۱۸ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۱۲
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85347886
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نفس راحت نواز شریف/لغو سلب صلاحیت مادام‌العمر نخست وزیر اسبق پاکستان

اسلام‌آباد - ایرنا - دیوان عالی پاکستان طی حکمی به دادخواست «نواز شریف» نخست وزیر اسبق این کشور، به لغو سلب صلاحیت مادام‌العمر وی رای داد و به این ترتیب تمامی موانع در مسیر نواز شریف برای حضور در رقابت انتخاباتی آینده پاکستان برطرف شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تلویزیون ملی پاکستان، قاضی فائز عیسی رئیس دیوان عالی (قوه قضائیه) این کشور طی حکم نهایی مرتبط با دادخواست تجدید نظر محمد نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ نواز که ۶ سال پیش از سوی همین دادگاه به اتهام اختلاس کلان مالی از نخست وزیری برکنار و محکوم به سلب صلاحیت مادام‌العمر شده بود، به لغو سلب صلاحیت وی رای داد.

رئیس دیوان عالی پاکستان افزود ‌که ماده ۱-۶۱ ف در قانون اساسی مرتبط با سلب صلاحیت مادام‌العمر لغو و افرادی که تحت این ماده محکوم شده بودند، اکنون مجاز به حضور در رقابت‌های انتخاباتی پاکستان خواهند بود.

نواز شریف نخست وزیر اسبق پاکستان امروز از سلب صلاحیت مادام‌العمر نجات یافت و به عقیده ناظران سیاسی، مسیر او برای حضور در انتخابات آتی پاکستان به طور کامل هموار شد.

نخست وزیر اسبق پاکستان که بیست و نهم مهر امسال پس از چهار سال خارج نشینی به کشورش بازگشت، آذرماه امسال از دو پرونده فساد مالی نیز تبرئه شد.

بازگشت نواز شریف با اعتراض برخی از احزاب پاکستان مبنی بر رویکرد گزینشی دادگاه‌ها به پرونده‌های وی و نرمش نهادهای قدرتمند تصمیم گیرنده در قبال او که در تکاپوی رسیدن مجدد به قدرت در پاکستان است، همراه است.

محمد نواز شریف خردادماه ۱۳۹۲ برای سومین بار به عنوان نخست وزیر پاکستان انتخاب شد و چهار سال بعد با حکم دیوان عالی این‌ کشور از قدرت برکنار شد.

وی هفته گذشته طی سخنانی در جمع نامزدهای انتخاباتی حزبش در شهر لاهور مدعی شد که در صورت پیروزی در انتخابات، اقدامات فوری برای اصلاحات اقتصادی و نجات معیشت مردم پاکستان انجام خواهد داد.

انتخابات آتی پاکستان روز ۸ فوریه ۲۰۲۳ مطابق با پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. این رای‌گیری انتخابات مجلس ملی و ۴ مجالس ایالتی در پنجاب، خیبرپختونخوا، سِند و بلوچستان را شامل خواهد شد.

در عین حال هفته گذشته برخی از نمایندگان مجلس سنای پاکستان قطعنامه‌ای برای تعویق در زمان برگزاری انتخابات آتی تصویب کردند که با مخالفت شدید احزاب پاکستانی از جمله مسلم لیگ نواز و حزب مردم روبرو شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha