رویای «داریوش ولی زاده»، قهرمانی در آوردگاه های بزرگ و احیای نام ملایر در کشتی+ فیلم

همدان- ایرنا- قطب کشتی استان همدان اگرچه سال‌هاست از دوران اوج خود فاصله گرفته و از کسب عنوان‌های پرتکرار قهرمانی آسیا، جهان و المپیک خبری نیست، اما این روزها «داریوش ولی زاده» پدیده و جوان آینده‌دار ملایری، رویای تکرار قهرمانی اسطوره‌های کشتی این شهرستان را در سر می‌پروراند.

به گزارش ایرنا؛ ملایر قطب اول ورزش کشتی استان همدان، قهرمانان و پهلوانان بزرگی همچون «سعید گودرزی»، «میثم و مسعود مصطفی‌جوکار»، «صادق گودرزی»، «جلال لطیفی»، «حاج علی جامع»، «علیرضا رضایی‌منش» و «ساسان روزبهانی» در خاک خود پرورش داده و با خداحافظی گوش شکسته‌های کشتی از روی تشک، در مقطعی ورزش اول استان همدان دیگر شاهد آن روزهای پرفروغ نبود.

مربیان استعدادپرور کشتی طی سال‌های گذشته از اینکه فقط به گرم کردن و در نهایت پشتی به خاک رساندن، اکتفا کنند، وارد میدان شدند و برای زنده کردن نام و آوازه کشتی ملایر، در تلاش هستند از کارخانه بازیکن‌سازی، مدل جدید بیرون بیاورند.

«داریوش ولی زاده» در کنار تمام کشتی‌گیران نوظهور، با حمایت‌ها و هدایت‌های مربیان بزرگی همچون «سعید گودرزی» و «جلال لطیفی» طی سه سال اخیر درخشش خوبی روی تشک کشتی داشته و با درخشش در کشتی فرنگی، می‌تواند یکی از امیدهای کشتی استان همدان و شهرستان باشد و در آسمان کشتی ملایر در میادین ملی و بین‌المللی و جهانی پرفروغ ظاهر شود.

داریوش، زمانی که کودکی پنج ساله بود، پدرش علاقه او به کشتی را کشف کرد و در جمع فامیل و مهمانی‌های خانوادگی با دیگر هم سن و سالانش کشتی می‌گرفتند، تا اینکه ۹ ساله شد و به طور رسمی کشتی را زیر نظر مربیانی همچون «فرزاد غفاری» و «علیمراد رستمی» آغاز کرد، آن هم از روستای «نامیله» و سالن بسیار کوچکی در روستا که حتی تشک کشتی هم نداشت.

این کشتی‌گیر جوان ملایری به اذعان مربیانش، می‌تواند در آینده یکی از اسطوره‌های کشتی استان همدان باشد و با درخشش در میادین ورزش کشتی و اهتزاز پرچم پرافتخار ایران اسلامی، امید را در دل کشتی دوستان این شهرستان و استان زنده کند و شهر کشتی‌خیز ملایر دوباره به روزهای اوج خود بازگردد.

کسب عنوان‌های قهرمانی متعدد و دعوت به اردوی تیم ملی کشتی بزرگسالان پس از ۱۳ سال، بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی صمیمی با «داریوش ولی زاده» پدیده کشتی ملایر داشته باشیم که در پی می‌خوانید:

رویای «داریوش ولیزاده» در تکرار قهرمانی‌ اسطوره‌های کشتی ملایر

ایرنا: از خودتان بگوئید، کشتی را از چه سالی آغاز کردید و آیا کشتی ورزش مورد علاقه شما بود؟

ولی زاده: شروع کشتی من از بچگی یعنی از سن پنج سالگی بود، که پدرم برای من دو بنده خریده بود و همیشه در جمع فامیل و مهمانی‌هایی که می‌رفتیم من را با بچه‌ها به کشتی می‌دادند، من هم علاقه زیادی به این رشته ورزشی داشتم و همیشه برنده بودم.

به خاطر علاقه پدرم و پسرعمویم به کشتی، من هم علاقه‌مند به این رشته شدم و از سن ۹ سالگی وارد این رشته ورزشی شدم و کشتی را زیر نظر «فرزاد غفاری» و «علیمراد رستمی» شروع کردم، چهار سال زیر نظر این مربیان کار و مقام‌های دومی و سومی استان را کسب کردم.

در حال حاضر ۲۲ سال سن دارم و ترم هفتم رشته تربیت بدنی در مقطع کارشناسی هستم، برنامه‌ام این است که تا مقطع دکترا تحصیلم را ادامه دهم.

ایرنا: در این مسیر چه عناوین دیگری کسب کردید و زیر نظر چه مربیانی؟

ولی زاده: در همان سال‌های اولیه به دلایلی تیم منحل شد و زیر نظر «سعید گودرزی» یکی از بزرگان کشتی ملایر کارم را ادامه دادم و در مسابقات نوجوانان قهرمان استان همدان شدم و کشوری نتوانستم نتیجه خوبی بگیرم، بعد از یکسال جام یکتا کار کردم که در این جام هم تیم منحل شد، در نهایت در سن ۱۶ سالگی با مربیان بزرگی همچون «جلال لطیفی» و «مجید لطیفی» شروع به کار کردم.

اولین مقامی را که کسب کردم، در مسابقات جوانان انتخابی تیم ملی، در سال ۱۴۰۰ دوم ایران شدم، همین سال در امیدهای جهان دوم شدم و سال ۱۴۰۱ قهرمان دانشجویان کشور و در مسابقات انتخابی جام تختی، اول شدم، مرحله دوم انتخابی تیم ملی و جام تختی چون مریض شدم نتوانستم خوب کشتی بگیرم و باختم.

امسال هم در مسابقات کشوری بزرگسالان در مازندران، سوم شدم، در لیگ برتر امسال کشتی‌های خوبی گرفتم و قهرمان جهان «ابراهیم الهی» را بردم و کشتی‌گیر خوب مازندران «جواد جوادی» را نیز شکست دادم.

دو بار در جام بین‌المللی تختی در رده بزرگسالان کشتی گرفتم و در مسابقات قهرمان کشوری سوم کشور و دعوت به اردوی تیم ملی شدم که اردوی تیم ملی از ۲۷ دی شروع و به تیم ملی دعوت می‌شوم.

رویای «داریوش ولیزاده» در تکرار قهرمانی‌ اسطوره‌های کشتی ملایر

ایرنا: از چه سالی با قهرمان کشتی ملایر «جلال لطیفی» کار می‌کنید و چقدر امیدوار به ادامه مسیر هستید؟

ولی زاده: من حدود ۶ سال است که با «جلال لطیفی» تمام وقت کار می‌کنم، او تمام وقت با من کار کرد تا به امروز رسیدم، هر تمرینی داشتیم دلسوزانه در کنار من بود تا توانستیم عناوین مختلفی را کسب کنم.

امیدم به خداست که بتوانم در این مسیری که انتخاب کردم، بدرخشم و موفق شوم و با وجود بزرگانی همچون «جلال لطیفی»، «سعید گودرزی» و «مجید لطیفی» که خودشان این راه را رفته‌اند و تجربیات زیادی را کسب کرده‌اند، مدال‌های رنگارنگ کسب خواهم کرد.

بدون شک با حضور مربیان بزرگی در ملایر امیدمان به کشتی زیاد است، من در اردوی تیم ملی چند بار حضور داشتم و از نزدیک با کسانی که قهرمان جهان شدند، کشتی گرفتم و به طور قطع می‌توانم در این رشته موفق شوم.

ایرنا: از سختی‌های این رشته ورزشی بگوئید؟

ولی زاده: دوران همه‌گیری ویروس کرونا به نظر من بدترین و سخت‌ترین شرایط بود، زمانی‌که سالن‌ها تعطیل بود و هیچ مسابقه‌ای برگزار نمی‌شد و ما نمی‌توانستیم تمرین کنیم، اما مربی‌ام «جلال لطیفی» در زمان کرونا خیلی برای من وقت گذاشت و تمرین کردیم تا آمادگی لازم را کسب کنم و بتوانم قهرمانی کشور را کسب کنم.

از طرفی چون در روستای «نامیله» هستم، سالن خیلی کوچکی در روستا داشتیم که از طرف هیات کشتی یک تشکی به ما دادند و آن را داخل سالن پهن کردیم و دهیاری هم کمک کرد، تمرینات تخصصی را زیر نظر «جلال لطیفی» انجام می‌دادم.

رویای «داریوش ولیزاده» در تکرار قهرمانی‌ اسطوره‌های کشتی ملایر

ایرنا: اوج درخشش شما در رشته کشتی چه زمانی بود و چه آینده‌ای برای خود ترسیم کرده‌اید؟

ولی زاده: اوج کشتی من از سال ۱۴۰۰ تاکنون بوده، یعنی از زمانی که با «جلال لطیفی» کار کردم و درخشیدم، پارسال «محمدعلی عموزاد» پسرعموی «رحمان عموزاد» را پنج بر صفر بردم و قهرمان تیم ملی شدم، بعد مریض شدم و تیروئیدم کم کار شد و متاسفانه جام تختی هم نتوانستم حضور پیدا کنم.

هر کسی که وارد عرصه ورزش و به خصوص رشته کشتی می‌شود، هدف و برنامه‌ای را برای خود ترسیم می‌کند، هدف اصلی من هم کسب مدال طلای المپیک، قهرمانی جهان و قهرمانی آسیاست و دو بنده تیم ملی را بپوشم، همیشه آرزو داشتم در رده سنی بزرگسالان طلای قهرمانی جهان و المپیک را بگیرم و به امید خدا تلاش می‌کنم تا به آرزویم برسم.

ایرنا: از امکانات و ظرفیت‌هایی که برای تمرین شما مهیا شده، بگویید، مهمترین خواسته‌ و دغدغه‌ات چیست؟

ولی زاده: در حال حاضر در سالن ورزشی تختی تمرین می‌کنم و امکانات برای تمرین خوب است، البته با حمایت‌های «داریوش صفاری» رئیس هیات کشتی و «حمیدرضا سپهری‌نیا» رئیس اداره ورزش و جوانان ملایر، مشکلات در مسیر راه بسیار کمتر شد سالن را تا حد امکان تجهیز کردند.

رشته سنگین و سختی همچون کشتی، به طور قطع نیاز به حمایت دارد، درخواستم از مسئولان این است که از ما حمایت کنند تا انگیزه بیشتری در میادین ورزشی داشته باشیم، در کنار اینها دغدغه شغلی و کاری دارم.

در حال حاضر با حضور مربیانم به آمادگی لازم رسیده‌ام و برای کسب عناوین قهرمانی و حضور در میادین ملی و جهانی، باید اعتماد به نفس و امیدم را تقویت کنم و خودباوری داشته باشم.

رویای «داریوش ولیزاده» در تکرار قهرمانی‌ اسطوره‌های کشتی ملایر

ایرنا: ورزش هم همچون دیگر عرصه‌ها، مملو از شکست و پیروزی است، اعتقاد شما در این زمینه چیست؟

ولی زاده: من با هر شکستی ناامید نشدم، هر وقت شکست خوردم، دوباره شروع کردم و پخته‌تر از قبل کشتی گرفتم و هر باختی که داشتم، مقدمه پیروزی من برای مسابقات بعدی شد.

من از رده سنی نونهالان کشتی گرفتم تا به امروز، در سن جوانان، تنها کسی که توانست من را در کشتی نگه دارد، «جلال لطیفی» اسطوره کشتی ملایر بود که کمکم کرد دوباره بلند شوم و امیدوارانه ادامه دادم.

در این راه پر پیچ و خم، خانواده ام بسیار از من حمایت کردند، هر وقت باختم و ناامید شدم، به من امید دادند و حامی من بودند که از آنها ویژه تشکر می‌کنم.

ایرنا: نظرتان در مورد کشتی ملایر چیست؟ آیا می‌تواند به روزهای اوج خود بازگردد؟

ولی زاده: با بودن مربیان بزرگ و خوبی همچون «سعید گوردرزی» به طور حتم کشتی ملایر به اوج خودش می‌رسد و استفاده از تجربیات و ظرفیت مربیان بزرگ کشتی ملایر، این هدف دور از دسترس نیست.

کشتی ملایر می‌تواند به دوران اوج خود برگردد، بستر فراهم است و کشتی‌گیران خوبی نیز داریم، نمونه بارز آن اینکه بعد از چند سال، امسال از ملایر چهار نماینده استان همدان از ۱۰ وزن از ملایر بودند که سه تا از این کشتی‌گیرها زیر نظر «جلال لطیفی» بودند.

رویای «داریوش ولیزاده» در تکرار قهرمانی‌ اسطوره‌های کشتی ملایر

ایرنا: از خاطراتتان بگوئید و آرزویی که در کشتی دارید؟

ولی زاده: خاطرات زیاد است، بهترین خاطره من زمانی بود که در مسابقات انتخابی تیم ملی اول شدم و از همان لحظه‌ای که وارد سالن شدم، تصویر ذهنی من این بود که اول شوم و فینال هم با «محمدعلی عموزاد» کشتی بگیرم، وارد سالن که شدم، با مشاهده تابلو، متوجه شدم «محمدعلی» دور دوم به من می‌خورد، به دوستم گفتم قرار بود من فینال با عموزاد باشم! در همین حین جدول عوض شد و دیدم فینال به «محمدعلی عموزاد» خوردم، همان چیزی که در ذهنم آورده بودم، همان برایم محقق شد و او را بردم و اول شدم.

یکی از بزرگترین آرزوهایم این است که بتوانم «رحمان عموزاد» را ببرم، او نفر اول کشتی است و قهرمان جهان شده و کشتی‌گیر بسیار خوبی است، خیلی او را دوست دارم حتی تصویر پس زمینه گوشی‌ام هم عکس «رحمان عموزاد» است.

آرزوی دیگرم کسب عنوان قهرمانی آسیا، جهان و المپیک شوم، در مرحله اول ملی پوش شوم و ایمان دارم با توکل به خدا و اعتماد به نفس و تمرین، به این آرزویم می‌رسم، من تازه اول راه هستم و خیلی باید تلاش کنم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha