۱۱ اسفند و کارکرد بلامنازع رسانه‌ها در مشارکت انتخاباتی

مشهد- ایرنا- محور نخستین میز رسانه ای انتخابات ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی به تبیین ۱۱ اسفندماه از دیدگاه نمایندگان رسانه های تاثیرگذار استان اختصاص یافت به طوری که همه شرکت‌کنندگان بر کارکرد و نقش بلامنازع رسانه ها در جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است ۱۱ اسفندماه امسال برگزار شود، ۱۵ دیماه نتایج رد یا تایید صلاحیت ثبت نام شدگان این دوره از انتخابات در سراسر کشور اعلام شد که در استان خراسان رضوی از یکهزار و ۷۴۴ داوطلب ثبت نام شده، ۷۸۰ داوطلب، معادل ۴۵ درصد ثبت نام شدگان در گردونه انتخابات باقی ماندند.

چهار نفر از نمایندگان کنونی مشهد و کلات در مجلس شامل "فاطمه رحمانی، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، محمدحسین حسین زاده بحرینی و جواد کریمی قدوسی" تایید صلاحیت شده اند و با توجه به انتصاب دیگر نماینده مشهد "امیرحسین قاضی زاده هاشمی" به مدیریت بنیاد شهید، یک کرسی این حوزه در مجلس خالی است.

طبق شنیده ها هیچ نامزد اصلاح طلب شاخصی در مشهد وجود ندارد و البته احتمال تایید صلاحیت برخی افراد دیگر در روزهایی آینده دور از ذهن نیست.

ستاد انتخابات استان فعالیت رسانه ای خود را شدت بخشیده و نخستین گام آن برپایی میز رسانه ای انتخابات است که با مسوولیت ایرنا در محل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی برگزار شد و در آن مدیرکل روابط عمومی استانداری، رییس گروه رسانه و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون سردبیر روزنامه خراسان، مدیر مسوول روزنامه صبح امروز و مدیر مسوول خبر فوری در خراسان رضوی نقطه نظرات خود را پیرامون نقش و کارکرد رسانه ها در حوزه انتخابات بیان کردند.

یکی از چهار راهبردی که مقام معظم رهبری روی آن تاکید کرده اند، حضور رسانه ها به عنوان تکیه گاهی است که بتوان مشارکت مردم را در انتخابات به نحو جدی افزایش دادمدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی در میز رسانه ای انتخابات با بیان اشاره آغاز برگزاری نشست‌های خبری کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان از هفته جاری، گفت: در نشست گذشته کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات طرحی مبنی بر برگزاری میز رسانه ای انتخابات با مسوولیت خبرگزاری ایرنا تدوین شد تا مشارکت رسانه ها در حوزه اطلاع رسانی انتخابات استان به بهترین نحو جلب شود.

سیدناصر نعمتی بیان کرد: برگزاری این میز بهترین بهانه برای گفتگوی رسانه ای است تا راهکارهای توسعه مشارکت در انتخابات بررسی شود و بعد از این نشست فرصتی فراهم خواهد شد تا هر یک از اعضای حاضر در این نشست به صورت تک به تک در خصوص نکات انتخاباتی بحث و گفتگو کنند.

مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی با اشاره به نعیین ماموریت افزایش مشارکت از سوی رهبر معظم انقلاب؛ افزود: یکی از چهار راهبردی که مقام معظم رهبری روی آن تاکید کرده اند، حضور رسانه ها به عنوان تکیه گاهی است که بتوان مشارکت مردم را در انتخابات به نحو جدی افزایش داد.

نعمتی گفت: کمیته اطلاع رسانی از ۶ ماه پیش تشکیل شده و سه ماه است که فعالیت آن جدی تر شده است و در این بازه ۲ نشست خبری برگزار کرده و در خصوص پیش ثبت نام ها و ثبت نام قطعی کاندیداها اطلاعات لازم را در اختیار رسانه ها قرار داده است و بعد از آن از اقدامات اجرایی ستاد انتخابات در حوزه انتخابات الکترونیکی، تایید صلاحیتها، تعداد شعب اخذ رای و همه حوزه هایی که باید برای برگزاری انتخابات پرشور پیش بینی های را انجام داد، اطلاع رسانی شده است.

وی ادامه داد: از این هفته برگزاری نشستهای خبری روسای کمیته های اجرایی ستاد انتخابات خراسان رضوی آغاز و هر هفته یک نشست خبری برگزار خواهد شد و آخرین اخبار و اطلاعات حوزه اجرایی انتخابات منعکس می شود تا مردم در جریان انتخابات قرار بگیرند.

وی افزود: با راه اندازی میز رسانه ای انتخابات که مسوولیتش با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) است، تلاش داریم تا به شکل جدی تری به موضوع انتخابات وارد شده و از همکاری و کمک رسانه ها در جریان انتخابات بهره بگیریم و برگزاری این میز رسانه ای تا ۲ ماه آینده ادامه خواهد داشت تا بتوان فعالیت جدی تری را برای جلب مشارکت مردم در انتخابات رقم زد.

کارکرد بلامنازع رسانه‌ها در مشارکت انتخاباتی

منظومه فکری انتخابات، افزایش مشارکت با پاسخگویی شفاف به مردم

مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی گفت: "منظومه فکری انتخابات" طرح دیگری است که برنامه ریزی آن در کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان انجام گرفت و در این بخش از ظرفیت مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات بهره گرفته شده است، که مسوولیت دبیرخانه آن نیز برعهده روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است.

نعمتی با تاکید بر استفاده از ظرفیت رسانه ها و روابط عمومی ها برای افزایش جلب مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: اگر به دنبال افزایش مشارکت در فضای انتخابات هستیم، باید خیلی شفاف و بی پرده سوالات مردم را پاسخ دهیم، انتظار داریم که پاسخگویی به مردم و رفع ابهامات اذهان عمومی از اقداماتی که قرار است در ۲ ماه مانده تا ۱۱ اسفند انجام گیرد، منجر به حضور بیشتر مردم در پای صندوق های رای شود.

وی بیان کرد: مردم در خصوص تایید یا رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی سوالاتی دارند، البته این سوالات متوجه ستاد انتخابات استان نیست، اما رسانه ها می توانند با طرح شفاف این سوالات و پاسخ گرفتن از مسوولان ذیربط این حوزه، برخی از آنها را به مردم پاسخ دهند.

نعمتی افزود: پاسخگویی شفاف به مردم از سوی ستاد انتخابات در حوزه هایی مانند نحوه برگزاری انتخابات یا گردآوری آرای الکترونیکی می تواند بخشی از دغدغه ها و نگرانی مردم را از بین برده و آنان را به سمت مشارکت بیشتر در انتخابات پیش ببرد.

مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی گفت: گفتگوی شفاف با مردم به رفع ابهامات کمک می کند اما رسانه ها در این مسیر باید مراقب باشند که صحبتها و سخنان صریح از سوی برخی صاحب نظران ناظر بر حفظ اخلاق انتخاباتی باشد.

وی بیان کرد: در این راستا ستاد انتخابات خراسان رضوی نشستهای خبری را برنامه ریزی کرده که امید است فضای گفتگوی صریح و بی پرده در مورد جزئیات انتخابات شکل گیرد و بتوان حتی ابهاماتی که در دوره های گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود داشت را نیز در این نشستها رفع کرد.

کارکرد بلامنازع رسانه‌ها در مشارکت انتخاباتی

نقش تاثیرگذار رسانه ها بر اذهان عمومی

رییس گروه رسانه و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این میزگرد به ظرفیت بالای رسانه های استان در حوزه انتخابات اشاره کرد و گفت: خراسان رضوی در حوزه اطلاع رسانی و شفاف سازی انتخابات، کار را زودتر از دیگر استانها آغاز کرده است.

محسن سمیع افزود: سابقه نخستین نشستهای رسانه ای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی به تیرماه امسال بازمی گردد، که نشان می دهد نگرانی انتخاباتی رسانه ها و مدیریت روابط عمومی استان خراسان رضوی زودتر از سایر نقاط کشور احساس و آغاز شده است.

وی بیان کرد: اکنون در حالی که حدود ۲ ماه به روز برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده، لازم است رسانه های خراسان رضوی قبل از سایر رسانه ها حرکت خاص خود را برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات آغاز کنند تا شهروندان بتوانند قبل از گرفتار شدن در توفان رسانه ای، تصمیم درستی در خصوص شرایط بگیرند.

سمیع ادامه داد: همه دستگاه های اجرایی و تریبون های دولتی استان در حوزه برنامه ریزی برای انتخابات فعال هستند، رسانه های رسمی هم به واسطه نشستهای رسمی که در کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات خراسان رضوی یا شورای هماهنگی رسانه های برگزار شده است چه در سایر نشستهایی که دستگاه های امنیتی و حتی شورای نگهبان یا سیستم های اجرایی انتخابات برگزار کرده است، تا حدود زیادی در جریان کار هستند.

شبکه های مجازی و رسانه های غیررسمی تحت مدیریت دولت نیستند و به صورت مستقل و با تمرکز بر سیاستهای خود اهدافشان را در انتخابات پیش می برند که این نقطه ضعفی برای ما استسمیع اظهار کرد: صدا و سیما هم قرار است در هر شهرستان، تلویزیونی راه اندازی کند، شهرداریها هم برنامه ریزی کرده اند که از ظرفیت نمایشگرها و بیلبوردهای شهری برای تبلیغات در خصوص افزایش مشارکت مردم و معرفی نامزدهای انتخاباتی و برنامه هایشان استفاده کنند.

رییس گروه رسانه و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به آسیب زایی شبکه های مجازی در انتخابات اشاره و بیان کرد: این شبکه های مجازی و رسانه های غیررسمی در مدیریت دولت نیستند، دسترسی به سیستم های راهبری رسانه در فضای غیررسمی نیز مسوولیت مشخصی ندارد، آنها به صورت مستقل و با تمرکز بر سیاستهای خود اهدافشان را در انتخابات پیش می برند که این نقطه ضعفی برای ما است که نتوانسته ایم آنها را همراه کنیم.

وی اظهار کرد: می دانیم که اگر یک فضای گفتمانی شکل گیرد، اخبار مربوط به انتخابات به خوبی مدیریت شده و به گوش مردم خواهد رسید، رسانه یک ظرفیت دوسویه دارد، هم باید اخبار و انتظارات مردم و شرایط را منعکس کند، هم اینکه چشم و گوش جامعه باشد، بازخورد خبر را در مردم بررسی کند تا بتواند پاسخ مناسبی به مردم بدهد.

سمیع اظهار کرد: اگر مردم به هر نحو احساس کنند که ظرفیتی برای شنیدن دغدغه های آنان وجود ندارد، اخبار رسانه ها بی تاثیر خواهد بود، پس برای دریافت بازخورد بهتر از سوی جامعه هدف تا زمانی که حرف رسانه ها و گلایه های مردم شنیده و پاسخ مناسبی به آن داده نشود، نمی توان تصمیم درستی درباره تحت تاثیر قرار گرفتن این اخبار اتخاذ کرد.

مدیر گروه رسانه و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر انتخابات با رضایت بدنه جامعه ارتباط مستقیم دارد، اگر در حوزه رسانه به هر نحو بتوان میزان رضایتمندی عمومی را افزایش داد، ۱۰۰ درصد در حوزه افزایش مشارکت مردم در انتخابات گام موثرتری برداشته شده است.

کارکرد بلامنازع رسانه‌ها در مشارکت انتخاباتی

ضرورت نگاه واقع بینانه به نقش و کارکرد رسانه و مجلس

معاون سردبیر روزنامه خراسان نیز در این میزگرد بر داشتن نگاه واقع‌بینانه به نقش رسانه ها و کارکرد مجلس تاکید و بیان کرد: به طور معمول نگاه به نقش رسانه ها در حوزه های مختلف بزرگنمایی شده است، بعضا مسوولان از رسانه ها انتظار دارند که با یک چوب جادویی ذهنیت مردم را نسبت به عملکرد برخی دستگاه ها تغییر دهد یا در موضوع انتخابات، مشارکت مردم را افزایش دهد.

مهدی حسن زاده افزود: این در حالی است که رسانه توان و دایره عمل مشخصی دارد و نمی تواند همه کاستی ها، مشکلات و ناترازی ها را پوشش داده و ناگهان یک فضای متفاوتی را برای انتخابات رقم بزند، لذا باید در ابتدا نگاه ما نسبت به رسانه ها اصلاح و واقع بینانه شود.

وی اظهار کرد: روزنامه خراسان از هفته گذشته نگارش سلسله گزارشهایی را با محوریت تبیین نقش و کارکرد مجلس شورای اسلامی آغاز کرده است تا بتواند از این طریق روی گرایش مردم به شرکت در انتخابات تاثیر بگذارد.

وی نخستین وجه از نگاه واقع بینانه به رسانه ها در حوزه انتخابات را رویکرد نسبت به نقش آنها دانست و گفت: در شرایطی که مشکلات اقتصادی مانند تورم بالای ۴۰ درصد که پنج سال متوالی ادامه داشته و خواهی نخواهی بر روی مشارکت مردم در انتخابات تاثیرگذاری دارد، نمی توان انتظار داشت که رسانه یا ابزارهای دیگر بتوانند این مساله را پوشش داده و ناگهان یک مشارکت بالای مردمی در انتخابات را زمینه سازی کنند.

معاون سردبیر روزنامه خراسان گفت: دومین وجه از این نگاه واقع بینانه در حوزه انتخابات، نگاه واقع بینانه به نقش مجلس شورای اسلامی در بعد قانونگذاری و نظارت است، در نگاه منتقدانه نسبت به وضعیت روز جامعه، مجلس در حوزه اجرای قانون نقش اول را ایفا نمی کند و جهت بیشتر به سوی قوه مجریه و دولت متمایل می شود به ویژه در کشور ما که ساختار قوه مجریه و جایگاهش در کشور مهمتر از مجلس است.

تاکنون مجلس نقطه ضعف جدی داشته که بخشی از آن به ساختار نظام پارلمانی در کشور، مطالبات محلی و روابط فساد آمیزی مربوط می شود که در این ساختار شکل می گیردحسن زاده اظهار کرد: سومین وجه از این نگاه واقع بینانه به رسانه ها در حوزه انتخابات، نگاه واقع بینانه به کارکرد مجلس و عملکرد نمایندگان استانها در مجلس است، تاکنون مجلس نقطه ضعف جدی داشته که بخشی از آن به ساختار نظام پارلمانی در کشور، مطالبات محلی و روابط فسادآمیزی که در این ساختار شکل می گیرد، مربوط می شود.

به گفته وی، وقتی یک نماینده مجلس بتواند با طرح یک سوال یا استیضاح یک وزیر روی وی فشار بیاورد، بسیاری این موضوع را فسادزا می دانند، چرا که در بسیاری از کشورها، حتی ۱۰ نماینده پارلمان نمی توانند به راحتی یک وزیر را برکنار کنند.

وی ادامه داد: مطالبات محلی مردم از نمایندگان مجلس در شهرهای کوچکتر پررنگ تر است، هر مقدار که نماینده مجلس سالم تر باشد، بیشتر می خواهد مشکلات مردم را حل کند، لذا دایره اختیاراتی که یک نماینده برای خود ایجاد می کند به نحوی که بتواند در یک پروژه عمرانی محلی دخالت کند، هرچند نیتش حل مشکلات مردم باشد، باز هم فسادزا است، در نهایت قضاوت واقع بینانه در خصوص کارکرد مجلس شورای اسلامی با توجه به خروجی مصوبات و قوانینی که تصویب کرده، ضروری است.

معاون سردبیر روزنامه خراسان گفت: هرچند برخی از اخبار چالش زای رسانه ها به عنوان یک نقطه سیاه در کارنامه مجلس ثبت شده است اما از منظری دیگر این وظیفه رسانه هاست که عملکرد خوب مجلس در خصوص وضع قوانین برای دانش بنیان ها، مسکن یا غیره را که گشایش هایی ایجاد کرده است، انعکاس دهند.

حسن زاده بیان کرد: با این حال رسانه ها در کوتاه مدت آن هم فرصت ۲ ماهه باقی مانده تا انتخابات چوب جادویی ندارند که یک مشارکت حداکثری برای حضور در انتخابات رقم بزنند، اما در این مدت می توانند ۲ کار مهم را انجام دهند که یکی تریبون دادن به طیف های متنوع و منتقد سیاسی و دیگری ایجاد فضای تضارب آرا در جامعه است تا نمایندگان جناح های مختلف سیاسی مناظره و گفتگو داشته باشند.

وی اضافه کرد: دانشگاه ها هم به مراتب فضای آزادتری نسبت به رسانه ها دارند و می توانند با ایجاد فضای انتقادآمیز بین نمایندگان جناح های سیاسی، زمینه مشارکت بیشتر مردم در انتخابات پیش رو را فراهم کنند.

معاون سردبیر روزنامه خراسان گفت: در مجموع هم بخشی از فضای باز و تند و صریح دانشگاه ها و هم فضای بازتر رسانه ها با بهره گیری از رویکرد انتقادآمیز می تواند شرایطی ایجاد کند تا مردم رقابتی شدن فضای انتخابات و شکل گیری تضارب آرا را حس کرده و به مشارکت بیشتر در انتخابات ترغیب شوند.

کارکرد بلامنازع رسانه‌ها در مشارکت انتخاباتی

خنثی سازی تاثیر بی هویت ها با ابزارهای رسانه ای موثر

مدیر مسوول روزنامه صبح امروز در خراسان رضوی نیز در این میزگرد گفت: پیشنهاد می کنم که رسانه ها مانند چند سال قبل، در شورای اطلاع رسانی استان حضور داشته باشند، همین موضوع باعث می شود که تصمیمات پیرامون موضوعی مانند انتخابات در رسانه های مختلف گسترش پیدا کند.

حسین رفیعی با اشاره به تاثیرگذاری رسانه های بی هویت در انتخابات افزود: اگر نمی شود از شبکه های مجازی به عنوان رسانه موثر و قانونمند در حوزه انتخابات بهره گرفت، می توان از آنها برای افزایش شور انتخاباتی استفاده کرد.

وی اضافه کرد: میز خدمت دستگاه های اجرایی نیز می تواند به فضایی برای ایجاد شور و نشاط انتخاباتی تبدیل شود، در این میان شهرداری فضای رسانه ای قوی تری نسبت به سایر دستگاه های اجرایی دارد که می توان از شورای محلات و دیگر ظرفیتهای آن برای افزایش مشارکت در انتخابات بهره گرفت.

مدیر مسوول روزنامه صبح امروز، بهره گیری از احزاب و جریان های سیاسی پیرامون گفتگو در ارتباط با تایید یا رد صلاحیتها در یک فضای گفتمانی را خواستار شد و گفت: نباید این گونه شود که شب انتخابات موضوع رد صلاحیتها مطرح شده و ایجاد جنجال کند زیرا این موضوع به بی اعتمادی عمومی دامن می زند.

رفیعی با اشاره به اجرایی شدن شیوه نامه "سوت زنی" و فعالیت قوی که روی آن انجام گرفته است، گفت: چه بسا در این شرایط شعارهای رییس جمهور و دولت سیزدهم مبنی بر فسادستیزی و کاهش تورم و ... روی جریان انتخابات و مشارکت مردم تاثیر بگذارد، لذا قرار نیست اطلاع رسانی در خصوص این موضوعات در خفا صورت گیرد، بلکه رسانه ای شدن خیلی از این موضوعات اعتماد عمومی را بیشتر می کند.

وی اطلاع رسانی نامناسب پیرامون برخی از اتفاقات مانند حمله تروریستی کرمان را برای نظام هزینه ساز ذکر و بیان کرد: دولت در برخی رویدادها سکوت کرده و عقب تر از رسانه ها در اطلاع رسانی گام برمی دارد، حداقل در انتخابات پیش رو باید اطلاعات به خوبی در اختیار مردم قرار گیرد و دستگاه های اجرایی روی ایجاد اعتماد عمومی تلاش بیشتری نمایند.

کارکرد بلامنازع رسانه‌ها در مشارکت انتخاباتی

مردم هنوز کارکرد نمایندگان مجلس را در عرصه زندگی خود نمی دانند

سردبیر رسانه خبر فوری نیز در این نشست گفت: دوره های مختلف مجلس شورای اسلامی در حال گذر است اما هنوز مردم در استانها و شهرهای مختلف نمی دانند که وجود یک نماینده مجلس عملا در زندگی و فضای شهروندی چه تاثیر مستقیمی دارد.

امید مولایی افزود: شاید مردم شناخت بیشتری نسبت به حوزه شهرداری و کارکرد اعضای شورای شهر دارند که نمایندگان محلی مردم هستند، اما در خصوص تاثیرگذاری یا کارکرد نمایندگان مجلس در زندگیشان اطلاعات کمتری دارند.

وی اظهار کرد: این موضوع ضعفی است که متوجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است چرا که عمدتا تنها در زمان انتخابات در محلات و شهرها حضور فیزیکی دارند و همین که رای مردم را برای حضور در مجلس می گیرند دیگر سری به حوزه انتخابیه خود نمی زنند.

باید در زمان مانده به برگزاری انتخابات مشخص شود که مجلس به عنوان ریل گذار در قوانین و مقررات قرار است در چهار سال پیش رو چه اتفاقی را رقم زده و قرار است چه گامهایی را در مسیر فسادستیزی و مشکلات اقتصادی بردارداین فعال رسانه ای گفت: یکی از مطالبات جدی که باید از همین اکنون از نمایندگان مجلس داشت، احترام گذاشتن به افکار عمومی و مردم است تا از ابتدا با حوزه انتخابیه خود ارتباط موثر داشته و پیگیر مسائل و دغدغه هایشان باشند و این احساس را برای مردم ایجاد نکنند که اگر مثلا در ۲ سال گذشته محل خدمت "امیرحسین قاضی زاده هاشمی"، از نمایندگی مجلس به معاونت ریاست جمهور تغییر کرده است،‌ نبود وی در این حوزه انتخابیه قابل تشخیص نباشد.

مولایی ادامه داد: در هر حال مردم گلایه هایی از بخش های مختلف دارند که بعضا بحق هم هست، باید در زمان مانده به برگزاری انتخابات مشخص شود که مجلس شورای اسلامی به عنوان ریل گذار در قوانین و مقررات قرار است در چهار سال پیش رو چه اتفاقی را رقم بزند، قرار است چه گام هایی را در مسیر فسادستیزی و مشکلات اقتصادی و ...بردارد.

وی اظهار کرد: بعضا در آستانه برگزاری انتخابات شاهد شعارهای عوامفریبانه و رفتارهایی که منجر به شکافهای مذهبی و ... می شود از برخی نامزدها هستیم، لذا باید مانع از ایجاد چنین فضایی شد و نامزدها را به سمتی سوق داد تا درباره آنچه می خواهند در دوره بعدی مجلس انجام دهند، برای مردم صحبت کنند.

مولایی با تاکید بر داشتن شناختهای حداقلی نامزد مجلس شورای اسلامی نسبت به فضای آن گفت: برخی از نمایندگان ادوار گذشته مجلس قوانین را نمی دانستند و ۲ سال اول را به شناخت از قوانین اختصاص می دادند، لذا باید نامزدهای انتخابات حداقل ها و اولویتهای نمایندگی مجلس را داشته باشند.

کارکرد بلامنازع رسانه‌ها در مشارکت انتخاباتی

نبود سخنگوی رسمی و خلاء رسانه ای برای انتخابات مجلس

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: خلایی که در خصوص اطلاع رسانی پیرامون بروز اتفاقات و رویدادهای بزرگ در استان وجود دارد، نبود یک سخنگو است.

حسینعلی راشکی افزود: تاکنون جایگاهی برای سخنگوی دولت یا سخنگوی قوه قضائیه در خراسان رضوی پیش بینی نشده است تا در زمان بروز اتفاقات احتمالی، بتوان اطلاع رسانی شفاف و جامع و متقنی داشت، بهتر است مسوولان دست اندر کار چنین جایگاهی را برای استان خراسان رضوی در نظر بگیرند.

وی تشکیل و برگزاری میز رسانه ای انتخابات مجلس شورای اسلامی را، که از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آغاز شده است، طرحی نوین با هدف افزایش مشارکت مردم در انتخابات از طریق رسانه ها دانست.

در این میزگرد پیرامون نداشتن رسانه تخصصی برای قوه مقننه یا حوزه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بحث و گفتگو شد که رییس گروه رسانه و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این باره گفت: به نظر می رسد باید شعبه خبرگزاری ملت در این استان ایجاد شود تا بیشتر بازتاب دهنده مطالبات مردم از نمایندگان و نیز منعکس کننده عملکرد نمایندگان در پاسخ به مطالبات مردم باشد.

سمیع افزود: روابط عمومی مجمع نمایندگان استان در مجلس بیشتر اخبار این مجمع را منعکس خواهد کرد اما رسانه بیشتر نقش مطالبه گری دارد که باید در خصوص فعالیت چنین رسانه ای در کنار سایر رسانه های تخصصی استان تدبیری اندیشید.

مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی نیز در پایان این میزگرد نسبت به پیگیری موضوعات و پیشنهادهای مطرح شده فعالان رسانه در این میزگرد قول مساعد داد و گفت: طبق آخرین نظرسنجی که در حوزه انتخابات از مردم استان گرفته شده است، برخی از آنان حتی از تاریخ برگزاری انتخابات اظهار بی اطلاعی کرده اند.

نعمتی پیشنهاد داد که "۱۱ اسفند" در همه تیترهای خبری رسانه ها پیرامون انتخابات در قالب یک همدلی و همراهی رسانه ای در خراسان رضوی گنجانده شود تا این تاریخ در ذهن همه مردم ثبت شود.

وی ایجاد شور و نشاط در فضای انتخاباتی را مربوط به خود رسانه ها دانست و گفت: رسانه های حرفه ای استان می توانند با پرداختن درست به مباحث انتخاباتی، در مسیر ایجاد شور و هیجان، تضارب آرا و فضای رقابتی بین نامزدها گام های موثری بردارند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمار اکنون یک هزار و ۲۰۰ خبرنگار و روزنامه نگار در رسانه های خراسان رضوی فعالیت می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha