فاصله مشارکت سیاسی زنان با مردان کاهش یافته است

تهران - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: فاصله مشارکت سیاسی زنان با مردان در انتخابات به علت تحصیلات عالی آنها کاهش یافته است،

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، محمدباقر خرمشاد در نشست مجمع دانشگاهیان، مشارکت سیاسی را به معنی درگیر شدن آحاد جامعه با پدیده قدرت دانست و افزود: مشارکت سیاسی به معنای فعال بودن فرد در اموری چون رای دادن، روزنامه خواندن، مشارکت در بحث‌های سیاسی است.

وی به عوامل اجتماعی، بیولورژیکی و سیاسی موثر در مشارکت سیاسی اشاره کرد و یادآور شد: هر چه "تحصیلات"، "شغل" و "درآمد" افراد بالاتر باشد مشارکت در امور سیاسی افزایش می یابد و در حوزه بیولوژیکی نیز اثبات شده که سن هرچه بیشتر باشد به علت ثبات شخصیت مشارکت افراد افزایش می‌یابد.

معاون سیاسی پیشین وزارت کشور با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد مردان نسبت به زنان از مشارکت سیاسی بیشتری برخوردار هستند، یادآور شد: در سال های اخیر به علت تحصیلات عالی زنان، فاصله مشارکت سیاسی آنها با مردان کاهش پیدا کرده است.

خرمشاد ادامه داد: از جنبه سیاسی دو عامل "مبارزات حزبی" و "تعلق به خانواده سیاسی" باعث بالا رفتن مشارکت افراد در امور سیاسی می شود، از این رو اگر احزاب سیاسی پیام و خاستگاه دقیقی داشته باشند و جهت گیری مشخص در سیاست را نشان دهد، باعث افزایش مشارکت می‌شود.

وی همچنین گفت: اروپا و آمریکا در دهه ۸۰ و ۹۰ دچار بحران مشارکت سیاسی در نظام‌های خود شدند که به معنی کاهش روز افزون مشارکت سیاسی بود و تا حدی پیش رفت که بیل کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۹۶ فقط با ۲۳ درصد از آرای واجد شرایط به ریاست جمهوری رسید. این کاهش مشارکت در احزاب سیاسی باعث شد تا متخصصان حوزه‌های اجتماعی به دنبال چرایی این پدیده بروند.

کاهش مشارکت به معنی پایان سیاست است

استاد دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه این کاهش مشارکت، منجر به شکل گیری ادبیات "پایان سیاست" شد،توضیح داد: سیاست به معنی مردم سالاری و انتخاب است و وقتی با کاهش مشارکت روبه رو هستیم به معنی پایان سیاست تلقی می‌شود.

خرمشاد، کهنه شدن احزاب و روش‌های آنها"، "عدم تمایز بین جناح‌های اصلاح طلب و اصول گرا"، " بی اعتمادی مردم به دلیل یکسان نبودن عمل و صحبت‌های حزب در زمان اپوزوسیون و پوزیسیون"، "شکل گرفتن جنگ قدرت به صورت آشکار در میان احزاب" و "خسته شدن مردم از حل نشدن بعضی از مشکلات" را از دلایل اصلی کاهش مشارکت مردم در امور سیاسی عنوان کرد.

وی سوءاستفاده‌های کلان رهبران احزاب که موجب بی اعتمادی مردم شده است را از دیگر دلایل کاهش مشارکت مردم در امور سیاسی ذکر کرد و یادآور شد: برخلاف دیدگاه اشتباه مطرح شده، مشارکت سیاسی در دنیا حالتی سینوسی داشته است و هیچ گاه کاملا صعودی یا نزولی نبوده و حتی در بعضی از کشورها مشارکت تا حدی پایین آمده که تا مرز پایان سیاست آن کشور رفته است.

معاون فرهنگی سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به وضعیت انتخابات در ایران اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من "سفره مردم" نتیجه انتخابات است و مشارکت مردم را انتخابات تعیین می‌کند. هر حزبی بتواند اثر بهتری روی سفره مردم بگذارد، رای بهتری کسب می کند.

خرمشاد استفاده از عوامل کوتاه مدت مانند تبلیغات و رسانه را تا حدودی موثر در افزایش مشارکت مردم در انتخابات آینده مجلس دانست و اظهار داشت: زمان برای انجام کارهای بنیادین و بلند مدت تقریبا غیرموثر است.

در آغاز این نشست، علیرضا رهائی سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دبیرجلسه ضمن محکومیت تهاجم بیرحمانه استکبار جهانی به مردم ستمدیده فلسطین و آرزوی موفقیت و پیروزی برای محور مقاومت در این نبرد نابرابر، بر لزوم بررسی راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات تأکید کرد.

براساس اعلام دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نشست مجمع دانشگاهیان با حضور اعضای هیات علمی از دانشگاه‌های علم و صنعت، امیرکبیر، شهید بهشتی، علامه طباطبائی، صنعتی اصفهان، رازی، اهواز، هرمزگان، شهید باهنر، کرمان و دانشگاه آزاد اسلامی در این دانشگاه برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha