فیلم | جشنواره‌ خوشمزه کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - جشنواره آش‌های محلی کرمانشاه با هدف معرفی ظرفیت‌های خوراکی استان از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه در این جشنواره گفت: کرمانشاه یکی از ۵۰ شهر دنیا است که در آبان ماه سال ۱۴۰۰ به عنوان شهر خلاق خوراک در جهان معرفی شد.

ایمان درخشی افزود: برگزاری این جشنواره علاوه بر معرفی ظرفیت ها و قابلیت های خوراک استان کرمانشاه، مقدمه ای برای برگزاری جشنواره آش زمستانی است که یک ماه دیگر برگزار می شود.

کرمانشاه سی و هفتمین شهر "خلاق خوراک" جهان

استان کرمانشاه با حدود ۸۰ نوع غذا و خوراک، ۱۱ نوع نان، ۲۰ نوع شیرینی و میان ‌وعده‌ مختص خود ظرفیت بالایی در حوزه خوراک دارد؛ خوراکی هایی مانند «روغن کرماشانی»، «نان برنجی»، «کاک»، «خورشت خلال» و «دنده کباب» از جمله خوراکی های کرمانشاه است.

هر کدام از شهرهای استان کرمانشاه دارای آداب و سنن، تنوع غذایی و شیوه‌های خاص پخت و پز خوراکی‌ منحصر به فرد هستند که ناشی از نوع آب و هوا و تنوع زیستی و جانوری و وجود انواع خاص گیاهان خوراکی مانند پیچک، کنگر، ریواس در سطح منطقه است.

به عنوان نمونه آش واسلی یا همان عباسعلی با قدمت ۲۰۰ ساله و عطر و طعم دلپذیری که دارد یک غذای بومی و مختص به کرمانشاه است، این آش با گوشت دنده گوسفندی، برنج، عدس، نخود و سایر حبوبات و سبزی های معطر پخت می شود و در آخر با نعنا و پیاز داغ و روغن حیوانی تزیین شده و طرفداران زیادی دارد؛ آش واسلی آنقدر محبوبیت دارد که علاوه بر کدبانوهای هنرمند کرمانشاهی، برخی از آشپزهای قدیمی شهر نیز به پخت و فروش آن اقدام می کنند.

همچنین جذابیت آش عباسعلی به اندازه ای است که بارها شاهد انتظار و صف های طولانی خرید آن در خیابان های شهر می شویم، ایده پخت این آَش به آشپزی متدین به نام عباسعلی می رسد که نذر می‌کند برای روزه داران آش مخصوص و ویژه بپزد تا با آن روزه خود را باز کنند.

آش ترخینه نیز که زینت بخش سفره افطار کرمانشاهیان است با تکه های خشک ترخینه که از دوغ یا شیر تخمیر شده به دست می‌آید به همراه نخود، لوبیا، عدس، پیاز و در آخر کشک و نعنای خشک پخت می شود که برای این خوراک خوشمزه نیز شعرهای محلی بسیار سروده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha