۱۸۰۰ نشریه ایرانی در مؤسسه استنادی جهان اسلام ضریب تأثیر گرفتند

تهران- ایرنا- تعداد ۱۸۰۰ عنوان نشریه ایرانی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر سازمان‌ها و مؤسسات از جمله حوزه علمیه و فرهنگستان علوم به سامانه مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام به نام ISC-JCR راه یافتند و ضریب تاثیر گرفتند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: مؤسسه به عنوان تنها مرجع رسمی علم سنجی در کشور و سومین پایگاه استنادی بین‌المللی بعد از پایگاه‌های کلاریویت آنالیتیکس و اسکوپوس است که عملکرد مجلات را بر اساس تحلیل‌ها و شاخص‌های استنادی ارزیابی و نشریات دارای ضریب تأثیر را در قالب «پایگاه نشریات علمی ISC-JCR» ارائه و در اختیار جامعه علمی قرار می دهد.

سید احمد فاضل‌زاده ادامه داد: تعداد نشریات ایرانی معتبر نمایه شده در پایگاه‌های استنادی بین‌المللی (مجموعه هسته وب علوم، اسکوپوس و سامانه نشریات علمی موسسه استنادی) به تفکیک وزارت عتف، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی در جدول زیر ارائه شده است.

۱۸۰۰ نشریه ایرانی در مؤسسه استنادی جهان اسلام ضریب تأثیر گرفتند

وی بیان کرد: بر اساس آخرین ارزیابی انجام شده، تعداد ۱۸۰۰ عنوان نشریه ایرانی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر سازمان ها و موسسات از جمله حوزه علمیه و فرهنگستان علوم به سامانه ISC-JCR راه یافتند.

۱۸۰۰ نشریه ایرانی در مؤسسه استنادی جهان اسلام ضریب تأثیر گرفتند

فاضل زاده گفت: در این پایگاه نشریات، شبکه روابط میان مقالات بر اساس تحلیل ارجاعات آن‌ها ترسیم شده است. برای اجرای تحلیل‌های استنادی، نشریاتی که در پایگاه نشریات موسسه استنادی، دارای آرشیو کاملی از شماره های دو سال اخیر (به علاوه‌ی سال محاسبه ضریب تأثیر) هستند، شناسایی و روابط استنادی میان مقالات منتشر شده در آن‌ها تحلیل و ضریب تأثیر هر نشریه بر اساس شمار استنادها و شمار مقالات آن محاسبه می شود. ضریب تأثیر نشریات، شاخصی کمّی است که میزان اثرگذاری یک نشریه بر نشریات دیگر را می سنجد و برای ارزیابی، مقایسه و رتبه‌بندی نشریات علمی در رشته‌های مختلف در سطح ملی یا برای مقایسه نشریات در سطح بین‌المللی به کار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: در ادامه نشریات هر رشته بر اساس توزیع مقادیر ضریب تأثیر آن‌ها نظم نزولی داده شده و در چارک‌های (۱Q تا ۴Q) قرار می‌گیرند. چارک اول (۱Q)، ۲۵ درصد از نشریات حوزه موضوعی مربوطه را در بر می گیرد که بیشترین مقادیر ضریب تأثیر و در نتیجه بالاترین سطح اثرگذاری را در مقایسه با ۷۵ درصد نشریات دیگر در آن حوزه داشته اند. به همین ترتیب، چارک چهارم (۴Q) نشریاتی با کمترین درجه اثرگذاری را در بر می گیرد. بدیهی است اثرگذاری نشریات در چارک چهارم، به مراتب از نشریات فاقد ضریب تأثیر بیشتر است.

با توجه به دامنه موضوعی تحت پوشش، برخی از نشریات هم‌زمان در بیش از یک حوزه موضوعی میانی قرار می‌گیرند و در نتیجه دارای چارک‌های متفاوتی در هر کدام از حوزه ها خواهند بود.

وی افزود: چارک‌بندی نشریات نمایه شده در پایگاه نمایه‌سازی ISC-JCR بر اساس بالاترین چارک به دست آمده در حوزه سطح میانی در جدول ۳ قابل مشاهده است. پوشش زبانی این نشریات به زبان های فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسه، روسی و دو زبانه فارسی‌انگلیسی و فارسی‌عربی است.

۱۸۰۰ نشریه ایرانی در مؤسسه استنادی جهان اسلام ضریب تأثیر گرفتند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha