۲۹ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۲۹
افزایش طول عمر با محدودسازی رژیم غذایی

تهران- ایرنا- دانشمندان موفق به شناسایی نقش ژن OXR۱ در افزایش طول عمر ناشی از محدودیت رژیم غذایی شده‌اند و این مکانیسم هدف‌های درمانی بالقوه‌ای برای آهسته‌کردن فرایند پیر شدن و بیماری‌های افول عصبی مرتبط با پیر شدن فراهم می‌کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «ساینس‌دیلی»، پیش از این معلوم شده بود که محدودکردن کالری وضعیت سلامتی را بهبود می‌بخشد و طول عمر را بیشتر می‌کند اما چگونگی انجام این کار و به خصوص اینکه چگونه از مغز محافظت می‌کند، مانند یک راز باقی مانده بود.

حال دانشمندان موسسه علمی «باک» (Buck) موفق به شناسایی نقش یک ژن موسوم به OXR۱ در ارتباط با افزایش طول عمر و سلامت مغزی در نتیجه محدودسازی رژیم غذایی شده اند.

«کنت ویلسون» از محققان این موسسه واقع در کالیفرنیا و مولف اصلی این مقاله منتشرشده در نشریه «ارتباطات طبیعت» می‌گوید: مردم زمانی که مقدار غذای مصرفی خود را محدود می کنند، عموما تصور می کنند که این کار ممکن است بر دستگاه گوارشی یا میزان توده چربی بدن آنها تاثیر بگذارد اما لزوما از چگونگی تاثیر این کار بر مغز اطلاعی ندارند. وی افزود: اینطور که معلوم شده است، یک ژن در این ارتباط وجود دارد که عملکرد آن در مورد مغز اهمیت می‌یابد.

افزایش طول عمر با محدودسازی رژیم غذایی

این محققان همچنین یک مکانیسم دقیق سلولی را مشخص کردند که نشان می دهد محدود کردن برنامه غذایی چگونه می تواند فرایند پیرشدن را به تاخیر اندازد و پیشرفت بیماری‌های فرسودگی عصبی را آهسته کند.

این کار تحقیقی که روی مگس‌های میوه و سلول‌های انسانی انجام شده است، همچنین هدف‌های درمانی بالقوه‌ای را به منظور آهسته‌ کردن فرایند پیرشدن و بیماری‌های عصبی مرتبط با پیرشدن شناسایی کرده است.

فواید روش‌های محدودسازی دریافت کالری مانند روزه گرفتن

دکتر «پانکاج کاپاهی» از مولفان ارشد این گزارش تحقیقی می‌گوید: ما یک پاسخ خاص عصبی را کشف کردیم که واسطه‌ای برای محافظت عصبی ناشی از محدودسازی رژیم غذایی است.

وی افزود: استراتژی‌هایی مانند روزه گرفتن ادواری یا محدودسازی دریافت کالری که مواد مغذی را محدود می‌کند، ممکن است سطح این ژن برای انجام نقش واسطه‌ای و تاثیرات محافظتی آن را ارتقا دهد.

پروفسور «لیزا الربی» از مولفان ارشد این تحقیق نیز گفت: این ژن یک فاکتور مقاومتی مهم مغز است که در برابر پیر شدن و بیماری‌های عصبی محافظت می‌کند.

افزایش طول عمر با محدودسازی رژیم غذایی

این مطالعه برای شناخت این مساله انجام شد که چرا افراد مختلف واکنش های متفاوتی به رژیم‌های غذایی دارند. اعضای این گروه تحقیقاتی در گذشته مکانیسم‌هایی برای ارتقای طول عمر با محدودسازی رژیم غذایی نشان داده بودند اما مشخص نبود که چرا افراد مختلف واکنش های متفاوتی به این مساله دارند؛ بنابراین نتیجه گیری شد که باید مکانیسم‌های دیگری دخیل باشند.

این محققان با انجام آزمایش هایی کشف کردند که ژن OXR۱ بر یک مجموعه موسوم به رترومر (retromer) که مجموعه‌ای از پروتئین‌های ضروری برای بازیافت پروتئین‌ها و چربی‌های سلولی‌ است، تاثیرگذار است.

نتایج این آزمایش ها در مجموع نشان داده است که محدودسازی رژیم غذایی چگونه از طریق اقدام mtd/OXR۱ در حفظ رترومر، پیر شدن مغز را آهسته می‌کند.