رونمایی از سردیس شهیدسلیمانی و معرفی نمادهای مقاومت/اجلاس روسای پارک‌های فناوری

تهران- ایرنا- اخبار مجموعه آموزش عالی کشور در دومین هفته دی و همزمان با چهارمین سالروز شهادت سپهبد قاسم سلیمانی با یاد سردار دل‌ها آمیخته و سردیس این شهید مقاومت در دانشگاه تهران رونمایی شد؛خبر دیگر اینکه روسای پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور در روزهای پایانی هفته در وزارت علوم گرد هم آمدند و در مورد راه‌های توسعه روابط با صنایع تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، تالار علامه امینی دانشگاه تهران شامگاه دوشنبه (۱۱ دی) میزبان مراسم رونمایی از سردیس شهید سردار قاسم سلیمانی و اعطای تندیس دانشگاه تهران به نمادهای مقاومت با حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، مهدی چمران رییس شورای شهر، ناصر ابوشریف نماینده جنبش حهاد اسلامی فلسطین و جمعی از شخصیت های، سیاسی، علمی و فرهنگی در دانشگاه تهران بود.

در این مراسم بعد از رونمایی از سردیس شهید سلیمانی، تندیس دانشگاه تهران به نمادهای مقاومت اعطا شد. شیخ عیسی احمد قاسم بحرانی رهبر شیعیان بحرین، عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن، شهید سیدعلی ابوترابی فرد، سردار علی فضلی جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه، شهید مصطفی چمران، داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت، یحیی ابراهیم سنوار، شهید سید رضی موسوی، هدی فهمی عوض، فواد ایزدی، مهدی ترابی، هادی العامری، شهید ثتقب حیدر، شهید مهدی صابری، شهید حمیدرضا اسداللهی، حسین امیرعبداللهیان و سید حسن نصرالله رهبر حزب الله شخصیت‌هایی بودند که در این مراسم برای اقدامات خود در جبهه مقاومت و تلاش به منظور نشان دادن چهره آمریکا تجلیل شدند.

وزیر علوم در این مراسم گفت: یادمان باشد اگر امروز در کمال امنیت می توانیم زندگی کنیم و فعالیت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی را در جامعه انجام دهیم، نتیجه از خودگذشتگی شهدای نظام جمهوری اسلامی در سراسر ایران است. شهیدان سلیمانی، موسوی، همدانی و هزاران شهیدی که در غربت جان خود را تقدیم نظام کردند، در پیشگاه خداوند جایگاه ویژه ای دارند.

مردم ایران با هر سلیقه سیاسی، قومیتی، نژاد و زبان برای خانواده شهدا احترام ویژه ای قائل هستند، خدا را شکر که خانواده شهدا چشم و چراغ ایران هستند. برگزاری پاسداشت شهدا در دانشگاه تهران به جوانان می گوید هر فردی برای نظام جمهوری اسلامی ایران گذشت و ایثار داشته باشد قدر می بیند و بر صدر می‌نشیند.

زلفی گل تاکید کرد: تاریخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد که هر فردی که بر خلاف خواست شهدا و آزادگان گام بردارد، حتما عاقبت به‌خیر نمی شود؛ زیرا خاک جمهوری اسلامی ایران برگرفته از خون هزاران شهید و جانبازان است.

رونمایی از سردیس شهیدسلیمانی و معرفی نمادهای مقاومت/اجلاس روسای پارک‌های فناوری

حاج قاسم نماد صلح و آرامش

وزیر امور خارجه نیز در این مراسم گفت: فرهنگ مقاومت و مفهوم مقاومت امروزه پیوند عمیقی در منطقه ما با کلیدواژه و مفهوم امنیت چه در سطح ملی و منطقه و جهان پیدا کرده است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه امروز عزیزان دانشگاه تهران نمادی از مقاومت در منطقه و در جهان را به تصویر کشیدند، افزود: امروز در کاخ سفید یک چالش جدی در بین دولتمردان آنها به وجود آمده و برخی معتقدند در جنگ غزه آمریکا زیاده روی کرده و تمام‌قد از رژیم صهیونیستی در نسل کشی فلسطینیان حمایت کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اظهار داشت: حاج قاسم اسطوره همه آزادی خواهان و عدالت طلبان در همه نقاط دنیا و نیز اسطوره بزرگ نه تنها برای ملت ایران بلکه برای مردم جهان است و تمام اقشار مانند هنرمندان، جامعه دانشگاهی عاشقانه به او عشق می ورزند.

محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: به برکت نهضت امام (ره) طی ۶۰ سال در مقاطع مختلف باعث شده تا شخصیت های بزرگی به ایران خدمت کنند. شخصیت های بزرگ و نقش آفرین در فضای عمومی جامعه حضور دارند، اما بین همه این شهدا شهیدی مانند حاج قاسم، نادر و انگشت شمار است، شهیدی که بیش از چهار دهه در همه میدان های سخت حضور یافته و قهرمانانه وارد و پیروزمندانه خارج شد.

وی یادآور شد: حاج قاسم از سال ۱۳۷۶ که مسئولیت سپاه قدس را برعهده گرفت تاکنون جبهه مقاومت حتی یک مورد تجربه شکست نداشت. سردار سلیمانی در سخت ترین شرایط پشت سر رهبر خود ایستاد و اجازه نداد پرچم مقاومت بر زمین بیفتد و قبل از اینکه نماد شجاعت و جنگ آوری باشد برای ایران نماد صلح و آرامش است.

رونمایی از سردیس شهیدسلیمانی و معرفی نمادهای مقاومت/اجلاس روسای پارک‌های فناوری

اجلاس روسای پارک‌های علم و فناوری

نشست روسای پارک های علم و فناوری با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و ۵۴ نفر از روسای پارک های علم و فناوری سراسر کشور این هفته در تهران برگزار شد؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست گفت: پارک های علم و فناوری غیر از وظایف اولیه، نقش ترویجی فناوری را جدی بگیرند و تور فناوری، امریه فناوری، پسادکتری فناوری، دستیار فناوری و همه این موارد را که به رفت و آمد دانشجویان به پارک ها منجر می شود، تسهیل کنند.

محمدعلی زلفی‌گل این نکته را یادآور شد که یکی از اهداف علاوه بر تولید و تسری فناوری، حضور شتاب دهنده ها، زایش و رویش هسته های فناور، نقش ترویجی فناوری و نوآوری است. پارک ها باید نقش ترویجی فناوری را جدی بگیرند. ترویج فناوری در پارک های علم و فناوری یعنی تردد و حضور دانشجویان در شرکت های نوپا و دانش بنیان افزایش یابد و به طور کلی رفت و آمد در پارک های علم و فناوری بیشتر شود.

زلفی گل تصریح کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت های دانش بنیان را در سه سطح شامل نوپا، نوآور و فناور تعریف کرده و میزان معافیت های مالیاتی و تسهیلات متفاوت است. اگر بخواهیم زایش و رویش این شرکت ها افزایش یابد، این امر از پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و داشجویان آغاز می شود.

وی خطاب به روسای پارک های علم و فناوری گفت: تور فناوری، امریه فناوری، پسادکتری فناوری، دستیار فناوری و همه این موارد را که به رفت و آمد دانشجویان منجر می شود، تسهیل کنید.

زلفی گل تأکید کرد: یکی از شاخص های حمایت از پارک های علم و فناوری باید از این پس ترویج فناوری میان دانشجویان باشد.

وی در مورد میزان اشتغال دانشجویانی که در طرح دستیار فناور شرکت کردند، گفت: ۱۵ درصد از دانشجویان دستیار فناور در دانشگاه تربیت مدرس جذب شرکت های دانش بنیان شدند و این رقم در کل کشور ۲۵ درصد است.

رونمایی از سردیس شهیدسلیمانی و معرفی نمادهای مقاومت/اجلاس روسای پارک‌های فناوری

در حاشیه این رویداد علمی، دو محصول دانش‌بنیان توسعه‌یافته در شهرک علمی تحقیقات اصفهان و پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر رونمایی شد؛ محصول اول تولید شده از سوی یکی از شرکت های فناور مستقر در پارک امیرکبیر با عنوان "پودر بندآورنده خون" است. تاکنون سالانه ۲۵ میلیون دلار از این محصول وارد کشور می‌شد. این محصول تنها در کشور آمریکا تولید می شود و با تولید آن از خروج ۵ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود.

محصول دوم فلز خالص کبالت (خلوص ۹۹/۸)دستاورد یکی از شرکت های فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است. قیمت تمام شده این محصول کیلویی ۴ میلیون تومان و قیمت نمونه وارد شده تقریبا کیلویی ۶ میلیون تومان و هزینه برای خط تولید این محصول ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان بوده است. در سال ۳۰۰ تن از این فلز به کشور وارد سه تا ۶ تن در داخل تولید می شود.

با تولید این محصول ۳۰ میلیون دلار خروج ارز از کشور جلوگیری می شود. ابعاد شمش تولید شده دارای ضخامت ۳ تا ۵ میلی متر است.

ابلاغ رویکردهای انتخابات پرشور به دانشگاه‌ها توسط وزیر علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در هفته گذشته و ۲ ماه پیش از برگزاری انتخابات دوازدهمین دور مجلس شورای اسلامی و ششمین دور مجلس خبرگان رهبری (۱۱ اسفند) رویکردها، راهبردها و برنامه‌های پیشنهادی برگزاری «انتخابات پُرشور، ایران قوی» را به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور ابلاغ کرد.

این رویکردها و برنامه های پیشنهادی، با توجه به نقش پیشگامی و موثر دانشگاه در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه بویژه نقش دانشگاه در ارتقای میزان و کیفیت مشارکت سیاسی و در ستاد جهاد تبیین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (قرارگاه تبیینی شهدای جهاد علمی) تدوین و توسط محمدعلی زلفی گل به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری ابلاغ شد.

این برنامه با عنوان «رویکردها، راهبردها و برنامه های پیشنهادی؛ انتخابات پُرشور، ایران قوی» برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری جهت راهبری فعالیت های سیاسی دانشگاهیان بر اساس راهبردهای چهارگانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت تدوین شده است.

متن این برنامه را اینجا بخوانید.

انتشار کتاب قراردادهای دانشگاه‌های کشور در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت

دفتر ارتباط با صنعت معاونت پژوهشی وزارت علوم با هدف مستندسازی قراردادهای ارتباط با صنعت اعضای هیات علمی مراکز آموزش عالی کشور، کتاب قراردادها و همکاری‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد.

براساس گزارش وزارت علوم، پیوند گزارش کتاب قراردادها و همکاری های دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت از طریق سامانه ساجد معاونت پژوهشی این وزارتخانه قابل دسترسی است.

رونمایی از سردیس شهیدسلیمانی و معرفی نمادهای مقاومت/اجلاس روسای پارک‌های فناوری

ضریب تاثیر ۱۸۰۰ نشریه ایرانی در مؤسسه استنادی جهان اسلام

تعداد ۱۸۰۰ عنوان نشریه ایرانی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر سازمان‌ها و مؤسسات از جمله حوزه علمیه و فرهنگستان علوم به سامانه مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام به نام ISC-JCR راه یافتند و ضریب تاثیر گرفتند.

رییس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: مؤسسه به عنوان تنها مرجع رسمی علم سنجی در کشور و سومین پایگاه استنادی بین‌المللی بعد از پایگاه‌های کلاریویت آنالیتیکس و اسکوپوس است که عملکرد مجلات را بر اساس تحلیل‌ها و شاخص‌های استنادی ارزیابی و نشریات دارای ضریب تأثیر را در قالب «پایگاه نشریات علمی ISC-JCR» ارائه و در اختیار جامعه علمی قرار می دهد.

رونمایی از سردیس شهیدسلیمانی و معرفی نمادهای مقاومت/اجلاس روسای پارک‌های فناوری

سید احمد فاضل‌زاده ادامه داد: تعداد نشریات ایرانی معتبر نمایه شده در پایگاه‌های استنادی بین‌المللی (مجموعه هسته وب علوم، اسکوپوس و سامانه نشریات علمی موسسه استنادی) به تفکیک وزارت عتف، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی در جدول زیر ارائه شده است.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین ارزیابی انجام شده، تعداد ۱۸۰۰ عنوان نشریه ایرانی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر سازمان ها و موسسات از جمله حوزه علمیه و فرهنگستان علوم به سامانه ISC-JCR راه یافتند.

انجمن‌های علمی در اولویت طرح «دستیار فناور»

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در جمع دبیران انجمن‌های علمی دانشجویی حاضر شد و گفت: بیشتر فعالیت‌های مکمل کنار آموزش، موجب رشد فرد می‌شود. اعضای انجمن‌های علمی-دانشجویی نماینده دانشجویان یک رشته هستند و برای مطلوب شدن شرایط علمی دانشکده خود تلاش می‌کنند.

سجاد محمدعلی‌نژاد با تاکید بر فرصت کار گروهی در انجمن‌های علمی دانشجویی، تصریح کرد: انجمن‌های علمی قابلیت پر کردن پازل موفقیت افراد را دارند. دانشجویان فعال در این حوزه فرصت تجربه کردن یک کار تیمی را دارند و این رشدی در آن ها ایجاد می کند که قابل قیاس با دیگر فرایندهای دانشگاه نیست.

رونمایی از سردیس شهیدسلیمانی و معرفی نمادهای مقاومت/اجلاس روسای پارک‌های فناوری

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: مجموعه انجمن‌های علمی دانشجویی توانایی آن را دارد که با تشکیل تیم‌های مختلف ورود به عرصه کارآفرینی و فناورانه کشور را تسهیل کند. از پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌ها انتظار دارم تا از ظرفیت‌های انجمن‌های علمی-دانشجویی استفاده کنند.

در مجموعِ فعالیت‌های دانشجویی در این حوزه به دنبال مسئله ترویجی فناوری هستیم و این یکی از ابعاد فعالیت مشترک ما با انجمن‌های علمی است. از پارک های علم و فناوری انتظار داریم تا برنامه‌های آموزشی انجمن‌های علمی را حمایت کنند. سال آینده در انتخاب «دستیار فناور»، انجمن‌های علمی در اولویت خواهند بود.

ایجاد بورس‌های دانشجویی برای توزیع مناسب داوطلبان کنکور در رشته‌های تحصیلی

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان نیز گفت: بورس‌های دانشجویی به منظور توزیع مناسب داوطلبان کنکور در رشته‌های تحصیلی و تامین نیروی انسانی توانمند در حوزه‌های مختلف ایجاد شده‌ است.

محمد محمدی مسعودی در نشستی با صاحبان صنایع در خصوص معرفی بورس‌های دانشجویی افزود: یکی از اهداف وزارت علوم توزیع مناسب داوطلبان در رشته‌های تحصیلی و تامین نیروی انسانی توانمند در حوزه های مختلف است. ما به اندازه کافی دانشجویان مستعد و فضای کافی برای تحصیل دانشجویان داریم و می‌توانیم دانشجویانی را تربیت کنیم که در حوزه‌ های گوناگون بتوانند مثمرثمر واقع شده و سبب ارتقای جامعه‌ باشند.

وی همچنین اظهار داشت: یکی از مسائل مهم سال‌های آتی کشور عدم توازن داوطلبان کنکور سراسری متناسب با رشته های تحصیلی است. در حال حاضر بخش اعظم دانشجویان به سمت رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی می روند؛ به طوری که در سال گذشته ۵۸۰ هزار نفر از کنکوری‌ها داوطلبان تجربی بودند و عملا سایر رشته های تحصیلی مغفول مانده‌اند و به عنوان مثال تعداد داوطلبان متقاضی رشته های گروه آزمایشی ریاضی فیزیک در حال کاهش است‌ و در سال‌های آینده ما در کشور خود با مشکل کمبود نیروی انسانی کارآمد در حوزه های مختلف، مواجه خواهیم شد.

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان افزود: این تمایل دانشجویان به رشته پزشکی از یک سو و نداشتن توان پاسخ به انبوه داوطلبان این رشته در دانشگاه های کشور از سوی دیگر منجر به خروج از کشور دانش آموزان برای تحصیل می شود که در بسیاری از موارد به تحصیل در دانشگاه های نامعتبر می‌انجامد و تبعات زیادی برای داوطلب و خانواده ایشان ایجاد می کند.

مسعودی بیان کرد: ۲ سال است که در خصوص موضوع بورس‌های دانشجوی پژوهش کرده ایم تا بتوانیم از طریق بورس دانشجویی جذابیت‌هایی را ایجاد کنیم تا داوطلبان کنکور سراسری به سمت رشته هایی بروند که صنایع و شرکت های ما به آن نیازمند هستند. رکن اصلی هر شرکت تولیدی یا صنعتی نیروی انسانی است و صاحبان صنایع اگر بخواهند از نیروی جوان متخصص و ماهر استفاده کنند می‌توانند خود مسئولیت تربیت این افراد را با همکاری دانشگاه ها برعهده داشته باشند که یک شرایط ویژه بی سابقه است.

بر این اساس ما در اداره کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان سامانه یکپارچه بورس های دانشجویی را با عنوان سیب دانشجویی طراحی کرده ایم تا صاحبان صنایع بتوانند به آن مراجعه کرده و بورس مورد نظر خود را انتخاب کنند و از طریق آن به بورس دانشجویان و تربیت آنها بر اساس نیاز خود بپردازند.

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان در خصوص انواع بورس ها گفت: از جمله بورس های ارائه شده می‌توانیم به بورس دانش، بنگاه اقتصادی، وطن، صنعت و مشاغل، فرصت های کوتاه مدت خارج از کشور اشاره کنیم. طبق این بورس به صنایع این امکان داده شده است که دروس اختیاری دانشجویان را نیز بتوانند بر اساس نیاز خود از لیست دروس اختیاری آن رشته انتخاب کنند. از دیگر مزیت های بورس های جدید این است که دانشجویان می‌توانند واحد کارآموزی و کارورزی خود را در همان شرکت صنعتی بورس کننده بگذرانند و یک روز در هفته را نیز در همان شرکت صنعتی مشغول به ‌کار شوند.

وی افزود: بورس دیگری با نام بورس بنگاه اقتصادی نیز طراحی شده که شرط شغلی ندارد اما هدف از این بورس رفع مسائل و مشکلات بنگاه‌های اقتصادی است. شرکت ها می توانند از این طریق مساله های فناورانه خود را به کمک دانشجویان تحصیلات تکمیلی حل و فصل کنند و دانشجو نیز برای انجام این پروژه بورس دریافت کند و تمام وقت و بدون دغدغه به حل مساله بپردازد.

ضروت برنامه‌ریزی انجمن‌های علمی‌دانشجویی برای بازدیدهای علمی

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در مراسم گردهمایی انجمن‌های علمی این دانشگاه گفت: یکی از تکالیف انجمن‌های علمی‌دانشجویی برنامه‌ریزی و برگزاری بازدیدهای علمی برای ارتقای سطح اطلاعات دانشجویان است تا بدانند در هر رشته چه نوع هدف‌هایی دنبال می‌شود، چه امکاناتی دارد و چه اقداماتی باید انجام شود.

علیرضا رهایی در این مراسم بر ضرورت حمایت و ایجاد زمینه مناسب رشد از انجمن‌های علمی دانشجویان تاکید کرد و گفت: انجمن‌های علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر جزء موفق‌ ترین انجمن‌ها در سطح کشوری و بین المللی بوده اند و در دهه ۹۰؛ یعنی سال‌های بین ۸۰ تا ۹۴ مکرر انجمن‌های علمی ما در مسابقات مختلف بین المللی در کشورهای اروپایی، آفریقا و آمریکا و آسیایی شرکت و جوایز خوبی دریافت کردند. دانشجویان جدید هم باید سعی کنند رفت و آمد و همکاری نزدیک و خوبی با مجموعه‌های علمی داشته باشند و اوقات فراغت خود را در این انجمن‌ها سپری کنند.

وی تصریح کرد: اولین برنامه‌ ما در انجمن‌های علمی برگزاری مسابقات علمی است. مسابقات علمی در سطح دانشگاه، دانشکده، ملی و بین‌المللی روش خوبی برای بهتر فکر کردن و بیشتر فکر کردن و در واقع خود انجمن‌های علمی مکانی برای تفکر بیشتر برای زمینه‌سازی، ایده سازی و توسعه فعالیت‌های علمی است.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت اهمیت به بازدیدهای علمی در انجمن‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: همه دانشجویان وارد محیط علمی شده اند اما شاید دورنمای کلی یعنی اهداف رشته به خوبی برای آنها ترسیم نشده باشد. یکی از تکالیف انجمن‌های علمی دانشگاه برنامه ریزی و برگزاری بازیدهای علمی برای ارتقای سطح اطلاعات دانشجویان است که بدانند در هر رشته چه نوع هدف‌هایی دنبال می شود و آن رشته چه امکاناتی دارند و چه اقداماتی در آن حوزه انجام می شود.

رهایی افزود: این بازدیدها را در سطح کشوری نیز تعریف خواهم کرد. بنابراین برگزاری این بازدیدها و مشارکتت دانشجویان برای تک آنها با اهمیت است. ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر حمایت‌های لازم را برای پشتیبانی از بازدیدهای صنعنی انجام خواهیم داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha