۲۸ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۲۷
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85358170
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

اجرای ۵۰ اثر در جشنواره شب های موسیقی هگمتانه

۲۸ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۲۷
کد خبر: 85358170
اجرای ۵۰ اثر در جشنواره شب های موسیقی هگمتانه

همدان- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: ۵۰ اثر در دومین جشنواره شب های موسیقی هگمتانه از تاریخ ۲۹ دیماه تا پنجم بهمن ماه ۱۴۰۲ در ۱۰ شهر استان به صورت کنسرت اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود ویژه روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دومین جشنواره شب های موسیقی هگمتانه با محوریت موسیقی اصیل و سنتی کشور و تمرکز بر اجرای "گروه نوازی هنرمندان استان همدان" به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و انجمن موسیقی ایران شعبه همدان در هفت شب و در ۱۰ شهر استان همدان برگزار می شود.

وی هدف از اجرای این جشنواره را ایجاد شوق و انگیزه بیشتر برای نوازندگان و آهنگسازان استان همدان و به منظور ارائه توانایی ها و داشته های خود اعلام کرد و افزود: ایجاد بستری مناسب برای معرفی گروه های موسیقی سنتی، محلی و مقامی استان همدان به صورت همایشی و غیر رقابتی و با شعار احیای فرهنگ و هنر اصیل موسیقی ایرانی و کرامت هنرمندان استان از دیگر اهداف برپایی جشنواره شب های موسیقی هگمتانه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، حمایت از داشته ها را برای مقابله با تهاجم فرهنگی ضرورت برشمرد و اظهار کرد: یکی از ظرفیت های بی نظیر استان موسیقی سنتی است که مغفول واقع شده و امیدواریم هر ساله جشنواره شب های موسیقی هگمتانه با مشارکت گسترده در سطح استان برگزار و شهرستان ها نیز بهره مند شوند.

حضور استاد شفیعی کدکنی در جشنواره شب های موسیقی هگمتانه

ویژه با اشاره به اینکه علاوه بر اجرای موسیقی گروه‌های هنری، برنامه های جانبی به غنای این جشنواره می افزاید ادامه داد: کارگاه های آموزشی با حضور اساتید کشوری مانند استاد شفیعی کدکنی پیش بینی شده است.

وی اظهار کرد: ایجاد فضای شور و نشاط اجتماعی و لذت بخش برای مردم استان را از دیگر اهداف جشنواره دانست و افزود: برای اولین بار این رویداد بی نظیر در حوزه موسیقی استان اجرا می‌شود و بازتاب حال خوب مردم به دست‌اندرکاران برنامه برمی‌گردد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از انجمن موسیقی همدان که جانانه پای کار آمدند و معاونت هنری قدردانی کرد و گفت: از رسانه انتظار می رود که به عنوان خبر به این رویداد نگاه نکنند بلکه تک تک موضوعات و سوژه ها یک منبع خبری فوق العاده است.

ویژه تصریح کرد: برخی از ظرفیت‌ها، هنرمندان و گروه‌ها برای اولین بار به صورت رسانه ای اقدام به اجرا و برپایی کارگاه می‌کنند که می‌تواند اتفاق بزرگ و سوژه خبری باشد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این نشست اظهار کرد: دومین جشنواره موسیقی شب‌های هگمتانه با ۳۰ اثر اجرایی در حوزه موسیقی صحنه ای و ۲۰ اثر موسیقی عاشیقی استان توسط دبیرخانه انتخاب شده و اجرا می شود و گروه‌های کوچک و محلی هم وارد کار شدند.

هادی فیض منش افزود: این جشنواره صبح جمعه ۲۹ دیماه با اجرای گروه ۱۰۰ نفره دف نوازان همدان در آرامگاه باباطاهر آغاز می‌شود و گروه موسیقی سنتی آیینی جمعه شب در مجتمع فرهنگی و هنری بوعلی سینا همدان به اجرای برنامه می پردازد.

وی از حمایت های نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان آیت الله شعبانی موثقی برای برپایی این جشنواره قدردانی کرد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ادامه داد: یکی از ویژگی های خوب جشنواره اجرای گروه‌های محلی برای افراد آن شهر است و فرصت ارائه هنر و دیده شدن در شهر خود به آنها داده شده و می‌توانند در قالب رخداد هنری برنامه داشته باشند و اعزام هنرمندان به سایر شهرها نیز در دستور کار قرار دارد.

فیض منش با اشاره به اجرای برنامه گروه بزرگ کشوری کیوان ساکت در همدان افزود: تور شهرستانی ارکستر وزیری برای اولین بار به شهرهای کوچک ما سفر و برنامه اجرا کرد.

وی با تاکید بر لزوم گسترش حوزه موسیقی گفت: در برخی از شهرستانها ممانعت ها و نگاه‌های منفی وجود دارد جلساتی با موضوع اهمیت موسیقی در ایجاد شور و نشاط اجتماعی با حضور امام جمعه برگزار شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ادامه داد: برپایی جشنواره شب های موسیقی هگمتانه تاکنون بازخوردهای خوبی داشته که نشان‌دهنده تشنگی مردم به موسیقی است که مسیری را ترسیم کند تا به راحتی موسیقی حتی در حوزه پاپ به صورت منظم و منسجم در ایام سال و در چهارچوب نظام برگزار شود.

فیض منش افزود: موسیقی اصیل ایرانی و گروه‌های سنتی در این جشنواره به اجرا می پردازند و ما توانستیم برای اولین بار توازنی بین اجرای موسیقی پاپ و اصیل ایرانی برقرار کنیم و همه نوع مخاطب را جذب کنیم.

وی اظهار کرد: امروزه نوجوان ما به موسیقی دارای هیجان گرایش دارد و جامعه ایده آل جامعه ای است که دوطرف سلیقه را رعایت و توازن داشته باشد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: توجه خاص و ویژه به موسیقی اصیل ایرانی از ویژگی های این جشنواره است که ریشه های تمدنی فرهنگ ما را بیان می‌کند.

فیض منش افزود: پرداختن به آموزش و پژوهش در کنار اجراها با برپایی کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید بزرگی مانند شفیعی کدکنی (از اساتید تمدنی فرهنگی ایران زمین)، کارگاه فلسفه و هنر، برپایی یادنامه عارف قزوینی در آرامگاه بوعلی، برپایی نمایشگاهی از سازهای سنتی و ایرانی، ایجاد کافه هنر در طول مدت برگزاری در همدان از دوشنبه دوم بهمن تا پنجشنبه پنجم بهمن و غرفه محصولات فرهنگی پیش بینی شده است.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان و شهرداری همدان، مشارکت مطلوبی در تدارک جشنواره شب های موسیقی هگمتانه داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha