طرح انتقال قوچ و میش تپال شاهرود به منطقه توران با اقناع افکار عمومی اجرا می‌شود

شاهرود - ایرنا - مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: طرح انتقال قوچ و میش تپال شاهرود به منطقه توران در راستای تامین غذا برای یوزپلنگ آسیایی پس از برگزاری نشست تخصصی و اقناع افکار عمومی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، موضوع انتقال قوچ و میش تپال شاهرود به منطقه توران طی یکماه گذشته در فضای مجازی شاهرود بازتاب‌های مختلفی داشته است.

از این رو غلامرضا ابدالی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست روز شنبه به همراه بهرامعلی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، ابوطالب جلالی فرماندار ویژه شاهرود، سید حسن میرکمالی دادستان شاهرود و مسلم عراقی رییس حفاظت محیط زیست شاهرود با حضور جمعی از فعالان محیط زیست و سازمان‌های مردم‌نهاد نشستی برگزار کردند.

طرح انتقال قوچ و میش تپال شاهرود به منطقه توران با اقناع افکار عمومی اجرا می‌شود

غلامرضا ابدالی در حاشیه این نشست در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دغدغه‌های ارزشمند مردم و فعالان طبیعت‌دوست شاهرود در راستای حفظ گونه‌های جانوری شنیده شد.

وی با بیان اینکه یکسری ابهامات در خصوص این انتقال وجود دارد، ابراز کرد: مقرر شد، اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، جمعی از فعالان محیط زیست را به منظور بازدید از منطقه مقصد رهاسازی قوچ و میش‌ها اعزام کند.

ابدالی از برگزاری نشست تخصصی با حضور کارشناسان محیط زیست کشور و فعالان محیط زیست شاهرود در تهران و یا سمنان خبر داد و گفت: این نشست به منظور اقناع‌سازی و رفع دغدغه‌های مردم طی هفته آینده برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه سامانه عرفی زیستگاه تلخاب منطقه توران خریداری و حق و حقوق ذینفع پرداخت شده است، اظهار کرد: مهلتی ۲ تا سه ماه به فروشنده داده شد تا منطقه را تخلیه کند و این امر تا فروردین ۱۴۰۳ محقق خواهد شد.

طبیعت بی‌نظیر منطقه توران

به گزارش خبرنگار ایرنا، منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شاهرود در شرق استان سمنان قرار دارد.

یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه‌ای در خطر انقراض است، حدود ٢ هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند، اما اکنون منحصر به نواحی بیابانی ایران شده ‌اند.

طبق گزارش‌ها، ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌ آسیایی شناخته شده است، از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می گویند.

در زمان حاضر یوزپلنگ آسیایی، ایران و بخش‌هایی از استان سمنان را خانه امن خود یافته و اکنون متخصصان بومی در سایت تکثیر در اسارت و ارتقای امنیت پارک ملی توران تغییر سرنوشت یوزپلنگ از خطر انقراض را دنبال می‌کنند.

سایت تکثیر بین‌المللی به عنوان محور زیست و تردد یوزپلنگ و گورخر دارای اهمیت است و این ظرفیت در استان سمنان وجود دارد و ایجاد سایت بین‌المللی تکثیر یوزپلنگ در منطقه حفاظت‌شده توران با توجه به ظرفیت استان سمنان پیگیری می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha