ر دنیای امروز حمل و نقل از بخشهای زیربنایی اقتصاد است که با تحت تاثیر قرار دادن فرآیند توسعه اقتصادی را ه و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی شده است.
در حال حاضر حمل و نقل یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب شده و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. این بخش دربرگیرنده فعالیتهایی است که به شکلی گسترده درتمامی زمینههای تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و درمجموعه فعالیتهای اقتصادی نقش غیرقابل انکاری برعهده دارد.
حمل و نقل بخشهای مختلف جوامع را به سمت توسعه پایدار متصل میکند. حمل و نقل واسطهای میان فعالیتهای کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بینالمللی است. همچنین حمل و نقل در توزیع درآمدها و کاهش نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی و کاهش آثار فقر و اختلاف درآمد روستانشینان و شهرنشینان نقشی موثر دارد.
بدون وجود شبکه حمل و نقل، تاسیسات و تجهیزات جانبی و ناوگان مطلوب تصور رشد و توسعه عمومی کشور غیرممکن به نظر میرسد. در رشد و توسعه اقتصاد و تجارت جهانی در مقطع زمانی فعلی و روند گسترش آن نمیتوان نقش سیستمهای حمل و نقل در بهینهسازی هزینهها، زمان سفر، سرعت جا به جایی، ایمنی و سطح خدمات ارائه شده را انکار کرد.
مطالعات در سطح کلان نشان میدهد سرمایهگذاری در حمل و نقل باعث افزایش رشد اقتصادی کشورها شده و با افزودن بازدهی اجتماعی در سرمایهگذاریهای خصوصی موجب سرمایهگذاری در زیرساختهای حمل و نقل میشود.
صنعت حمل و نقل در ایران نیز طی دوران مختلف، با فراز و فرودهایی همراه بوده و هدف اصلی آن، تلاش برای رسیدن به جایگاهی مطلوب و فردایی بهتر بوده است. با توجه به موقعیت منطقهای و جغرافیایی، ایجاد سیستم حمل و نقل کارآمد در توسعه اقتصادی و اجتماعی، جایگاه و نقش ویژهای برای ایران دارد. بخش حمل و نقل تاثیر بسزایی در فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اساس توسعه اقتصادی هر کشور است. حمل و نقل از شاخصهای مهم توسعه یافتگی محسوب شده و نقش مهمی در توسعه دارد.
بخش حمل و نقل به صورت کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت بر متغیرهای اصلی اقتصاد کشور مانند تولید کل، تولید در بخشهای اقتصادی، اشتغال کل، اشتغال در بخشهای اقتصادی، قیمت در بخشهای مختلف اقتصادی و شاخص هزینه زندگی اثر میگذارد. آثار کوتاه مدت شامل آثار مربوط به افزایش یا کاهش هزینه زندگی به طور مستقیم از طریق هزینههای حمل و نقل هر خانواده و به طور غیرمستقیم از طریق تاثیر روی قیمت سایر کالاها و خدمات متاثر از قیمتهای حمل و نقل است.
آثار میان مدت شامل تاثیر قیمتهای حمل و نقل روی مصرف خدمات جایگزین از قبیل ارتباطات بوده و آثار درازمدت مربوط به تغییر مبانی محاسبات اقتصادی طرحهای تولیدی و عمرانی است. به طور کلی ترکیب فعالیتهای تولیدی در هر منطقه و به تبع آن ترکیب بافت تولید، ترکیب اشتغال، حجم تولید، حجم درآمد سرانه و سایر متغیرهای اقتصادی می توانند از تغییرات قیمت خدمات حمل و نقل تاثیر بپذیرند.
به گزارش ایرنا، حمل و نقل نقش مهمی در بخشهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد و جزء ضروریات از زندگی روزمره به شمار میرود و قطعا یکی از مهمترین و اصلیترین عوامل دستیابی به توسعه همهجانبه و گسترش عدالت اجتماعی نیز محسوب میشود.
حضور ماشین آلات پیشرفته و با قابلیتهای بالا در اجرای پروژههای عمرانی زمینه را برای طراحی و اجرای طرحهای بزرگ فراهم می کند و مهمترین نمود کاهش سرمایهگذاری در بخش حملونقل فرسودگی ناوگان است.
فرسودگی ناوگان در تمام بخشهای حمل و نقلی کشور دیده میشود اما بیشترین اثر فرسودگی ناوگان، بر حملونقل جاده ای است که مشکلات ترانزیتی هم پیرو آن ایجاد شده است.
کارشناسان حمل و نقل آسان کالا و مسافر برای تحقق رونق صنعت گردشگری، رساندن محصولات تولیدی و صنعتی به بازار مصرف و افزایش ضریب ایمنی را از حداقل مزایای توسعه راههای ارتباطی میدانند.
تقویت زیرساختهای ارتباطی در این میان در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کوهستانی بودن، محل اتصال استانهای مرکزی به جنوب کشور و قابلیتهای صنعت گردشگری و لزوم سرعت بخشیدن به رساندن محصولات به بازارهای مصرف اهمیت دوچندانی دارد.
هر ساله بارش برف و کولاک در برخی جادههای برون شهری در مناطق سردسیری این استان سبب کند شدن تردد خودروها و انسداد راه ها می شود اما فرسودگی ماشین آلات حوزه راه به دلیل ماموریت های متعدد و عمر بالا، از اصلی ترین معضلات در ارائه خدمات است.
جالب است بدانیم پس از پایان عملیات سخت برف روبی در محورهای استان، راهداران مشغول شست و شوی ماشین آلات (نمک پاش) می شوند.
یکی از راهداران یاسوجی گفت: ما نارنجی پوشان راهداری با ماشینهای نیمه سنگین و سنگین، گاها با کنار زدن برفها در دل صعبالعبورترین محورها؛ راه را برای مردم باز می کنیم و برخی مواقع نیز کنار جاده ایستاده و در راهماندگان را به نقاط ایمن هدایت می کنیم، ما عاشقانه خدمت کردن به مردم را دوست داریم.
۴۰ درصد ماشین آلات راهداری کهگیلویه و بویراحمد فرسوده است
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان طبق استاندارد باید ۵۰۰ دستگاه ماشن آلات راهداری سالم و آماده به کار داشته باشد.
محمد حسین پور ابراز کرد: برای خرید پنج دستگاه ماشین آلات راهداری جدید و همین طور تعمیر، بازسازی و اوورهال راهداری، حدود ۴۷۰ میلیارد ریال اعتبار از سازمان راهداری برای استان جذب شده و در حال خرید، بازسازی و اوورهال ماشین آلات هستیم.
وی ادامه داد: طبق استاندارد باید در هر ۱۰۰ کیلومتر یک لودر در سطح استان وجود داشه باشد اما اکنون در هر ۴۰۰ کیلومتر یک لودر موجود بوده و این برای استانی که توپوگرافی آن کاملا کوهستانی، برفگیر و صعب العبور است کمبود بزرگی محسوب میشود.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد برای هر کیلومتر راه حداقل ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت جاده هزینه میشود در سایر استانها این میزان ۵۰ درصد کمتر است.
حسین پور اضافه کرد: هم اینک ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات و تجهیزات داریم که حدود ۴۰ درصد این تعداد واقعا فرسوده است.
حسین پور بیان کرد: با این وجود حدود ۶ هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم و برای این میزان راهها باید ۵۰۰ دستگاه ماشن آلات سالم و آماده به کار داشته باشیم، بنابر این نیاز به توجه ویژه دولت و مسئولین استانی در این زمینه داریم.
پیگیری بازسازی ماشین آلات سنگین خدمات رسان کهگیلویه و بویراحمد
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیگیر تعمیر، تغییر و بازسازی ماشین آلات سنگین شهرداری، راهور و دیگر دستگاه های خدمات رسان استان هستیم.
علی محمد روستا عنوان کرد: مصمم به بازسازی و نوسازی ماشین آلات حمل و نقل عمومی شهری و برون شهری، آتش نشانی، اتوبوس اورژانس، تجهیزات مانیتورینگ ثابت و سیار اورژانس و بحران در استان هستیم.
وی تصریح کرد: برای آماده کردن زمینه های لازم برای انعقاد تفاهم نامه و قرارداد برای خرید و بازسازی ماشین آلات حمل و نقل عمومی شهری و برون شهری، آتش نشانی، اتوبوس اورژانس، تجهیزات مانیتورینگ ثابت و سیار اورژانس و بحران پیگیری هایی انجام شده است.
روستا ابراز کرد: با توجه به اینکه متوسط عمر ناوگان حمل و نقل از میانگین عمر معمول (۱۰سال) بالا رفته و ۱۲ دستگاه اتوبوس در مرکز استان نیاز به بازسازی و نوسازی دارند از ظرفیت این شرکت میتوان برای نوسازی اتوبوس های فرسوده استان استفاده کرد.
وضعیت جادهها و ناوگان حمل و نقل استان به روایت آمار
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون در استان ۶ هزار و ۱۳۸ کیلومتر جاده وجود دارد که از این میزان، حدود ۴۴۰ کیلومتر آن راه اصلی ،۲۰۳ کیلومتر بزرگراه و ۴ هزار و ۴۲۵ کیلومترآن راه روستایی است.
پیمانجو افزود: در کل استان حدود ۸۰ کیلومتر تونل و ۱۰۸ کیلومتر نصب نیوجرسی صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: در سال جاری ۶۲ کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای روستایی انجام گرفته استف از ابتدای سال جاری ۱۰۰ کیلومتر روکش راههای روستایی را داشتیم.
عنوان کرد: ۲۰ شرکت فعال حمل و نقل کالا در استان داریم و یکهزار و هفت دستگاه کامیون و ناوگان باربری و ۴۲ شرکت مسافری برون شهری در استان فعال است.
پیمان جو گفت: هم اکنون ۷۴۲ دستگاه سواری ، ۵۱ دستگاه اتوبوس و ۹۶ دستگاه مینی بوس در استان کار جابجایی مسافران را انجام میدهد.
وی ادامه داد: ۱۳ نقطه حادثه خیز در استان وجود دارد و امسال افزون بر ۹.۳ میلیون تردد در سطح استان صورت گرفته است و محورهای بابا میدان - یاسوج، یاسوج - اصفهان و یاسوج - شیراز پرترددترین محورها بودند.
۱۳۵ پروژه بهسازی و آسفالت راه روستایی با اعتباری بالغ بر ۷۰۸ میلیارد تومان در استان فعال است و در بخش روکش ها ۱۲ پروژه راه روستایی با مبلغ اعتباری ۶۰۰ میلیارد ریال که بخشی انجام گرفته و بخشی نیز درحال انجام است.
در حوزه ساخت پاسگاهها و تعمیرات ایستگاههای پلیس راه با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان و در حوزه تعمیرات و بهسازی راهدارخانه ها ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است و هم اکنون پروژه ها در این حوزه با جدیت در جریان است.
بیش از سه هزار کیلومتر جاده سخت گذر و کوهستانی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این مقدار راه سخت گذر ۲ هزار کیلومتر آن در مناطق روستایی قرار دارد.
هرچند کهگیلویه وبویراحمد همچنان از دسترسی به آزادراه و راه های ریلی محروم و جاده های دسترسی برخی نقاط ناهموار است اما نگاهی به راه های ارتباطی عمدتا خاکی استان در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و مقایسه آن با زیرساخت های ایجاد شده امروزی نشان دهنده تحولی بزرگ در این حوزه است.
بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر دیگر استانهاست.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی ۷۲۶هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.
نظر شما