مشارکت در انتخابات فرصت اعمال نظر مردم در اداره کشور است

اردبیل - ایرنا - دبیر انجمن اسلامی مهندسان استان اردبیل با بیان اینکه موضع اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۱ اسفندماه مشارکت در آن است، گفت: حضور گسترده مردم در انتخابات، بهترین راهکار اعمال نظر در اداره امور کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۱۱ اسفندماه، مهم‌ترین رویداد کشور است و در فاصله حدود ۴۰ روز مانده تا برگزاری انتخابات ، تایید صلاحیت بیش از یک هزار نفر از داوطلبان رونق بخش محافل سیاسی و انتخاباتی شده است ، در استان اردبیل هم ۶۶ نفر به عرصه انتخابات بازگشتند و بدین ترتیب با ۱۶۸ نفر داوطلبی که پیشتر تایید صلاحیت شده بودند، تعداد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در اردبیل به ۲۳۴ نفر افزایش یافته است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اردبیل در راستای رسالت تبیینی خود برای افزایش مشارکت و تبیین اهمیت انتخابات، برگزاری نشست‌ها، میزگردها و گفت و گو با فعالان سیاسی و حزبی را در دستور کار قرار داده است.

انجمن اسلامی مهندسان به عنوان یکی از احزاب زیر مجموعه جبهه اصلاح طلبان، از جمله تشکل‌های سیاسی فعال در استان اردبیل است که روز سه‌شنبه در گفت و گویی با علی نظری شیخ احمد دبیر این انجمن، دیدگاه‌های او را در خصوص میزان مشارکت مردم، شاخص‌های تاثیرگذار در مشارکت و مواضع انجمن اسلامی مهندسان استان و جبهه اصلاح طلبان در استان اردبیل جویا شدیم.

این فعال سیاسی در گفت و گو با ایرنا در خصوص اهمیت انتخابات در سرنوشت کشور اظهار کرد: انتخابات، یک فرایند تصمیم‌گیری است و مردم از طریق انتخابات اختیار قانون‌گذاری را به افرادی واگذار می‌کنند و این افراد در نهایت اعمال حاکمیت می‌کنند در واقع اعمال قدرت یا حاکمیت از طریق انتخابات صورت می‌گیرد.

نظری در خصوص برنامه انجمن اسلامی مهندسان ایران در خصوص انتخابات پیش رو گفت: به عقیده من پیش‌فرض جبهه اصلاحات برای انتخابات ۱۱ اسفندماه مشارکت در انتخابات است، چرا که در چارچوب قانون شکل گرفته و پیش فرض آن مشارکت در انتخابات و اعمال تغییر و اصلاح از طریق این فرصت است.

مشارکت در انتخابات فرصت اعمال نظر مردم در اداره کشور است
مصاحبه با دبیر انجمن مهندسان اسلامی استان اردبیل

وی با یادآوری راهبردهای مطرح در بین جریانات اصلاح طلب در خصوص انتخابات اضافه کرد: یکی از مسائلی که در انتخابات بسیار حائز اهمیت است کیفیت رقابت و انتخابات است که اهمیت آن کمتر از میزان مشارکت نیست.

نظری خاطرنشان کرد: در این چهارچوب نمایندگان واقعی احزاب باید بتوانند خود را آزادانه معرفی کنند و به نظر من اگر این رویکرد محقق نشود، میزان مشارکت منجر به تغییر یا اصلاح در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نخواهد شد.

دبیر انجمن اسلامی مهندسان استان اردبیل با بیان اینکه علاوه بر نحوه و ساز و کار و محتوای انتخابات، مسائل دیگری نیز در میزان مشارکت دخیل است، ادامه داد: وضعیت اقتصاد و معیشت مردم مهم است به‌ویژه اینکه تورم عمدتا دهک‌های پایین جامعه که همواره در انتخابات‌ها حضور بالا داشته‌اند را تحت تاثیر قرار داده است.

وی در عین حال گفت: البته شورای نگهبان اعلام کرده که صلاحیت نمایندگان ادوار و فعلی را بعدا اعلام خواهد کرد و باید همچنان منتظر نتیجه این امر نیز باشیم.

این فعال سیاسی با طرح این ادعا که قاطبه جمعیت کشور را اصلاح طلبان تشکیل می‌دهند، در خصوص سرمایه اجتماعی این جریان گفت: هر چند ممکن است برخی احزاب جبهه اصلاح طلب، سرمایه‌ مردمی و اجتماعی خود را از دست بدهند اما در دیدگاه کلی این یک واقعیت است که تنها راه جامعه، تفکر اصلاح طلبی و اعمال اصلاحات از آن طریق است.

نظری در خصوص نامزدهای منتسب به این جریان در استان و ارائه لیست از سوی اصلاح طلبان افزود: در جامعه مهندسان و همچنین در جبهه اصلاحات استان اردبیل، عده معدودی از جریان ما تایید صلاحیت شده‌اند و عملا امکان ارائه لیست کامل را نداریم.

وی در خصوص احتمال ارائه لیست مشترک به جریان اعتدالیون هم گفت: واقعیت این است که اعتدالیون به طور عموم، دارای سرمایه اجتماعی نیستند و تنها زمانی که اصلاح طلبان در پشت آنها می‌ایستند، این طیف دارای سرمایه می‌شود و تاثیرگذار می‌گردد و جریان اعتدالگرا هر وقت هم موفق شده است دلیل آن حضور اصلاح طلبان در کنار آنها بوده است.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: احزاب اصلاح طلب استان ممکن است در شرایطی که نامزدهای اصلاحات، تعداد کاندیدای لازم برای معرفی نداشته باشند، شاید توصیه کنند که افراد می‌توانند خودشان تصمیم‌گیری کنند و در این صورت ممکن است برخی اعتدال‌گرایان مطرح شوند.

نظری همچنین در خصوص حضور نامزدهای منتسب به جریان اصلاح طلب در حوزه های انتخابیه استان اردبیل افزود: در حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین سه نماینده منتسب به جبهه اصلاح طلب که رای‌آور باشند نداریم و در سایر حوزه‌های انتخابیه نیز نامزد رای‌آور نداریم و در خلخال، نامزدی بینابین داریم یعنی هم به اصلاح طلبان نزدیک است و هم به اصولگرایان.

مشارکت در انتخابات فرصت اعمال نظر مردم در اداره کشور است
علی نظری شیخ احمد دبیر انجمن اسلامی مهندسان استان اردبیل

وی در پاسخ به این سوال که چرا احزاب اصلاح طلب اکنون در شرایطی قرار دارند که قادر به معرفی نامزد و داوطلب رای‌آور نیستند، تصریح کرد: اصلاح قانون مجلس و موضوع پیش ثبت‌نام نامزدها، در واقع فرصت تصمیم‌گیری را از اصلاح طلبان گرفت و نتوانستند تصمیم بگیرند که ثبت‌نام کنند یا نه.

دبیر انجمن اسلامی مهندسان اضافه کرد: این مردد ماندن سبب از دست رفتن فرصت شد و بسیاری از چهره‌های اصلاح طلب که امکان رای آوردن داشتند، نام‌نویسی نکردند. بنابراین تصمیم‌گیری‌ها موردی و فردی شد و افراد با تصمیم خودشان وارد میدان شدند و متاسفانه فرصت حضور اصلاح طلبان برای ایجاد زمینه رقابت پرشور، از دست جبهه اصلاحات و حتی نظام خارج شد.

به گزارش ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود ، استان اردبیل هفت نماینده در مجلس شورای اسلامی و یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha