گسترش چتر بیمه سلامت در سایه نگاه حمایتی دولت مردمی

مشهد- ایرنا- صنعت بیمه، بخشی جدایی‌ناپذیر از نظام سلامت است که دولت سیزدهم بدان توجه بسیاری دارد و در سایه همین نگاه حمایتی دولت مردمی و در راستای تحقق عدالت اجتماعی و دسترسی آسان به خدمات؛ سازمان بیمه سلامت توانسته حمایت‌ها و خدمات بیمه‌ای خود را گسترش دهد.

به گزارش ایرنا، شرکت‌های بیمه از نهادهای مالی مهم در بازار سرمایه هستند که در کنار دیگر نهادهای مالی، در امر تشکیل سرمایه و کمک به تامین مالی واحدهای اقتصادی و یا جبران تمام و یا قسمتی از هزینه‌های درمانی و از کار افتادگی ایفای نقش می‌کنند.

بیمه انواع مختلفی دارد که هر کدام به صورت تخصصی بر یک موضوع تمرکز دارند و یکی از مهم‌ترین انواع بیمه در کشور "بیمه سلامت" است.

هرچند این امر هم در کشورهای مختلف به طرق گوناگون برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شود در برخی کشورها با داشتن کارت بیمه، شخص از پرداخت هرگونه وجهی برای درمان معاف است و در برخی کشورها میزان معینی تعرفه تعیین شده که هدف نهایی سیاستگذار، گسترش عدالت اجتماعی و دسترسی به سطحی از خدمات درمانی برای همه اقشار جامعه است به نحوی که کسی به دلیل فقر از دریافت خدمات پزشکی محروم نماند.

در راستای تحقق هرچه بهتر این امر و با نگاهی ویژه و با هدف توسعه عدالت اجتماعی در حوزه سلامت کشور از ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ صندوق بیمه سلامت همگانی با صندوق بیمه سلامت ایرانیان ادغام شد.

همچنین از ششم تیرماه امسال و بنا به دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همه بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت ایرانیان که در دهک‌های درآمدی یک تا پنج قرار داشتند به صورت کاملا رایگان زیر پوشش قرار گرفته و خدمات درمانی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

در این راستا هفته گذشته بیستمین اجلاس مدیران سازمان بیمه سلامت کشور با هدف بررسی چشم اندازها و برنامه های پیش روی این سازمان به میزبانی خراسان رضوی به مدت سه روز در مشهد برگزار شد که این اجلاس هر سه ماه یک بار به میزبانی یکی از استان های کشور برگزار می شود.

گسترش چتر بیمه سلامت در سایه نگاه حمایتی دولت مردمی

حمایت بیمه سلامت از اقشار کم درآمد

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در این اجلاس گفت: بیمه شدگان سلامت به طور معمول از اقشار کم درآمد جامعه و نیازمند حمایت هستند و پوشش خدمات پزشکی مورد نیاز مردم امری مهم و مورد توجه این سازمان است که در ۲ سال اخیر بخش زیادی از خدمات تشخیصی زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند.

محمدمهدی ناصحی افزود:‌ سعی ما بر این است که از تمام ظرفیتهای کشور در حوزه سلامت بهره برده و با دانشگاه های علوم پزشکی، ادارات بیمه، سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و سایر نهادهایی که می توانند در تامین مالی همکاری داشته باشند، همراه و همگام باشیم.

وی ابرا امیدواری کرد که با اصلاح تعرفه های پزشکی و نظارت درست بر اعمال و رتبه بندی موسسات و بیمارستان ها، خدماتی درخور شأن بیمه شدگان سلامت ارایه شود.

گسترش چتر بیمه سلامت در سایه نگاه حمایتی دولت مردمی

کاهش پرداختی از جیب بیماران، اولویت بیمه سلامت

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران نیز گفت: یکی از مهم ترین اولویت های این سازمان کاهش پرداختی از جیب بیماران است که در این راستا افزایش پوشش خدمات بیمه‌ای و عمق بخشیدن به آن، افزایش جمعیت زیر پوشش، افزایش خدمات حوزه‌های توانبخشی، دندانپزشکی، درمان ناباروری و نیز کاهش فرانشیز دهک‌های پایین درآمدی موردتوجه است.

سازمان بیمه سلامت در راستای کاهش بار هزینه‌های سلامت از دوش مردم، با افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌های درمانی سال ۱۴۰۳ موافقت کرد

مهدی رضایی افزود: این سازمان با هدف کاهش بار هزینه‌ سلامت مردم، با افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌های درمانی سال ۱۴۰۳ در شورای عالی بیمه، علیرغم فشار قابل توجهی که به منابع بیمه ای وارد می‌کند، موافقت کرد.

وی ادامه داد: اگر سازمان بیمه سلامت افزایش تعرفه‌ها را نمی‌پذیرفت شاهد سه اتفاق ناگوار در بخش هزینه‌های سلامت از جمله کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به مردم، نارضایی پزشکان و ارایه دهندگان خدمات درمانی و نیز بروز پرداخت‌های غیرمستقیم و یا غیرمستقیم بیماران می‌شد.

این مسوول بیان کرد: مصوبه تقویت پرداخت تعرفه‌های ویزیت در بخش دولتی در آخرین جلسه شورای عالی بیمه در سال جاری، از دیگر اقدامات سازمان بیمه سلامت ایران به منظور کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب بیماران بوده است.

بیشتر بخوانید:

بیستمین اجلاس سراسری مدیران ارشد بیمه‌سلامت ایران در مشهد برگزار شد

گسترش چتر بیمه سلامت در سایه نگاه حمایتی دولت مردمی

حق بیمه سرانه بیمه شدگان باید واقعی شود

مشاور امور مجلس مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: از مهم ترین موضوعاتی که این سازمان در ۲۰ سال اخیر به دنبال آن بوده این است که حق بیمه سرانه بیمه شدگان، واقعی شده و توسط دستگاه ها به سازمان پرداخت شود که این موضوع در برنامه هفتم دیده شده تا حق بیمه در لایحه بودجه هر سال لحاظ شود.

مژگان باقری ادامه داد: این موضوع بسیار مهم در مجلس به تصویب رسید و اگر حق بیمه سرانه بیمه شدگان در بودجه سالانه دیده و محقق شود بسیاری از مشکلات سازمان رفع و دغدغه های پرداخت به ذی نفع نهایی کمتر و آرامش در جامعه بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

رییس هیات‌مدیره بیمه سلامت ایران: باید از درمان‌محوری به سمت پیشگیری حرکت کرد

پنج درصد بودجه سازمان بیمه سلامت برای پیشگیری

مشاور مدیرعامل در امور مجلس بیان کرد: با توجه به تشکیل معاونت پیشگیری سازمان بیمه سلامت، در لایحه برنامه هفتم پیشنهاد کردیم که با توجه به اصل اولویت پیگیری بر درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پنج درصد از بودجه سازمان برای پیشگیری در نظر گرفته شد.

باقری افزود: امسال برای نخستین بار نحوه بررسی بودجه تغییر کرد و مراحل آن زیادتر شده است تا بتواند حتی الامکان دست ما را در اجرای قانون و پرداخت به موقع مطالبات و رسیدگی به بیماران باز بگذارد.

وی ادامه داد: همچنین حق بیمه بیماران سخت درمان در سال اول تشکیل صندوق حمایت از این بیماران ۵۰ هزار میلیارد ریال بود که در سال دوم ۷۰ هزار میلیارد ریال منظور شد و امسال پیش بینی شده است که به دلیل عملکرد موفق این صندوق در ۲ سال گذشته با موافقت مجلس افزایش یابد.

گسترش چتر بیمه سلامت در سایه نگاه حمایتی دولت مردمی

تلاش بیمه سلامت برای علمی شدن تجویز پزشک

مدیرکل سلامت خانواده و نظام ارجاع بیمه سلامت ایران گفت: سازمان به دنبال پیشگیری از عوارضی است که در تجویز پزشکی به دنبال دارد تا پزشک دارویی ننویسد که عوارضش بیشتر از فوایدش باشد، به همین دلیل تلاش می شود تجویز پزشکان به سمت تجویز علمی و منطقی سوق یابد.

مسعود مشایخی افزود: قانون برنامه توسعه هفتم تکلیفی برای بیمه‌های پایه تعیین کرده که آن‌ها مکلفند حداقل پنج درصد از اعتبارات خود را در بحث پیشگیری هزینه کنند و سازمان بیمه سلامت ایران نیز در آینده اعتبار خوبی برای موضوعات پیشگیری هزینه خواهد کرد.

۶۴ درصد مرگ ها به چهار گروه بیماری شامل بیماری قلبی عروقی، دیابت، سرطان ها و بیماری های انسدادی ریه تعلق دارد

وی با بیان اینکه، ۶۴ درصد مرگ ها به چهار گروه بیماری شامل بیماری قلبی عروقی، دیابت، سرطان ها و بیماری های انسداد ریه تعلق دارد، گفت:‌ با کنترل چهار عامل تحرک جسمانی، تغذیه سالم، ترک دخانیات و عدم مصرف الکل می توان این بیماری ها را به خوبی کنترل کرد لذا کنترل عوامل خطر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها و عوارض آن ضروری است.

گسترش چتر بیمه سلامت در سایه نگاه حمایتی دولت مردمی

هوشمندسازی، اولویت‌ سازمان بیمه سلامت ایران

رییس مرکز فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: هوشمندسازی و تبادل اطلاعات از جمله اقدامات و اولویت های این مرکز است که در این راستا علاوه بر پروژه های مختلفی که در دست اقدام است به زیرساخت حاکمیتی این قضیه هم توجه خوبی شده است.

فاطمه حاج علی عسکری، ارتقای پایگاه داده های برخط بیمه شدگان را از دستاوردهای این مرکز برشمرد و افزود:‌ هم اکنون ۴۰ سازمان به این پایگاه متصل هستند که داده بیمه شده های پایه و تکمیلی در این پایگاه ذخیره است و رکوردهای حدود ۱۱ سازمان بیمه گر پایه و ۲۹ بیمه تکمیلی هم در این پایگاه وجود دارد.

رییس مرکز فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در راستای تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، اکنون ارسال اطلاعات در حوزه سرپایی از سامانه نسخه الکترونیک در ۲ دسته بندی نسخه نویسی و نسخه پیچی به سامانه سپاس در دست اقدام است که طبق آخرین آماری که اخیرا از سامانه گرفته شده است حدود هشت میلیون تبادل داده صورت گرفته است.

حاج علی عسکری افزود: آماده سازی بستر زیرساختی و ناوگان فناوری اطلاعات سازمان از دیگر دستاوردهای این مرکز است که درصدد تکمیل و افزودن منابع آن هستیم.

وی ادامه داد: ارتباط و تبادل سامانه ها و سرویس ها با تامین اجتماعی به صورت موازی یکی از مهم ترین پروژه های طراحی شده و در دست اقدام است که امید است بتوان در زمانی که مشکل یا اختلالی در سرویسی ایجاد می شود از سرویس های این ۲ سازمان به صورت موازی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

درمانگری هوشمند،‌ راهی برای کاهش هزینه‌های سلامت و افزایش ارزآوری

گسترش چتر بیمه سلامت در سایه نگاه حمایتی دولت مردمی

ارتباط با کشورهای موفق در حوزه تبادل تجربیات

مشاور مدیرعامل در امور بین الملل و مدیر اجرایی مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت ایران گفت: برقراری ارتباط با کشورهای موفق در حوزه بیمه سلامت به منظور تبادل تجربیات در خصوص فعالیت‌های این حوزه از اقدامات و اهداف مهم این سازمان است.

سیدمهدی میرشاه ولد افزود: این بخش سازمان حدود ۲ سال است که در زمینه مطالعات بین الملل فعالیت دارد و در خصوص موضوعات مهم در حوزه بیمه سلامت، تجربیات مثبت، اقدامات و دستاوردهای مهم کشورهای موفق در این زمینه را مورد مطالعه قرار می دهد و نتایج آن را جمع‌بندی و در قالب مطالعات بین الملل منتشر می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان بیمه سلامت ایران در تلاش است که از تجربیات و ظرفیت‌های خوب نهادهای بین المللی به ویژه سازمان بهداشت جهانی استفاده کند که در این راستا مذاکراتی با دفتر نمایندگی سازمان بهداشت جهانی در ایران با هماهنگی بین المللی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است.

این مسوول افزود: همچنین قرار است اقداماتی در بخش مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت در راستای ایجاد «مرکز همکاری های مشترک سازمان جهانی بهداشت» انجام شود که جلسات اولیه آن برگزار شده و توافقات اولیه آن صورت گرفته است و امید است در این مسیر نیز گام های موثری برداشته شود.

گسترش چتر بیمه سلامت در سایه نگاه حمایتی دولت مردمی

دهک بندی جامعه با هدف صیانت در برابر مخاطرات سلامت

عضو هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران گفت: یکی از اقدامات مهم این سازمان در راستای صیانت از مردم در برابر مخاطرات سلامت، دهک بندی درآمدی جامعه و گسترش پوشش بیمه همگانی سلامت بوده است.

علیرضا اعرابی افزود: این سازمان در بخش های دولتی سعی کرده که در زمینه گسترش پوشش بیمه ای و پرداختی های سهم سازمان به لحاظ کمی، درصد قابل توجهی باشد که در بخش بستری ۹۰ درصد و در بخش سرپایی ۷۰ درصد را پرداخت می کند.

عضو هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: همچنین این سازمان در راستای عمل به رسالت خود سعی کرده در موضوعات حمایت از مادران باردار و فرزندان، حمایت از توانبخشان و دیگر اقشار در قالب برنامه های مختلف، در بخش خصوصی تعرفه های بالاتری را پوشش بدهد.

گسترش چتر بیمه سلامت در سایه نگاه حمایتی دولت مردمی

۴۵ میلیون نفر زیر پوشش سازمان بیمه سلامت ایران

مدیرکل بیمه گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران گفت: هم اکنون حدود ۴۵ میلیون نفر در کشور در قالب چهار صندوق بیمه ای زیر پوشش سازمان بیمه سلامت ایران قرار دارند.

جمشید شایان فر افزود: از این شمار حدود پنج میلیون نفر در صندوق بیمه ای کارکنان دولت، حدود ۲۰ میلیون نفر، در صندوق بیمه روستاییان، عشایر و ساکنان شهرهای با جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر، حدود سه میلیون نفر در صندوق سایر اقشار شامل خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران، اتباع خارجی، طلاب و روحانیون و دانشجویان و حدود ۱۷ میلیون نفر در صندوق بیمه سلامت همگانی ایرانیان ویژه ساکنان شهرهای با جمعیت بالای ۲۰ هزار نفر عضویت دارند.

وی ادامه داد: در صندوق بیمه سلامت همگانی ایرانیان افراد در قالب ارزیابی توان و بر اساس دهکی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سازمان بیمه سلامت اعلام می کند زیر پوشش قرار می گیرند به گونه ای که پنج دهک اول جامعه به صورت رایگان بیمه می شوند.

وی گفت: همچنین دهک ۶ مشمول کاهش ۲۰ درصدی حق بیمه، دهک هفت کاهش ۳۰ درصدی، دهک هشت کاهش ۴۰ درصدی، دهک ۹ کاهش ۵۰ درصدی حق بیمه بکساله می شوند و در نهایت دهک ۱۰ بدون استفاده از یارانه دولت و با پرداخت حق بیمه کامل می تواند پوشش بیمه یک ساله را دریافت کند.

بیشتر بخوانید:

۴۵ میلیون نفر در کشور زیر پوشش سازمان بیمه سلامت ایران هستند

گسترش چتر بیمه سلامت در سایه نگاه حمایتی دولت مردمی

بیمه رایگان حدود ۷۸۵ هزار نفر در خراسان رضوی

مدیرکل اداره کل بیمه سلامت خراسان رضوی گفت: با تصویب هیات وزیران و برابر با آیین نامه اجرایی بند الف ماده ۷۰ میزان حق بیمه پنج دهک نخست درآمدی جامعه رایگان است و هم اکنون در مجموع ۷۸۵ هزار و ۲۲۵ بیمه شده در دهک‌های یک تا پنج، در این استان زیر پوشش رایگان بیمه سلامت قرار دارند.

۷۸۵ هزار و ۲۲۵ بیمه شده در دهک‌های یک تا پنج، زیر پوشش رایگان بیمه سلامت خراسان استان رضوی قرار دارند

محمد وجدانی با بیان اینکه ۶۲ درصد از جمعیت این استان زیر پوشش بیمه سلامت هستند، ادامه داد: هم اینک ۳۸۷ هزار و ۳۰۱ نفر در صندوق کارکنان دولت، یک میلیون و ۸۴۲ هزار و ۵۸۸ نفر در صندوق روستاییان، ۲۸۶ هزار و ۱۹۴ نفر در صندوق سایر اقشار، ۳۲ هزار و ۶۰۴ نفر در صندوق ایرانیان و یک میلیون و ۵۳۵ هزار و ۶۱۰ نفر در صندوق بیمه سلامت همگانی زیر پوشش بیمه ای قرار دارند.

وی ادامه داد: جمعیت زیر پوشش بیمه سلامت خراسان رضوی در سال ۱۳۹۸ سه میلیون و ۳۹۵ هزار و ۳۵۶ نفر بود که این عدد اکنون به چهار میلیون ۸۴ هزار و ۲۹۷ نفر افزایش یافته است.

وجدانی افزود: میزان بیماران خاص و سخت درمان زیر پوشش بیمه سلامت استان نیز در این بازه زمانی با افزایش حدود ۶.۵ درصدی از ۶ هزار و ۶۷۹ نفر به هفت هزار و ۱۱۱ بیمار رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha