غفلتی که گردشگران سلامت را از بام ایران پراند

مشهد- ایرنا- گردشگری سلامت یا health tourism که با عناوین "توریسم سلامت" و "توریسم درمانی" هم شناخته می‌شود، بخشی ارزشمند از صنعت ارزآور گردشگری است که در حقیقت فرصتی برای کسب درآمد چشمگیر ارزی است اما به دلیل غفلت کشور از این حوزه و بی توجهی به رشد آن، در شرف از دست رفتن فرصت و واگذاری میدان به کشورهای رقیب است.

به گزارش ایرنا، نام ایران و نقش آفرینی مشهد در عرصه توریسم درمانی به دلیل تجهیزات سطح بالای پزشکی، ارزان بودن خدمات و وجود متخصصان توانمند در عرصه پزشکی، کشورمان را تا قبل از شیوع کرونا به یکی از مقاصد مطلوب و جذاب برای گردشگران سلامت و بیماران خارجی تبدیل کرده بود که عمدتا به دنبال اعمال درمانی و زیبایی بودند.

اکنون اگرچه ۲ سال از پایان همه گیری کرونا گذشته است اما رونق میزبانی مشهد و ایران از گردشگران سلامت هنوز به دوران اوج خود در پیش از کرونا بازنگشته است.

این در حالی است که در همین زمان شمار گردشگران سلامت در جهان نه تنها کمتر نشده بلکه رو به رشد گذاشته است اما چرایی حضور کمتر گردشگران سلامت در ایران و مشهد تنها یک پاسخ روشن دارد و آن هم سوق یافتن گردشگران سلامت به کشورهای رقیب برای دریافت خدمات پزشکی است، از جمله کشورهای هند و اردن، که تا یک دهه پیش حتی تصور چنین جایگاهی در ارائه خدمات درمانی به گردشگران خارجی برایشان دور از ذهن می نمود.

چرایی حضور کمتر گردشگران سلامت به ایران و مشهد تنها یک پاسخ روشن دارد و آنهم جذب شدن گردشگران سلامت برای دریافت خدمات به کشورهای رقیب استصاحبنظران و فعالان حوزه گردشگری سلامت بر این حقیقت تاکید دارند که هنوز هم می توان به گردشگران سلامت به چشم فرصتی بی‌تکرار نگریست اما باید برای کارزار خاموش رقابت در عرصه گردشگری سلامت با کشورهای رقیب منطقه ای، خود را تجهیز و تقویت کنیم.

بر اساس برنامه ترسیمی جهانی قرار بود در مرحله نخست تا سال ۲۰۳۰ و در گام بعدی تا سال ۲۰۵۰، گردشگری سلامت به اولین صنعت پررونق و ارزآور تبدیل شود ولی پاندمی کرونا موجب اختلال و برهم خوردن معادلات برای تحقق این برنامه شد. اما در همین حال شاهد رشد جهشی برخی کشورهای منطقه در این شاخه گردشگری بوده ایم.

غفلتی که گردشگران سلامت را از بام ایران پراند

رشدی که امروز بعد از ۲ سال از پایان شیوع کرونا همچنان تداوم یافته و موجب جذب و روی آوردن گردشگران سلامت مشتری ما به دیگر مقاصد شده است، آن هم مقصدهایی که از نظر کیفیت خدمات تخصصی پزشکی قادر به رقابت با ایران و مشهد نیستند.

غفلت کشور ما از ارتقای گردشگری سلامت، بی‌توجهی به تبلیغات و بی‌اعتنایی به معرفی، بازاریابی و جذب گردشگران جدید سلامت در سالیان گذشته همچنان ادامه دارد و این است که امروزه در حال واگذاری این بازار غنی درآمد ارزی به کشورهایی چون ترکیه، امارات، هندوستان، اردن و برخی از دیگر کشورهای نوظهور در این حوزه هستیم.

خیز بلند این کشورها طی سالهای اخیر جایگاه انحصاری مشهد، به عنوان قطب گردشگری منطقه را به چالش کشیده است و باید برای بازپس‌گیری آن بیش از پیش تلاش کرد.

اگرچه امسال وضعیت تا حدودی بهتر شده و شاید نسبت به سال گذشته شاهد تقویت حضور گردشگران سلامت باشیم اما در مقایسه با جایگاه میزبانی مان تا پیش از ز شیوع کرونا، هنوز فاصله زیادی داریم و در حال تجربه کاهش وروئ گردشگران سلامت هستیم.

بیشتر بخوانید:

لزوم نجات گردشگری سلامت از گرداب چالش‌ها/ مشهد بهشت توریسم‌درمانی

رییس اتاق ایران: گردشگری سلامت در خراسان رضوی گرفتار دلالان است

استاندار خراسان رضوی: در صنعت گردشگری کم کاری کرده ایم

سهم ۴۰ درصدی مشهد از گردشگران سلامت ایران

غفلتی که گردشگران سلامت را از بام ایران پراند

کاهش ۴۰ درصدی ورود گردشگر سلامت به کشور

رییس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت کشور با بیان اینکه پس از فراگیری واکسیناسیون عمومی و کمرنگ شدن شیوع کرونا، شاهد جاری شدن خون تازه ای در رگهای گردشگری سلامت در ایران و کشورهای منطقه بوده ایم، گفت: حیات دوباره توریسم درمانی در دوره جدید با تفاوتهایی همراه شد که باید با شناخت و اهمیت دادن به آنها برای دستیابی به جایگاه گذشته اقدام کنیم.

حدود ۶۵ هزار گردشگر سلامت از کشورهای دیگر طی ابتدای امسال تا پایان دیماه به ایران سفر کردند که در مقایسه با ایام قبل از شیوع کرونا این آمار نشاندهنده ۴۰ درصد کاهش استحسین نیکونام گفت: حدود ۶۵ هزار گردشگر سلامت از کشورهای تا پایان دیماه به ایران سفر کردند که در مقایسه با ایام قبل از شیوع کرونا این آمار نشان دهنده کاهشی ۴۰ درصدی است.

رییس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت کشور گفت: البته آمار ورودی گردشگران سلامت به کشور با توجه به عدم راه اندازی سامانه گردشگری سلامت، همچنان بر اساس آمارهای پراکنده دستگاهها ارایه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

تپش دوباره نبض گردشگری سلامت در سایه همدلی

۲۰ هزار گردشگر سلامت سالانه در بیمارستانهای مشهد پذیرش می شوند

اجرای طرح ساماندهی مترجمین و راهنمایان گردشگری سلامت خراسان رضوی

غفلتی که گردشگران سلامت را از بام ایران پراند

پنج سال سرنوشت ساز پیش روی گردشگری سلامت

رییس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت کشور و خراسان رضوی ادامه داد: متاسفانه روند ورود گردشگران سلامت به دلیل همکاری ضعیف بخش دولتی و بی توجهی به درخواستها و تذکرات بخش خصوصی رو به کاهش است و با این روش تا پنج سال آینده عملا چیزی به نام گردشگری سلامت نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: به این ترتیب پیش بینی می شود طی پنج سال آینده بازار گردشگری سلامت را به کشورهایی مانند ترکیه، امارات، هندوستان، اردن و دیگر کشورهای نوظهور این عرصه واگذار کنیم.

پیش بینی می شود تا پنج سال آینده بازار گردشگری سلامت را به کشورهایی مانند ترکیه، امارات، هندوستان، اردن و دیگر کشورهای نوظهور این حوزه واگذار کنیموی گفت: بیشترین میزان ورود گردشگران سلامت به کشور همچنان با آماری بیش از ۸۵ درصدی به کشورهای عراق و افغانستان تعلق دارد و ۱۵ درصد دیگر نیز به کشورهای آسیایه میانه و مرکزی به خصوص ترکمنستان و حوزه خلیج فارس مربوط است.

وی بیان کرد: چالش های پیش رو عمدتا داخلی و مربوط به دخالت‌های مخرب بخش دولتی و البته قوانین دست و پاگیر و تمامیت خواهی بخش های دولتی است.

بیشتر بخوانید:

گردشگری سلامت، غفلت ما و پیشروی کشورهای رقیب

دلالان و مخاطرات گردشگری سلامت در مشهد

گردشگری سلامت، گرفتار تب‌ دلالی

غفلتی که گردشگران سلامت را از بام ایران پراند

جای خالی تقسیم کار در حوزه توریسم سلامت

نیکونام با تاکید بر ضرورت وجود نگاه کارشناسانه به موضوع گردشگری سلامت و میزبانی از این گردشگران، بیان کرد: ورود و برنامه ریزی افراد ناکارآمد و غیرحرفه ای در این موضوع، چالش مهمی است که می توان آن را با ایجاد و تدوین سازو کار حرفه ای و تقسیم کار حرفه ای میان دستگاهها مدیریت کرد.

وی تاکید کرد: موازی کاری، کارشکنی و یا هرگونه ناهمراهی و همکاری نکردن بخشهای مختلف و دستگاههای موثر در حوزه گردشگران سلامت از لحظه ورود تا خروج این گردشگران می تواند به ضرر کشور، درآمدهای ارزی و آینده این بخش پردرآمد باشد.

غفلتی که گردشگران سلامت را از بام ایران پراند

ساماندهی راهنمایان گردشگری هنوز در نوبت اجرا

نیکونام یکی دیگر از چالش های حوزه گردشگری سلامت را فعالیت دلالان و راهنمایان غیرمجاز دانست که موجب وارد آمدن آسیب های شدید حیثیتی می شود و ادامه داد: این گروه در کنار تبعات فرهنگی و حیثیتی که دارند، موجب وارد آمدن خسارات و پیامدهای منفی اقتصادی به این حوزه می‌شوند.

موازی کاری، کارشنکنی و یا هر گونه عدم همراهی و همکاری میان بخشهای مختلف و دستگاههای موثر در حوزه گردشگران سلامت از لحظه ورود تا خروج این گروه گردشگران میتوان به ضرر کشور، درآمدهای ارزی و آینده این بخش پردرآمد برای همه باشدرییس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت کشور و خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه ساماندهی دلالان، مترجمان و راهنمایان (لیدرها) هنوز هیچ اقدام جدی از سوی متولیان و دستگاههای دولتی انجام نشده است و بخش خصوصی هم توان مدیریت، مقابله و نظم دادن به دلالان و راهنمایان غیرمجاز را ندارد.

وی با بیان اینکه هم اینک هزار و ٢۶۵ نفر در خراسان رضوی دارای پرونده الکترونیکی در بخش راهنمایان گردشگران سلامت هستند، بیان کرد: تا قبل از پایان سال جاری با نظارت دفتر بررسی و همکاری، اجرا توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان و انجمن گردشگری سلامت خراسان ادامه روند آموزش و صدور کارت برای این گروه باید انجام شود.

بیشتر بخوانید:

گردشگری سلامت ظرفیتی که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد

رکود، ارمغان ناآرامی‌ها برای صنعت حساس گردشگری

میزگرد ایرنا/ اقامت زائران رضوی؛ نیازمند بازنگری برای میزبانی شایسته

غفلتی که گردشگران سلامت را از بام ایران پراند

اقبال گردشگران سلامت به دریافت انواع خدمات درمانی

رییس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت کشور و خراسان رضوی، دریافت انواع خدمات پزشکی و درمانی برای گردشگران سلامت را دارای جاذبه دانست و بیان کرد: بیشترین بیماران به دریافت خدماتی از جمله جراحی عمومی، جراحی زنان و درمان ناباروری اقبال دارند.

نیکونام افزود: دریافت خدمات در بخش زیبایی، پوست، مو و دندان نیز در ایران با اقبال گردشگران سلامت مواجه است.

وی اظهار کرد: از دیگر خدمات درمانی و پزشکی مورد اقبال گردشگران خارجی می توان به ارتوپدی، جراحی مغز و اعصاب، قلب و عروق و چشم پزشکی اشاره کرد ضمن اینکه خدمات تشخیصی و چکاپ نیز در بخش سرپایی مورد استقبال قرار گرفته است.

غفلتی که گردشگران سلامت را از بام ایران پراند

رشد سه برابری درآمد گردشگری سلامت در مشهد

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: درآمد حاصل از گردشگری سلامت در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود سه برابر افزایش یافته است.

دکتر داوود خوش شکن افزود: درآمد حاصل از گردشگری سلامت در این بازه زمانی در سال ۱۴۰۱، هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال بوده است که این عدد در ۹ ماهه نخست امسال به ۶ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال رسیده است.

در ۹ ماهه امسال درآمد حاصل از گردشگری سلامت در مشهد به ۶ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال رسیدوی ادامه داد: از کل درآمد امسال گردشگری سلامت ۲ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال در بیماستان‌های دولتی، ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال در بیمارستان‌های خصوصی و بقیه در دیگر مراکز درمانی، درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها حاصل شده است.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس آمار رسمی ثبت شده در سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در همین بازه زمانی ۵۱ هزار و ۳۷۴ گردشگر سلامت به مراکز درمانی مشهد مراجعه کرده اند که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، که ۲۹ هزار و ۲۹۱ گردشگر بوده، ۱۷ درصد رشد داشته است.

دکتر خوش‌شکن افزود: از این میزان گردشگر سلامت، ۲۲ هزار نفر به بیمارستان‌های دولتی، ۲۰ هزار نفر به بیمارستان‌های خصوصی و بقیه گردشگران به دیگر مراکز درمانی، درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها مراجعه کرده‌اند.

وی ادامه داد: ۴۹ درصد گردشگران سلامت در این بازه زمانی زن و بقیه مرد بودند که از خدمات پزشکی مراکز درمانی مشهد از جمله بستری، سرپایی، کلینیک، جراحی محدود و یا خدمات کمتر از ۲۴ ساعت این مراکز بهره‌مند شده اند.

بیشتر بخوانید:

۱۱۰۰ مجوز برای مترجمان و راهنمایان گردشگری سلامت صادر شد

اجرای رسمی سامانه جامع مدیریت گردشگری سلامت ایران در خراسان رضوی آغاز شد

لزوم نجات گردشگری سلامت از گرداب چالش‌ها/ مشهد بهشت توریسم‌درمانی

غفلتی که گردشگران سلامت را از بام ایران پراند

مشهد، میزبان گردشگرانی از ۸۶ ملیت مختلف

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در ۹ ماهه نخست امسال گردشگران سلامت از ۸۶ ملیت به مراکز درمانی مشهد مراجعه کرده اند، گفت: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته گردشگران سلامت از ۷۰ ملیت به مراکز درمانی مشهد مراجعه کرده بودند.

خوش شکن افزود: بیشترین گردشگران سلامت امسال به ترتیب ۲۷ هزار نفر از کشور افغانستان، ۱۴ هزار نفر از عراق، سه هزار و ۶۰۰ نفر از ترکمنستان و ۹۵۰ نفر از بحرین بودند.

وی ادامه داد: هم اینک ۴۰ بیمارستان و مرکز درمانی شامل ۶ مرکز دولتی، ۱۶ مرکز خصوصی، ۱۴ درمانگاه تخصصی و چهار مرکز درمانی جراحی محدود در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مجوز گردشگری سلامت دارند.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون ۱۳۰ شرکت گردشگری در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سایت دانشگاه ثبت شده و دارای مجوز فعالیت در حوزه سلامت هستند.

هم اینک ۴۰ بیمارستان و مرکز درمانی شامل ۶ مرکز دولتی، ۱۶ مرکز خصوصی، ۱۴ درمانگاه تخصصی و چهار مرکز درمانی جراحی محدود در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای مجوز گردشگری سلامت هستنددانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و نیشابور و دانشکده‌ علوم پزشکی تربت‌جام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha