همکاری‌های علمی اسلام‌آباد-تهران بیش از پیش توسعه می‌یابد

تهران- ایرنا- رییس کمیسیون آموزش عالی پاکستان با تاکید بر اینکه بر چالش‌های اصلی در توسعه روابط اسلام آباد-تهران در حوزه علمی فائق آمده‌ایم، گفت: توافق کردیم با یکدیگر در حوزه آموزش عالی، علم و فناوری گام برداریم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، کمیسیون آموزش عالی پاکستان یا به اختصار /HEC نهادی قانونی است که در سال ۲۰۰۲ و زیر نظر دولت پاکستان و از تحویل و تکامل کمیسیون گرنت‌های دانشگاهی (تاسیس شده به سال ۱۹۷۴) به وجود آمد. اولین رییس این کمیسیون عطاء الرحمن دانشمند برجسته رشته شیمی این کشور بود. وظیفه اصلی این کمیسیون تدوین سیاست‌های اصلی در حوزه آموزش عالی و تضمین کیفیت در این حوزه بر اساس معیارهای بین‌المللی، همچنین سنجش و اعتباربخشی مدارک دانشگاهی، توسعه موسسات جدید و بهبود وضعیت موسسات فعلی در پاکستان است.

مختار احمد یک بار از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ و بار دیگر از سال ۲۰۲۲ تاکنون، طی سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ مدیر اجرایی این کمیسیون و در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ عضو این کمیسیون بوده است. وی دانش‌آموخته رشته علوم در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه فیضل آباد و مدیریت بازرگانی در مقاطع ارشد و دکتری از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا است. وی طی سه دهه در زمینه توسعه آموزشی و مدیریت تجربه در سطوح ملی و بین‌المللی فعال بوده است که شامل تدریس، مدیریت، سیاست‌گذاری و توسعه سیاست‌گذاری و ارتباط تحقیقات آموزشی با صنایع، تجاری‌سازی، معرفی رویکردهای کارآفرینانه در آموزش است.

وی مهر ماه گذشته نیز برای شرکت در نشست هیات امنای دانشگاه‌های دی هشت به ایران آمده بود و در دانشگاه بوعلی همدان با با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و شماری از مقامات علم و فناوری ایران دیدار کرد. یکی از توافق‌های این دیدار تشکیل کنسرسیومی از دانشگاه‌های ایران و پاکستان متشکل از ۲۵ دانشگاه هر دو کشور بود که سالانه با یکدیگر برای توسعه همکاری ها دیدار کنند. قرار است اولین جلسه این کنسرسیوم در ایران و تا پایان امسال برگزار شود.

مختار احمد طی هفته گذشته به ایران سفر کرده بود و دیدارهای مختلفی با مسئولان حوزه علم و فناوری ایران داشت. وی در دانشگاه تهران با سیدمحمد مقیمی دیدار کرد، همچنین با رییس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری دیدار و از خانه نوآوری و فناوری ایران (آی هیت) بازدید و بر افزایش همکاری‌های علمی و فناوری میان ۲ کشور تاکید کرد.

همکاری‌های علمی تهران-اسلام‌آباد بیش از پیش توسعه می یابد

مختار چهارشنبه (۲۷ دی) به وزارت علوم رفت و با محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و شماری از معاونان وزارت علوم شامل پیمان صالحی، معاون پژوهش این وزارتخانه، وحید حدادی‌اصل قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، هادی داداش‌پور رییس سازمان امور دانشجویان، محمودرضا آقامیری رییس دانشگاه شهید بهشتی در نشستی دیدار، راه‌های بهبود روابط را بررسی و در مورد توسعه همکاری‌ها گفت‌وگو کرد.

احمد مختار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در مورد چالش‌های توسعه روابط تهران- اسلام‌آباد در حوزه آموزش عالی و علم و فناوری گفت: توانسته‌ایم بر چالش اصلی فائق شویم و به نظر من تاکنون در مسیر درستی قرار نداشتیم. اکنون هر دو کشور توافق کردند باید با یکدیگر در حوزه آموزش عالی، علم و فناوری گام برداریم و از یکدیگر یاد بگیریم و به این شکل می‌توانیم به یکدیگر کمک کنیم، به همین دلیل اکنون به خوبی این روند را آغاز کرده‌ایم.

وی در مورد سطح پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران نیز اظهار داشت: ایران در زمینه فناوری و توسعه فناوری بسیار خوب و عالی عمل کرده است. از دیدن کارهایی که محققان، دانش‌آموختگان و دانشمندان ایرانی انجام داده اند به ویژه در پارک‌های علم و فناوری واقعا شگفت زده شدم. از اینکه ایران هستم بسیار خوشحالم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha