رژیم صهیونیستی خواهان گسترش بحران است

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از خواسته‌های رژیم صهیونیستی پس از هفت اکتبر و شکست در عملیات طوفان الاقصی گسترش بحران است تا بتواند در سایه این بحران‌ها، خودش را از زیربار تحمل فشارهای وارده در این شرایط خارج کند. 

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص ترور «صالح محمد سلیمان العاروری» نایب رئیس دفتر سیاسی حماس توسط رژیم صهیونیستی و آینده تحولات جنگ غزه متعاقب این مسأله، اظهار داشت: شهید العاروری از اهالی کرانه باختری و متولد شهر رام‌الله بود و از مبارزینی بود که توانست پس از تلاش‌ها و مجاهدت‌های بسیار و تحمل زندان‌های طولانی در ردیف یکی از مقامات و مسئولین رده بالای حماس برسد تا جایی که به معاونت رئیس دفتر سیاسی حماس منصوب شد.

وی گفت: این شهید از جمله افراد اصلی «ایجاد گروه‌های القسام شاخه نظامی حماس در کرانه باختری» بود و بارها توسط رژیم صهیونیستی بازداشت و به زندان رفت. حدود ۱۰ سال پیش از فلسطین به سوریه تبعید و از آنجا هم به لبنان رفت، اما شهید العاروری از بیرون از مرزهای سرزمین اشغالی کماکان به تلاش‌های خود در راستای مبارزه با اشغالگری رژیم صهیونیستی ادامه داد و حتی رهبری گروه‌های القسام در کرانه باختری را که تا آن زمان مسلح نشده بود را بر عهده گرفت.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: یکی از افراد شاخصی که به رغم فشارها و موانع زیاد رژیم صهیونیستی توانست تا اندازه خوبی «مبارزان مسلح کرانه باختری را رشد دهد» شهید صالح العاروری بود.

قنادباشی گفت: این شهید در فضای ایجاد شده سه ماه اخیر پس از عملیات «طوفان الاقصی» و پیش از آن در عملیات «سیف القدس» نقش بسزایی در فرماندهی، طراحی و اجرای آنها داشت و از جمله افراد شاخص تصمیم گیرنده حماس بود.

وی ادامه داد: این شهید با توجه به روابط خارجی خوبی که با حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران و دیگر گروه‌های مقاومت و جهادی در منطقه داشت توانست یک تشکیلات ضروری را جهت ادامه مبارزات در خارج از کشورش ایجاد کند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه «ترور مقامات حماس یکی از اهداف اصلی اسرائیل» پس از شکست سنگین آنها از این گروه متعاقب عملیات ۷ اکتبر به حساب می‌آید، تصریح کرد: طبیعتاً پس از سه ماه ناکامی و به دست نیاوردن هیچ دستاوردی در ابعاد عملیاتی و به ویژه شکست زمینی از حماس، آنها نیاز به موفقیت و دستاورد داشتند و به همین دلیل دست به این ترور زدند.

قنادباشی بیان کرد: باید این نکته را هم در نظر بگیریم که «حیثیت نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در این مدت به شدت به زیر سوال رفته» و مشروعیت داخلی این رژیم نیز دچار چالش زیادی است و همه این‌ها می‌تواند انگیزه این رژیم را جهت انجام اقداماتی از جمله ترور فرماندهان مقاومت تقویت کند.

وی افزود: قاعدتاً پس از ترور شهید صالح العاروری، هم حزب الله لبنان و هم حماس «درصدد برخواهند آمد که پاسخی متناسب و لازم به اسرائیل بدهند»، چرا که حماس یکی از افراد کلیدی خود را از دست داده و حزب الله هم با توجه به اظهارات چندی پیش دبیرکل آن مبنی بر اینکه هرگونه اقدامی علیه مقاومت در لبنان می‌تواند خط قرمز آنها باشد بنابراین به نظر می‌آید که باید منتظر پاسخی از سوی آنها باشیم.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: شاید سخنرانی امروز آقای سید حسن نصرالله تا اندازه‌ای بتواند نوع، زمان و مکان پاسخگویی حزب‌الله لبنان به اسرائیل را مشخص کند، اما آنچه مشخص است «هیچ یک از طرف‌های بین‌المللی در صدد گسترش جنگ نیستند».

قنادباشی تصریح کرد: هرچند باید به این نکته توجه کنیم که یکی از خواسته‌های مقامات رژیم صهیونیستی گسترش بحران است تا بتوانند در سایه این بحران‌ها، خودشان را از زیربار تحمل فشارهای وارده در این شرایط خارج کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اعلام آماده باش رژیم صهیونیستی «نشان دهنده پیش بینی آنها از انجام اقداماتی از سوی گروه‌های مقاومت به خصوص حزب‌الله لبنان و حماس است» و از طرفی هم نشان دهنده ترس و واهمه آنها از پاسخ گروه‌های مقاومت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha