کرد و گفت: تهیه بذر اصلاح شده برای کشاورزان، تامین تغذیه و کود برای گیاهان و بیمه محصولات کشاورزی از جمله این برنامه ها است.

بایگانه خاطر نشان کرد: بذر اصلاح شده توسط ۹ شرکت تولید بذر غلات در شهرستان های مختلف و زیر نظر کمیته فنی بذر استان تامین و مورد استفاده بهره برداران قرار می گیرد.

وی مهمترین ارقام تولید بذر گندم آبی را ارقام مختلفی مانند پیشگام، میهن، حیدری و سیمین و در گندم دیم ارقام صدرا، باران، واران، هشترودی و سرداری عنوان کرد.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد: در بذر جو نیز ارقام میهن، شهیر، جلگه و مهتاب و در جو دیم ارقام آبیدر و سرداری در استان تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه استان همدان ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن انواع بذر را دارد، یادآور شد: بین ۱۵ تا ۲۵ درصد نیاز استان از بذر اصلاح شده داخل استان تامین می شود.

بایگانه نیاز سالانه استان همدان به بذر گندم را ۷۰ هزار تن و جو را ۲۰ هزار تن برآورد کرد.

وی مساله تناوب کشت را از جمله اولویت های مدیریت زراعت جهاد کشاورزی استان همدان دانست و توضیح داد: اگر در یک سال گیاهی در مزارع کشت شود، سال دیگر باید گیاهان مختلف دیگری کشت شوند تا خاک فرصت بازسازی خود را داشته باشد.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی همدان از دیگر مزایای تناوب کشت را کنترل آفات و جلوگیری از گسترش علف های هرز و همچنین کاهش عملکرد محصول دانست.

وی درباره ضرورت کشت متناوب نیز گفت: برای مثال در کشت ذرت، این گیاه مواد آلی خاک را تخلیه می کند و لازم است دفعه بعد گیاهی کاشته شود که بتواند تا حدی از بقایای خود مواد آلی برای خاک فراهم کند.

بایگانه تاکید کرد: در صورت کاشت چند باره گیاهانی چون ذرت خاک محل فقیر شده و فاقد مواد آلی برای کشت های دیگر می شود.

وی درباره آیش ادامه داد: گذاشتن زمین به صورت خالی و بدون کشت توجیه ندارد چون خاکی که بدون پوشش رها و در معرض باد و باران قرار گیرد رو به فرسایش می رود.

۵۰۰ هزار هکتار از اراضی همدان زیر کشت دیم است

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان همدان آیشی که فاقد بقایای گیاهان برجای مانده باشد را موجب از بین رفتن مواد آلی و فرسایش خاک عنوان کرد.

وی درباره این مساله که برخی تابیدن نور خورشید را به خاک و جذب انرژی و افزایش مواد آلی آن می دانند گفت: نور خورشید زمانی برای خاک مناسب است که گیاه داخل آن باشد و عمل فتوسنتز انجام بگیرد.

بایگانه تصریح کرد: در صورتی که آیش در زمین انجام نشود، دیم کاران بهتر می توانند از زمین و مواد آلی خاک بهره برداری کنند.

وی یادآور شد: در طرح جهش تولید هدف این است که از منابع آب و خاک حفاظت و گیاهان را به صورت متناوب کشت کنیم که موجب برداشت بیشتر و تقویت خاک می شود.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان همدان بهترین گیاهان برای کشت متناوب در اراضی دیم را بعد از گندم و جو کشت، حبوبات خواند و تاکید کرد: این گیاه برای خاک مناسب است چرا که موجب تثبیت نیتروژن می شود و مواد آلی خاک را بیشتر می کنند.

وی درباره عدم تمایل کشاورزان به کشت نخود گفت: ارقام قبلی نخود که کاشت می شد پاکوتاه بودند و هزینه زیادی به جهت گرفتن کارگر بر کشاورز تحمیل می شد، اما امروزه با کشت نخود ارقام جدید ( پابلند) بدون نیاز به هزینه اضافه و کارگر، به صورت مکانیزه کشت و برداشت می شود و صرفه مناسبی برای کشاورز دارد.

بایگانه یادآور شد: نخود رقم پابلند که دانه درشت است، مواد معدنی بیشتری دارد اما ارقام سایز کوچکتر برای مصارف صنعتی استفاده می شود.

وی همچنین از لگوم ها به عنوان گیاهان علوفه ای برای مصرف دام یاد کرد که نه تنها موجب افزایش نیتروژن خاک می شوند بلکه مواد حاصلخیز خاک را افزایش می دهند.

همدان یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور است، که این استان با وجود داشتن ۲.۱ درصد از وسعت کشور، ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی(آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha