جذب ۷۲ هزار معلم در سال آینده/برگزاری آزمون هماهنگ برای پایه‌های ششم و نهم

تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آزمون هماهنگ ملی سال آینده برای دانش‌آموزان پایه ششم و نهم برگزار خواهد شد، از جذب ۷۲ هزار معلم جدید در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، رضامراد صحرایی روز دوشنبه در همایش ملی تقدیر از شوراهای آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش سال آینده سیاست راهبردی تقویت مدارس دولتی را دنبال می‌کند، مدارس دولتی در اولویت هستند بنابراین تنوع مدارس کاهش می‌یابد.

وی اظهار داشت:‌ نهضت ارتقای کیفیت در مدارس راه افتاده و امروز مهمترین دغدغه این وزارتخانه است.

صحرایی توسعه متوازن را یکی از اهداف وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: درصدد هستیم که به کمک فرهنگیان مدرسه را دالان اشتغال و زندگی نه دالان صرفاً دانشگاه و دانش تبدیل کنیم، هرچند که دانشگاه و دانش‌ هم مهم است.

وزیر آموزش و پرورش از هدف‌گذاری هدایت ۵۰ درصد دانش‌آموزان به سمت هنرستان‌ها تا پایان برنامه هفتم خبر داد و گفت: برای تحقق این هدف باید هزار و ۵۰۰ هنرستان در جوار صنایع بسازیم.

صحرایی بر روزآمدسازی هنرستان‌های کشاورزی، علوم دریایی و سایر رشته‌های تخصصی در هنرستان ها تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم به سرعت رشته‌ها را تغییر دهیم و به روز کنیم.

وی با بیان اینکه آزمون های پایه دهم و یازدهم امسال نهایی بوده و معدل کتبی دیپلم با ضریب ۵۰ درصد برای ورود به دانشگاه‌ مدنظر است،گفت: در این شرایط حتما کاهش نمره را خواهیم داشت اما نمی‌خواهیم با مردم دورو باشیم،؛ می‌توانیم به جای معدل کتبی معدل کل را منتشر کنیم اما معدل کتبی است که برای راهیابی به دانشگاه اهمیت دارد.

وزیر آموزش و پرورش جذب معلمان جدید در این وزارتخانه را مورد اشاره قرار داد و افزود: تاریخی‌ترین آزمون استخدامی کشور در سال گذشته برگزار شد که از نظر کمی و کیفی منحصر به فرد بود.

وی با بیان اینکه سال آینده بیش از ۷۲ هزار معلم جدید با آزمون ورودی وارد آموزش و پرورش خواهند شد، خاطر نشان کرد: نزدیک به ۲۰ هزار معلم جدید از دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی وارد نظام آموزشی خواهند شد.

صحرایی این میزان جذب را بیش از ۶۰ درصد کل استخدام‌های دولت برآورد کرد و گفت: سیاست راهبردی آموزش‌وپروش در سال آینده ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی است. مدارس دولتی برای ما اصل است. تنوع مدارس کاهش و کیفیت معلمان افزایش پیدا خواهد کرد.

توضیحات وزیر درباره میانگین معدل دانش آموزان 

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به انتقاد از کسانی پرداخت که با اعلام میانگین معدل دانش آموزان اقدام به سیاهنمایی علیه این وزارتخانه می کنند.

صحرایی گفت: برخی به جای آنکه امید را ببینند، اعلام کردند میانگین معدل رشته علوم انسانی ۸.۷۵ است؛ آیا این معدل حاصل عملکرد دولت دو ساله است؟ این معدل پایه دوازدهم است و ما به طور شفاف به مردم گفتیم "این وضعیت آموزش کشور در دولتی است که آن را تحویل گرفتیم."

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت واقعی معدل دانش‌آموزان کشور اظهار داشت: در دوره ابتدایی، ارزشیابی توصیفی است و معدل نداریم؛ در دوره متوسطه اول معدل پایه هفتم ۱۶.۹۴، پایه هشتم ۱۶.۸۵ و پایه نهم ۱۶.۸۹ است.

وی ادامه داد: در پایه دهم معدل دانش‌آموزان رشته تجربی ۱۵.۶۲، رشته ریاضی ۱۶.۹ ، علوم انسانی ۱۳.۸۴ و علوم و معارف اسلامی ۱۵.۸۴ است. در پایه یازدهم معدل دانش‌آموزان رشته ریاضی ۱۵، تجربی ۱۵.۶۱، علوم انسانی ۱۳.۸۸ و معارف اسلامی ۱۵.۱۶ است، این موارد که معدل کل است، نمرات واقعی دانش‌آموزان کشور است و با ماجرای معدل کتبی تفاوت‌هایی دارد.

صحرایی تصریح کرد: چرا افرادی که نسبت به معدل پایه دوازدهم که ضریب ۴۰ درصدی قطعی در کنکور دارد، دغدغه‌مند هستند ولی وقتی فقط کنکور به تنهایی سهم داشت و میانگین دروس تخصصی داوطلبان کنکور در رشته ریاضی فیزیک کمتر از ۱۰ درصد بود، حساس نبودند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: هم‌اکنون معدل ۱۱.۵ از ۲۰ یعنی ۵۷.۷ از ۱۰۰ درصد و تأثیر مستقیم در راهیابی به دانشگاه دارد.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور نسبت به معدل دانش‌آموزان حساس است و چندین جلسه درباره معدل دانش آموزان برگزار کرده،  افزود: کدام رئیس جمهوری این رفتار پدرانه را دارد؟

برگزاری همایش رای اولی ها در سراسر کشور

وزیر آموزش و پرورش همچنین در حاشیه این رویداد در جمع خبرنگاران گفت: بیش از ۲۰ اقدام تحولی مهم و راهبردی در کشور در حوزه نظام آموزش عمومی در حال پایه ‌ریزی است که با محوریت استانداران امکان پذیر هستند، مانند عزم ملی جهت دادن به آموزش عمومی در مقطع متوسطه به سمت هنرستان‌ها و کار و اشتغال که توسعه متوازن نامیده می‌شود.

صحرایی افزود: همچنین آزمون استخدامی برای جذب ۷۲ هزار نفر اتفاق می‌افتد که اصل آزمون پیش از سال جدید و ارزیابی‌ها در سال جدید است.

وی موضوع انتخابات را برای آینده کشور مهم دانست و گفت: همه موظفیم که به زمینه‌سازی و تمهید حضور مردم در صحنه انتخابات کمک کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: این وزارتخانه در موضوع انتخابات در کنار وزارت کشور قرار داشته و چند وظیفه مهم مانند گفتمان‌سازی و تمهید زمینه مشارکت مردم، کمک و خدمت در برگزاری انتخابات را برعهده دارد.

صحرایی از آموزش و پرورش به عنوان مجری امانت دار انتخابات یاد کرد و گفت: مدارس کشور پایگاه‌های انتخابات و تمام امکانات در خدمت وزارت کشور خواهد بود.

صحرایی یادآورشد: شکوه حضور نوجوانان عزیز که به برکت انقلاب در سرنوشت آینده کشور نقش کلیدی ایفا می‌کنند برای ما دلنشین و شیرین است، همه شهرها همایش رای اولی‌ها برگزار می شود.

وی از برگزاری این رویداد در تهران با حضور ۱۲ هزار رای اولی در ورزشگاه آزادی خبر داد که در ایام دهه فجر برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha