۲۰ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۳۱
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85349710
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

فرماندار گناباد:‌ سبک زندگی سنتی در این شهرستان نیازمند بازشناسی است

گناباد-ایرنا- فرماندار گناباد گفت:‌ سبک زندگی سنتی به عنوان یکی از مزیتها و ظرفیتهای برجسته این شهرستان مغفول مانده و نیازمند بازشناسی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا رضا نصیری روز چهارشنبه در نشست برنامه ریزی برگزاری جشنواره غذاهای زمستانی گناباد افزود:‌ این شهرستان به دلیل غنای تاریخی خود در کنار سایر ظرفیتهای فرهنگی، تاریخی و اجتماعی در حوزه سبک زندگی سنتی هم دارای ظرفیتهای بسیاری است که تاکنون از این ظرفیت به نحو مطلوب برای رونق اقتصادی منطقه و جذب گردشگر استفاده نشده است.

وی تصریح کرد: مناطق شهری و روستایی شهرستان گناباد دارای خوراکی ها و یا غذاهای سنتی در همه فصل های سال است که از جمله آنها می توان به کف زنی، توگی (همراه با گوشت و یا شیر)‌،‌نان تافتون محلی ،‌ گندم پلو، دلمه،‌تخم مرغ و شیره، جوشپره و دمنوشهای محلی اشاره کرد که برخی از آنها مانند نان تافتون محلی گناباد در برخی شهرهای همجوار بیشتر شناخته شده و به عنوان سوغات آن مناطق به سایر نقاط ارسال می شود ولی در این شهرستان مغفول مانده است.

فرماندار گناباد گفت:‌ این خوراکها و غذاهای محلی باید به عنوان سبک اصیل و سنتی زندگی ثبت و بازشناسی شوند و از آنها در کنار سایر آثار فرهنگی و تاریخی و سنتی به عنوان ظرفیتی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی بهره گرفت و یکی از اقدامات بستر ساز این مساله برگزاری جشنواره غذاهای زمستانی گناباد است.

نصیری با اشاره به برگزاری جشنواره غذاهای سنتی گناباد با محوریت کف زنی در دی ماه امسال افزود: باید با استفاده از مشارکت مردمی و توجه به همه ابعاد فرهنگی، اقتصادی، هنری و اجتماعی از این جشنواره به عنوان فرصتی برای معرفی سبک زندگی سنتی گناباد در سطوح استانی و کشوری به گردشگران استفاده کرد.

وی با اشاره به ظرفیتهای مناطق مختلف شهری و روستایی گناباد شامل باغ آسیا،‌ بیلند،‌ کاخک و بیدخت در تهیه غذاهای زمستانی و به خصوص کف زنی تصریح کرد: باید با ایجاد فضای رقابتی، جذابیت جشنواره غذاهای زمستانی این شهرستان را افزایش داد و با دعوت از تورهای گردشگری برای معرفی این قابلیتها بیشتر بهره گرفت.

فرماندار گناباد گفت:‌ بخش مردمی این جشنواره باید پررنگ تر دیده شود و برگزاری و حتی داوری آن باید به مردم واگذار شود.

جشنواره غذاهای زمستانی گناباد با محوریت آیین سنتی کف زنی 2 هفته آینده برگزار خواهد شد.

شهرستان گناباد در کنار قابلیتهای فرهنگی و تاریخی و از جمله وجود ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده که بیش از ۱۵۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است در حوزه غذاها و خوراکهای محلی دارای تنوع خاصی است که از آنها می توان به عنوان فرصتی برای جذب گردشگر بهره گرفت.

آیین "کف‌بیخ" یا "کف‌زنی" یکی از سنت‌های قدیمی و زیبای شهرستان گناباد در فصل زمستان و برای شیرین کردن کام مهمانان است که در ایام منتهی به شب یلدا رواج زیادی پیدا می‌کند و کف‌بیخ، نوعی دسر یا شیرینی سنتی است که از آن به عنوان بستنی زمستانی محلی یاد می‌شود.

به گزارش ایرنا در آخرین روز آذرماه و نخستین شب زمستان، که طولانی‌ترین شب سال است، ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر شده و تابش نور ایزدی افزایش می یابد، با آیین های خاصی به استقبال آن می‌رفتند که کف زنی گناباد نیز از جمله همان مراسم است و در همان قالب معنا می یابد.

مردم گناباد در شب چله با حضور در شب نشینی و در جمع بزرگان و پدربزرگها و مادربزرگها و با مهر ورزیدن و خوردن آجیل و تنقلات، خواندن شاهنامه و دیوان حافظ، کانون خانواده را در آستانه زمستان سرد با مهربانی خود صفا بخشیده و گرم می کنند.

۱۲ آیین سنتی گناباد هم در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha