۲۵ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۲۶
کد خبر: 85354918
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادعای اوکراین در مورد سرنگون کردن ۲ هواپیمای روسی

تهران- ایرنا- پایگاه خبری "کی‌یف پست" به نقل از منابع دولتی اوکراین ادعا کرد که نیروهای این کشور دو هواپیمای روسی را سرنگون کردند.

به گزارش ایرنا از کی‌یف پست، منابع دولتی اوکراین ادعا کردند که دو هواپیمای روسی توسط نیروهای این کشور ساقط شده‌اند. این خبر از جزئیات، نحوه انجام و سلاح‌های درگیر در این عملیات خبر ندادند.

براساس این گزارش، یک هواپیمای راداری "ای-۵۰" کمی بعد از به پرواز آمدن بر فراز دریای آزوف در جنوب اوکراین سقوط شده و یک هواپیمای "ایلیوشین آی‌ال-۲۲" نیز بعد از آسیب دیدن، در آناپا در بخش روسی دریای آزوف فرود آمد.

بنابر این گزارش، فرماندهی اطلاعات مرکزی اوکراین ضمن تأیید این ادعا از ارائه جزئیات بیشتر درباره سلاح‌ استفاده شده و کیفیت انجام عملیات اسقاط این دو هواپیما خودداری کرد.

خبرگزاری آربی‌سی اوکراین نیز با اشاره به گزارش خلبان هواپیمای اس‌یو-۳۰ روسی مبنی‌بر خارج شدن هواپیمای ساقط شده از رادار و ثبت درخواست فوری آمبولانس و آتش‌نشان، صحت خبر را تأیید کرده است.

در صورت صحت این ادعا، روسیه یکی از ۹ هواپیمای "ای- "۵۰ خود را از دست داده است. روسیه همچنین ۳۰ فروند هواپیمای "آی‌ال-۲۲" در ناوگان هوایی خود دارد.

این دومین حادثه برای ناوگان هوایی روسیه بعد از سقوط ماه گذشته سه هواپیمای صوت‌شکن "اس‌یو-۳۴" است که از جزئیات آن حادثه نیز خبری منتشر نشده است، واقعیتی که به تردید رسانه‌ها درباره صحت ادعای مقامات اوکراینی نیز دامن زده است.

گمانه‌زنی تارنمای فوربس این ادعا را باتوجه به افزایش اتکاء اوکراین به سامانه‌های الکترونیک و احتمال گمراه کردن هواپیماهای روسیه برای هدایت به مسیرهای خارج از «منطقه امن» و اسقاط نهایی قابل‌تأمل می‌داند.

برخی تحلیل‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز احتمال آسیب دیدن این هواپیماهای روسی بر اثر سانحه ناخواسته و هدف قرار گرفتن آنها توسط سامانه دفاعی خودی در پل کرچ حائل بین کریمه و روسیه را دور از ذهن نمی‌دانند.

از آنجا که این هواپیما بلافاصله بعد از برخواستن از زمین هدف قرار گرفته، گمانه زنی ها در باره استفاده احتمالی از موشک‌های زمین‌به‌هوای اوکراینی مستقر در نزدیکی محل حادثه را تقویت کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha