نخستین «لاپاراسکوپی» برای استحصال تخمک در مشهد انجام شد

مشهد- ایرنا- فلوشیپ نازایی و آی.وی.اف دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: عمل تخمک‌کشی به روش لاپاراسکوپی (غیر تهاجمی با استفاده از تلسکوپ) برای نخستین‌بار بر روی بانوی جوانی که مبتلا به سرطان واژن بود، در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد با موفقیت انجام شد.

به گزارش ایرنا و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر ملیحه عافیت روز یکشنبه افزود: این عمل بر روی بانوی ۲۲ ساله‌ای صورت گرفت که یک سال پس از ازدواج، با تشخیص توده‌ای در واژن برای حفظ باروری به پزشک زنان ارجاع شده بود.

وی ادامه داد: در ارزیابی‌های انجام شده با سی.تی.اسکن و پت اسکن مشخص شد که سرطان تنها در واژن وجود داشته و به نقاط دیگری سرایت نکرده است، بنابراین طبق نظر گروه همکاران متخصص زنان و با توجه به تمایل زوجین به حفظ باروری تصمیم گرفته شد که «فریز» جنین انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به اینکه داروها و دوز اشعه در فرآیند شیمی‌درمانی و رادیوتراپی لگن می‌تواند سبب از بین رفتن فعالیت و نارسایی تخمدان در فرد بیمار بشود، در مورد این بانوی جوان تصمیم بر آن شد که پیش از انجام شیمی‌درمانی و رادیوتراپی، تخمک‌کشی و فریز جنین انجام شود تا پس از اتمام فرایند درمان بیماری و بهبود کامل، جایگزینی جنین‌های فریز شده در رحم بیمار انجام شود و به این ترتیب فرد امکان باروری داشته باشد.

وی افزود: با توجه به قرار گرفتن توده سرطانی در ناحیه واژن امکان تخمک کشی از طریق روشهای قبلی و مرسوم وجود نداشت، زیرا ممکن بود که با این اقدام سرطان در بخش‌های دیگری از ناحیه لگن منتشر شود. بنابراین طی عمل لاپاروسکوپی عمل تخمک کشی انجام شد.

دکتر عافیت ادامه داد: این روش که برای نخستین بار در مشهد انجام می‌شود، یک شیوه خوب برای فریز تخمک در بانوان مجردی است که به هر دلیلی دیرتر اقدام به ازدواج می‌کنند و احتمال بارور شدن آنها به دلیل افزایش سن کاهش می‌یابد.

فلوشیپ نازایی و آی.وی.اف دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به شیوع سرطان‌های مربوط به زنان و آندرومتریوز، افزایش توکسین‌های غذایی و آلودگی‌های محیط را در ایجاد این بیماری‌ها موثر دانست و ضمن تاکید بر اصلاح سبک زندگی بانوان، بر توجه به اهمیت سن باروری و اقدام به موقع بانوان برای ازدواج و فرزندآوری تاکید کرد.

لاپاراسکوپ، تلسکوپ باریکی است که امکان مشاهده قسمت های داخلی بدن را فراهم می کند. لاپاراسکوپی تشخیصی می تواند به تشخیص مواردی از قبیل «آندومتریوز و یا فیبروم» رحم کمک کند. لاپاراسکوپی هم چنین می تواند با هدف درمان نیز انجام شود. به گونه ای که پزشک با استفاده از ابزارهای خاص قادر به انجام انواعی از جراحی ها از جمله برداشت کیست تخمدان و بستن لوله های رحم خواهد بود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی و بیش از ۵۰ مرکز تحقیقات پزشکی، هم اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha