۱۳ دی ۱۴۰۲، ۹:۳۷
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85341340
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

داور بین‌المللی کشتی همدان: عشق به داوری در ورزش ایران تلخ است

همدان- ایرنا- داور بین‌المللی کشتی همدان گفت: عشق به داوری هر چند برای این قشر زحمت کش شیرین است اما خیلی رفتارهای نادرست باعث تلخ کامی آن می‌شود و این چنین است که دیواری کوتاه تر از داور به هنگام شکست‌ها نداریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مزدک گیتی برای همگان چهره شناخته شده‌ است، داوری که سال ۱۳۹۶ در جمع داوران المپیکی کشتی قرار گرفت و بالاترین سطوح داوری را در میادین بین المللی تجربه کرده است و اکنون نیز علاوه بر داور درجه یک بین المللی، مدرس رسمی فدراسیون کشتی است.

گیتی قضاوت‌های حساسی را در مسابقات ملی و فراملی سوت زده و جزو داوران پرافتخار تاریخ کشتی کشور به شمار می‌رود و همین تجربه سبب شد تا سردار ولی بهاریان سرپرست هیات کشتی استان از وی بخواهد تا باردیگر به عنوان قاضی‌القضات کشتی منصوب شود.

تجربه گرانبهای او در کشتی می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد و اکنون در دوره ریاست او در کمیته داوران هیات کشتی شاهد برنامه‌های بسیار مطلوب هستیم که می‌تواند به ارتقا مدرک داوری مهدی قهرمانی اشاره کرد که با تلاش و پشتکار خوب توانست به درجه ۲ بین المللی دست یابد.

گفت وگو با مزدک گیتی را بخوانید:

وضعیت داوری کشتی همدان چگونه است؟
گیتی:
سطح داوری کشتی این استان مطلوب است. شاید به لحاظ کمیت پایین‌تر از مازندران باشیم که ۱۵۰ داور دارد، اما به لحاظ کیفی در وضعیت مطلوب قرار داریم.

چه تعداد داور کشتی در استان همدان فعالیت دارند؟
گیتی:
۴۶ داور با درجه های مختلف بین‌المللی و ملی داوری کشتی در سطح استان فعالیت دارند. البته بنده داور درجه یک بین المللی هستم، مهدی قهرمانی نیز به تازگی از درجه سه به ۲ بین المللی ارتقا یافت و بیژن روزبهانی از ملایر نیز داور درجه سه بین المللی است.

۴۶ داور با درجه های مختلف بین‌المللی و ملی داوری کشتی در سطح استان فعالیت دارند.

بنابراین وضعیت خوبی به لحاظ کیفی دارید؟

گیتی: همینطور است، داوران ما اغلب مسابقات قضاوت دارند و شرایط خوبی داریم ضمن اینکه همه ساله کلاس دانش افزایی و ارتقا داوری را برگزار می‌کنیم تا فعالیت آن‌ها ثبت شود.

اما داوری کار سختی هست و مسؤولیت سنگینی دارند؟

گیتی: داوری شغل نیست، عشق است. اما این عشق همیشه تلخ است چرا که هر زمان داور عملکرد درخشانی دارد، کسی نمی‌آید و بگوید دست مریزاد. در مقابل هر مربی‌ای که کشتی گیرش می‌بازد، دنبال مقصر است و چه دیواری کوتاه‌تر از داور!

داور بین‌المللی کشتی همدان: عشق به داوری در ورزش ایران تلخ است

در واقع انتخاب فرد برای داوری سخت است با این شرایط؟
گیتی:
دقیقا. داوری چون شغل محسوب نمی‌شود، شرایط را سخت می‌کند. درست نیست حق الزحمه داوران با چند ماه تاخیر داده شود. جایز نیست داور با هزینه شخصی به مسابقات برود و قضاوت کند بعد چند ماه حق الزحمه او پرداخت شود. این یک آسیب است که انتظار داریم اصلاح شود.

از دیگر مشکلات جامعه داوری کشتی بفرمایید؟
گیتی:
اینکه داور بین المللی باید با هزینه شخصی جهت ارتقا داوری اعزام شود واقعا با شرایط اقتصادی فعلی سخت است.
خود بنده برای اعزام به مسابقات بین المللی اگر نوبتم نباشد، باید حداقل ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کنم. واقعا از توانم خارج است. این انتظار می‌رود مسوولان اجرایی استان همدان نیز حمایت لازم را داشته باشند. این افتخار شخصی نیست.

وقتی هادی عامل گزارشگر کشتی در برنامه پخش زنده نام داور را به نام استانش معرفی می‌کند، افتخاری برای همان استان به شمار می‌رود. بنابراین افتخارات ما شخصی نیست و استان از آن سود می‌برد.

برنامه مهم کمیته داوران هیأت کشتی چیست؟
گیتی:
وارد سال میلادی ۲۰۲۴ شدیم. تمام دوره‌های ارتقا طبق تقویم میلادی محاسبه می‌شود. اکنون همه داوران فعال باید در این دوره ارتقا و دانش افزایی شرکت کنند. داوران بین المللی هم باید به مسابقات برون مرزی بروند. به عنوان مثال آقای قهرمانی در مسابقات جام کشورهای عرب در عراق قضاوت کرد و توانست درجه خود را به ۲ بین المللی ارتقا بدهد.

حرف پایانی؟
گیتی:
خواسته جامعه داوران کشتی حمایت‌های لازم است. همانطور که یک کشتی گیر می‌تواند در میادین فراملی موفق باشد و پرچم کشورمان را به اهتزاز درآورد، داوران کشتی نیز همین روند را دارند.
شناخت کافی از آقای بهاریان سرپرست هیأت کشتی ندارم. اما از بنده دعوت به کار کرد و پذیرفتم چرا که عشق ما کشتی است. امیدوارم با مدیریت وی بتوانیم به موفقیت‌های ارزنده برسیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha