به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا محمد علی زلفی گل روز دوشنبه در پنجاه و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران افزود: با وجود همه محدودیت هایی که در تامین تجهیزات آزمایشگاهی داشتیم، برخی دانشگاه ها در پرداخت پژوهانه پیشرو بودند و برخی دانشگاها که بزرگ هم هستند و باید پرچمدار حمایت از پژوهش و فناوری باشند، در حد نام و جایگاهشان در این حوزه ظاهر نشدند و از پژوهشگران حمایت نکردند.
وی با بیان اینکه این امر به خود ما بر می گردد که چگونه مدیریت کنیم تا نوع حمایت ها به مسیر حمایت از پژوهش، فناوری و فرهنگ باز گردد، ادامه داد: معمولا روسای دانشگاه ها علاقه به ساخت ساختمان دارند، از این رو اعتبارات پژوهش و فناوری را در این حوزه هزینه می کنند که این امر از طریق هیات های امنا پیگیری می شود تا شاهد تکرار این رفتار نباشیم.
زلفی گل با تاکید بر اینکه از ظرفیت برنامه هفتم توسعه برای پیشبرد پژوهش و فتاوری در کشور بهره برداری های خوبی شده است، در این زمینه توضیح داد: در این برنامه احکامی را گنجاندیم و این احکام نیز در شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی تصویب شده است. این احکام برای آموزش عالی و در ریل گذاری مناسب و حمایت در خور از پژوهش و فناوری موثر خواهد بود.
وزیر علوم افزود: این احکام وزارتخانههای علوم و بهداشت را مکلف کرده تا دستور العمل جامع پژوهانه را تدوین کنند که باید به تصویب هیأت وزیران برسد و در نهایت اجرایی شود.
وی اظهار کرد: تاکنون میزان تخصیص پژوهانه به استادان دانشگاه تنها بر بروندادهای پژوهشی متمرکز بود، ولی در آیین نامه پژوهانه جامع جدید علاوه بر بروندادهای پژوهشی، فعالیت های فرهنگی و آموزشی نیز مد نظر است. از این رو و بر اساس این احکام استادی که یک تیم ورزشی دا برای قهرمانی در سطح ملی و فراملی راهنمایی و هدایت می کند یا استادی که بهترین روش آموزش را در پیش گرفته است، هم از پژوهانه بیشتری برخوردار است و حمایت می شوند.
زلفی گل تاکید کرد: در آیین نامه پژوهانه جامع سعی شده جوانب مختلف فعالیت دانشگاهیان دیده شود. برای اجرای دستور العمل جامع پژوهانه اعتباراتی در برنامه هفتم دیده شده است.
به گفته وی، بر این اساس سازمان برنامه و بودجه باید معادل ۱۵ درصد کل اعتبارات هر دانشگاه را برای امور پژوهشی و معادل هفت درصد کل اعتبارات هر دانشگاه را برای امور فرهنگی به دانشگاه ها اختصاص دهد.
تدوین دستورالعملی برای مهارت آموزی در دانشگاه ها
زلفی گل افزود: یکی از انتقاداتی که به وزارت علوم می شود این است که دانشگاه های وابسته به وزارت علوم آموزش مهارت را جدی نمی گیرند، از این رو در برنامه هفتم توسعه حکمی در این زمینه گنجانده شده است.
وزیر علوم ادامه داد: طبق این حکم وزارت علوم مکلف شده آیین نامه و دستور العملی را به تصویب هیات وزیران برساند که طبق آن میزان آموزش های مهارت محور را افزایش دهد.
وی در این باره گفت: وزارت بهداشت برای افزایش مهارت افزایی بیمارستان ها را در اختیار دارد ولی ما برای مهارت آموزی وزارتخانه های نفت و صمت و جهاد کشاورزی را در اختیار نداریم، به همین دلیل دستور العملی را برای ایجاد منفعت برای دانشگاه ها و بخش های صنعتی و دولتی تهیه کردیم.
زلفی گل افزود: بر این اساس هر دستگاه یا صنعتی که دانشجویی را برای مهارت آموزی جذب کند بخشی از مالیات آنها بخشیده خواهد شد.
افزایش دو تا ۳ برابری پژوهانه
وزیر علوم تاکید کرد: در آیین نامه پژوهانه جامع تاکید کردیم که هر دانشجو یا عضو هیات علمی، تحقیقاتی در راستای نیازهای جامعه یا تولید محصول داشته باشند پژوهانه او در حد ۲ تا ۳ برابری افزایش خواهد یافت.
به گفته وی اگر استادی طرحی در راستای رفع نیازها اجرا کند، پژوهانه دو برابری و در صورت خلق فناوری پژوهانه ۳ برابری دارد.
بازنگری بازنشستگی اساتید
زلفی گل از بازنگری آیین نامه بازنشستگی اساتید خبر داد و گفت: اگر استادی پایان نامه ارشد یا دکتری را در راستای سامانه نظام نیازها و ایده ها (نان) اجرا کرده باشد، بازنشستگی وی یک سال تعویق می افتد.
وی تاکید کرد: سقف سن ماندن اساتید در دانشگاه تا ۸۰ سالگی است، مشروط بر آنکه در فهرست اساتید پر استناد باقی بمانند.
نظر شما