صلاحیت ۶۹درصد داوطلبان مجلس کهگیلویه و بویراحمد تایید شد؛ گرمی تنور انتخابات

یاسوج - ایرنا - بر اساس اعلام ستاد کهگیلویه وبویراحمد از مجموع ۱۵۴ داوطلب نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سه حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون، باشت و گچساران و کهگیلویه بزرگ تعداد ۱۰۶ نفر معادل ۶۹ درصد آنها تایید صلاحیت شدند.

به گزارش ایرنا، دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس تبصره ۲ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و همزمان با هیات نظارت مرکز بررسی صلاحیت داوطلبان را به مدت ۶۰ روز بررسی و نتایج نهایی این برررسی ها را از روز جمعه ۱۵ دیماه جاری به فرمانداری ها و ستاد انتخابات استان اعلام کرد.

از این مجموع همچنین ۲۹ نفر عدم تایید صلاحیت و ۱۲ نفرشان هم در حقیقت صلاحیتشان به دلایلی احراز نشده است.

سیدجواد هاشمی مهر رئیس ستاد انتخابات کهگیلویه وبویراحمد در این زمینه گفت که هفت نفر هم پیش از بررسی صلاحیت در هیات های نظارت صلاحیتشان احراز نشده بود و آنها هم شکایت و اعتراضی نداشتند و بنابراین نام این افراد در لیست نهایی برای بررسی صلاحیت نیامده بود.

وی گفت: افراد رد صلاحیت شده هم ظرف سه روز و از ۱۷ تا ۱۹ دیماه فرصت دارند که شکایت و اعتراض خود را ضمن مراجعه به هیات نظارت استان و یا نمایندگی شورای نگهبان در تهران مستندات قانونی خود را برای بررسی مجدد در اختیار هیات های نظارت قرار دهند.

سه حوزه انتخابیه

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای سه حوزه انتخابیه شامل بویراحمد، دنا و مارگون که در حقیقت مناطق و شهرهای سردسیری استان را تشکیل می دهد، حوزه انتخابیه گچساران و باشت و حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ که چهارشهرستان کهگیلویه، لنده، بهمئی و چرام را شامل می شود.

حوزه انتخابیه گچساران و باشت و حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ که چهارشهرستان کهگیلویه، لنده، بهمئی و چرام را شامل می شود

البته دور آینده و در مجلس دوازدهم استان کهگیلویه و بویراحمد دارای چهار نماینده و کرسی مجلس خواهد بود و این موضوع را معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد و رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان استان هفته گذشته اعلام کردند.

به گفته سید جواد هاشمی مهر در حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون از مجموع ۶۰ نامزد نهایی صلاحیت ۴۴ نفر تایید شده است، هشت نفر نیز عدم تایید صلاحیت و چهار نفر هم عدم احراز صلاحیت شده اند.

از حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ شامل (کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده) شمار کل داوطلبان ۴۹ نفر بودند که ۳۲ نفرشان تایید صلاحیت شدند و ۱۲ نفر عدم احراز صلاحیت و چهار نامزد نیز صلاحیتشان احراز نشده است.

حوزه انتخابیه باشت و گچساران نیز تعداد کل داوطلبان ۴۵ نفر بود که ۳۰ نفرشان تایید صلاحیت نهایی شدند و ۹ نفر هم عدم تایید صلاحیت و چهار نفر هم عدم احراز صلاحیت شده اند.

تایید صلاحیت سه نماینده فعلی

صلاحیت هر سه نماینده فعلی حوزه های انتخابیه استان کهگیلویه و بویراحمد تایید شده است و آنها می توانند در کنار رقبای انتخاباتی خود در این دوره برای گرفتن کرسی مجلس به رقابت بپردازند.

مهدی روشنفکر از حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا، حجت الاسلام سیدمحمد موحد از حوزه انتخابیه کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی و سیدناصر حسینی نماینده فعلی مردم شهرستان های باشت و گچساران در مجلس یازدهم، نامشان در میان تایید صلاحیت شده های مجلس دوازدهم آمده است.

افراد شاخص تایید صلاحیت شده در سه حوزه انتخابیه:

حوزه بویراحمد دنا و مارگون:

"مهدی روشنفکر" نماینده فعلی و اصولگرا

"غلام محمد زارعی" (مستقل) نماینده اسبق و در دوره های (نهم و دهم)

"نادر منتظریان" کاندیدای دور گذشته مجلس یازدهم و از جریان اصولگرا

این افراد تاکنون و بر اساس برخی تحلیل ها و گزارش ها از افراد شاخص و با میزان بالای اقبال عمومی در صحنه رقابت انتخابات یازدهم اسفند از حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا هستند.

"شیرعلی خرامین" عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با گرایش اصولگرا

"نستهن مقدم" شهردار سابق یاسوج

حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ( کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده)

"سیدمحمد موحد" نماینده فعلی و با حضور و سابقه چندین دوره نمایندگی در ادوار مختلف مجلس

"سیدعلی محمد بزرگواری" با گرایش اصولگرا نماینده ۲ دور مجلس ( هشتم و نهم)

"رضا دهبانی پور" با گرایش صلاح طلب

"علی مژدهی پور" با گرایش اصولگرا و رئیس اسبق سازمان تعزیرات حکومتی

حوزه انتخابیه باشت و گچساران

"غلامرضا تاجگردون" نماینده ادوار مختلف مجلس، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در دوره های نهم و دهم که اعتبارنامه وی در مجلس یازدهم نیز رد شده بود در این دوره صلاحیتش مورد تایید هیات نظارت شورای نگهبان در استان قرار گرفت.

"سیدناصر حسینی" نماینده فعلی مجلس

"علیمراد جعفری" از جبهه اصولگرا و نماینده مردم گچساران در دور هفتم مجلس

"اردلان زینل زاده" شهردار اسبق و از جریان اصولگرا

"هادی زارع پور" با گرایش اصلاح طلبی مدیرکل سابق آموزش و پرورش در دولت گذشته

"محمد باقر شریفی" مدیرکل سابق بازرسی استانداری کهگیلویه وبویراحمد - اصولگرا) 

"ریحان محمد پور" با گرایش اصولگرا

کدام افراد شاخص رد یا عدم احراز صلاحیت شده اند؟

از حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا "محمد بهرامی" شهردار اسبق و کاندیدای دور گذشته مجلس که اعلام کرده بر اساس ظرفیت های قانونی پیگیر تایید صلاحتش و حضور در صحنه انتخابات است.

برخی افراد شاخص رد و یا عدم احراز صلاحیت حوزه انتخابیه گچساران و باشت

از حوزه انتخابیه باشت و گچساران:

"سیدقدرت اله حسینی بحرینی" نماینده ادوار گذشته مجلس و از جریان اصولگرا

"سیدناصر حسینی" نماینده فعلی مجلس - اصولگرا

"ساسان دلاویز" - مستقل 

"عدل هاشمی پور" - نماینده سابق مردم در مجلس دهم اصولگرا 

"فرزاد نجات نیا" مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی با گرایش اصولگرا

"مجتبی اندرزیان" فعال سیاسی و اجتماعی شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده

برای انتخابات پیش رو (۱۱ اسفند امسال) ۸۷۲ شعبه اخذ رای در مناطق مختلف استان پیش بینی شده است.

در مجلس یازدهم شمار افراد تایید صلاحیت شده ۳۶ نفر معادل ۳۹ درصد ۹۳ داوطلب انتخاباتی بود در حالی که در این دوره ( مجلس دوازدهم) شمار افراد تایید شده ۱۰۶ نفر معادل ۶۹ درصد داوطلبان مشمول بررسی صلاحیت بوده است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای جمعیتی حدود ۷۰۰ هزار نفر ، ۹ شهرستان و سه حوزه انتخابیه است که در انتخابات پیشین ( مجلس یازدهم) ۵۴۳ هزار نفر مشمول رای دادن بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha