رونق زندگی در مناطق روستایی هدف اصلی طرح تکام است

قشم - ایرنا - جانشین فرمانده قرارگاه جهادی وزارت کشور با بیان اینکه زندگی در مناطق روستایی هدف اصلی طرح تکام (توانمند سازی و کارآفرینی مردم پایه) است، گفت: این برنامه در راستای ارتقای حکمرانی روستایی تدوین شده که باید به درستی به آن پرداخته شود.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی امور روستایی استانداری هرمزگان، این مطلب را مجید بکایی روز یکشنبه در نشست کشوری مدیران کل دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری های کشور که به میزبانی استان هرمزگان در جزیره قشم در حال برگزاری است، عنوان کرد.

وی با تاکید بر این نکته که طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه (تکام) یک سند اجرایی نیست بلکه یک سند گفتمانی است، اظهار کرد: از تمامی همکاران می خواهم برای ارتقای بیشتر و اجرایی شدن هرچه بهتر این طرح تلاش کنند.

وی ادامه داد: پایداری فرهنگی و اقتصادی کشور با پایداری روستاها محقق می‌ شود و تلاش برای پایدار کردن همه این مقوله‌ها حرکت در مسیر توسعه کشور است.

جانشین فرمانده قرارگاه جهادی وزارت کشور توضیح داد: برخی به اشتباه روستا را یک شهر کوچک فرض کردند و برای مثال طرح هادی فقط به مسکن توجه کرده است در حالی که روستا به ظرفیت‌ های طبیعی پیوند خورده که باید دیده شوند و متاسفانه با عدم رعایت این تعریف درست از روستا با مشکلات زیادی مواجه هستیم و فرایند تصمیم گیری و اجرای تصمیمات باید به گونه‌ای باشد که از همه این ظرفیت‌ها استفاده شود.

بکایی اضافه کرد: تحول ایجاد شده در روستاها و وضعیت زندگی در این مناطق باعث شده تا بسیاری از روستاهای ما که تولید کننده بودند به مصرف کننده تبدیل شوند؛ تحول روستایی باید مدیریت و کنترل شود و اگر تصور می‌کنیم با یک سلسله مراتب اداری می‌توانیم، تحول را مدیریت کنیم، اشتباه است.

وی تصریح کرد: عمده دلیل حاشیه نشینی شهرها توجه نکردن به روستاها است، اگر می‌خواهیم مشکل حاشیه نشینی برطرف شود باید به توسعه روستاها توجه کنیم.

وی افزود: توسعه روستاها به صورت دفعی و یکباره صورت نمی‌گیرد و نیازمند زمان است و لازم است مقدمات کار فراهم شود تا تحول اساسی رخ دهد.

فرمانده قرارگاه جهادی وزارت کشور با تاکید بر اینکه اکنون نیز جمعیت کمتری در روستاها زندگی می‌ کنند که برای آینده کشور خطرناک است تصریح کرد از ابتدای دوره دولت سیزدهم بر اساس برنامه سند تحول دولت و اسناد بالا دستی تلاش شد سندی برای پیشرفت همه جانبه روستا تحت عنوان «تکام» تدوین و آماده شود چرا که به یقین رسیدیم هیچ راهی برای دستیابی به توسعه جز از مسیر روستا نداریم.

وی خاطر نشان کرد: سند تکام یک سند گفتمانی است که می گوید روستا باید از همه امکانات زیستی و اشتغال بهره‌مند باشد.

بکایی با اشاره به اینکه بر اساس نظامات سند تکام باید ترتیباتی در روستاها جاری باشد تا امکان زیست فراهم و مهاجرت معکوس انجام شود، گفت: تسهیل آموزش و پروش، بهداشت، مسایل حقوقی و نظایر آن از مواردی است که در این سند دیده شده تا شرایط زندگی مناسب در روستاها فراهم شود.

قرارگاه جهادی وزارت کشور در تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۰ به منظور وسعت بخشی به حضور مردم در تشکیلات رسمی دولت و کمک به مهاجرت معکوس تشکیل شد که به همین منظور در راستای پیشرفت همه جانبه روستاهای کشور به عنوان مبادی مهاجرت به شهرها که آثار منفی اقتصادی و فرهنگی از جمله خدشه به امنیت غذایی و محو فرهنگ تمدن ساز روستا را بدنبال دارد، برای تدوین الگوی مهاجرت معکوس بر مبنای تقویت حکمرانی روستا، طرح توانمند سازی و کارآفرینی مردم پایه(تکام) را تنظیم و پس از طرح در شورای اجتماعی و اخذ مصوبه لازم در اسفند ماه ۱۴۰۱ برنامه اجرایی آن را به استان ها ابلاغ کرد.

همایش کشوری و ۲ روزه مدیران‌ کل دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری ها کشور که روز گذشته(شنبه) به میزبانی استان هرمزگان در جزیره قشم آغاز شده بود عصر یکشنبه به کار خود پایان داد.

در این همایش، مباحث مهمی در خصوص سرمایه گذاری، اقتصاد، اشتغال، امور فنی و همچنین هماهنگی های لازم در زمینه اجرای طرح تکام (توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه) در روستاها مطرح و مورد بررسی و واکاوی کارشناسی قرار گرفت.

رییس و معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، قائم مقام و رییس قرارگاه جهادی وزارت کشور، مدیران عالی بنیاد مسکن، بانک کشاورزی و پست بانک کشور از میهمانان این همایش ۲ روزه بودند.

این نشست کشوری با برگزاری جلسات کارگروه تخصصی چهارگانه آغاز و با شروع عملیات اجرایی اسکله گردشگری دهیاری تنبان جزیره قشم، نشست های مشترک مختلف با مدیران عالی رتبه بنیاد مسکن، پست بانک ایران و بانک کشاورزی برگزار شد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha