نمود لطافت شاعرانه دفاع مقدس تا تبیین رسالت شاعران خوش‌قریحه

شیراز – ایرنا - جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: شعر دفاع مقدس را تنها برای شعر نمی‌سراییم بلکه باید در اختیار جامعه و مورد استفاده قرار گیرد تا هدف‌گذاری آن محقق شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار نبی سهرابی روز سه‌شنبه در آیین اختتامیه بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت اظهار کرد: ماموریت بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس ترویج این ارزش‌ها در جامعه است و کنگره شعر دفاع مقدس به عنوان بخش مهمی از ادبیات پایداری کشور با این هدف برگزار می‌شود.

وی افزود: هدف از سرودن شعر با محتوای دفاع مقدس، اثرگذاری بر جامعه هدف و سروده‌های برگزیده این رویداد باید با صدا و نمای خوب و یا همراه با آهنگ و موسیقی منتشر شود تا در اختیار و مورد استفاده جامعه هدف قرار گیرد.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یادآور شد: اشعار دفاع مقدس در ۲ مقطع زمانی سروده شده و می‌شود، یکی در هنگام هشت سال جنگ تحمیلی که درون‌مایه‌های ستایش و تشویق رزمندگان به استقامت و پایداری و تلفیق سوگ و اندوه با عرفان و حماسه موجود در جبهه‌های جنگ را در خود داشت و دیگری اشعار پس از این دوره که همراه با مقاومت منطقه‌ای دربرابر استکبار تکمیل و به اشعاری بدیع تبدیل شده است.

سهرابی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۴ رمضان امسال در دیدار با شاعران ضمن تقدیر از جوانان گفتند که شعر این شاعران با شعرهای سال‌های گذشته متقاوت شده و حقیقتا به پیش رفته است.

وی اضافه کرد: کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت نیز هر سال در حال پیشرفت است و با تلاش یکساله بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در سراسر کشور و با هدف اصلی ترویج فرهنگ دفاع مقدس در حال برگزاری است.

سهرابی اظهار کرد: نسل امروز جوانان که با جنگ زیست نکرده‌اند، شعرهای خوبی را به این کنگره ارائه کردند.

وی توصیه کرد: در سرودن درباره دفاع مقدس، نباید تنها نگاه تراژیک داشت، بلکه باید با بیان حماسه‌ها و مقابله با استکبار، احساس غرور ملی را در جامعه برانگیخت تا رویکرد نسل امروز عزت آفرین و غرور انگیز باشد.

سهرابی ادامه داد: شاعران بسیاری در تاریخ ایران موفق شده‌اند، با اشعار خود اتحاد مردم و پایداری ملی را ایجاد و تضمین کنند چنانکه رهبر معظم انقلاب نیز گفتند که اگر شاعرانی مانند حافظ، سعدی، فردوسی و مولانا نبودند، امام ظهور و بروز نمی‌کرد و انقلاب پیروز نمی‌شد.

وی تاکید کرد: شعر دفاع مقدس و مقاومت نیز مانند ابعاد فرهنگی، هنگامی مانا می‌شود که بر جامعه خود و دیگر جوامع اثرگذار باشد.

رشد کمی و کیفی کنگره شعر دفاع مقدس

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در ادامه این آیین گفت: بیست و پنجمین کنگره شعر ملی دفاع مقدس و مقاومت از نظر کمی و کیفی نسبت به دوره‌های گذشته رشد کرده است.

سرهنگ پاسدار عباس بایرامی افزود: اینکه پرچم شعر دفاع مقدس برافراشته مانده، نشانگر گرایش جوانان ایران اسلامی به شعر دفاع مقدس و ارزش‌های آن است که جای قدردانی دارد.

وی تاکید کرد: حاصل این کنگره، یعنی اشعار شاعران باید در محافل و نوشتارهای مختلف ارائه و مورد استفاده جامعه قرار گیرد.

نمود لطافت شاعرانه دفاع مقدس تا تبیین رسالت شاعران خوش‌قریحه

تبیین رسالت امروز شاعران خوش‌قریحه فارسی

همچنین در این مراسم، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس پیام سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به بیست و پنجمین کنگره شعر ملی دفاع مقدس و مقاومت را قرائت کرد.

در این پیام آمده بود: در فرهنگ غنی و اصیل ایرانیان، آزادگی، ایثار و خودباوری نماد و نمود بارزی دارد و در این میان شعر دفاع مقدس نیز که الهام گرفته از حماسه عاشورای حسینی و میراث قرون متمادی در فرهنگ ما است، همچون خورشید در ادبیان ایران می‌درخشد.

باقری ادامه داد: هرگاه سرزمین و ارزش‌های دینی ما در معرض شبیخون و خطر قرار گرفته فرزندان غیرتمند این خطه که پرورش یافتگان مکتب ایرانی-اسلامی بوده‌اند به پا خاسته و با دل و جان حماسه‌هایی آفریده‌اند که دنیا کمتر به چشم دیده است.

وی افزود: ادبیات و شعر که به فرموده رهبر معظم انقلاب سرمایه و ثروت ملی است به عنوان هنری اثرگذار توانسته با تهییج و بسیج مردم در طول سالیان دفاع مقدس و پس از آن در توصیف و شرح رشادت‌ها و شهادت‌ها تبیین و چرایی دفاع مقدس و حراست از حریم آل ‌الله ظهور و بروز شایسته‌ای داشته باشد، اما در این روزهای پرفراز و نشیب و گام دوم انقلاب اسلامی رسالت اهالی ذوق و اندیشه و قلم بویژه شاعران خوش قریحه تبیین شرایطی است که جهان سلطه و زیاده‌خواه با تکیه بر نبرد ترکیبی و ابزار رسانه‌های نوین به جنگی تمام عیار با محور مقاومت و در راس آن مردم خدا جوی ایران برخاسته‌اند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه این پیام اظهار کرد: اینک این جوانان فهیم و غیور ایران اسلامی هستند که وظیفه دارند از سرمایه هویت ملی و مبانی اعتقادی کشور با همه وجود و همت خود دفاع کنند و انتظار می‌رود مسئولانبا میدان دادن به جوانان دلسوز و علاقمند به پیشرفت و تعالی کشور بویژه در حوزه ادبیات باعث شکوفایی و کشف استعدادهای نهفته و تعالی فرهنگ و هنر باشند.

نمود لطافت شاعرانه دفاع مقدس تا تبیین رسالت شاعران خوش‌قریحه

شاعران ۱۹ استان برگزیده شدند

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس فارس گفت: این بنیاد برگزار کننده ۱۴ کنگره و جشنواره مختلف است اما کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت از نظر درگیر کردن جوانان سراسر کشور نوعی استثنا است.

سردار سعید کوشکی افزود: در این دوره کنگره ملی شعر، شاعرانی از ۱۹ استان کشور در میان برگزیدگان حضور دارند.

وی اظهار کرد: شعر نشان می‌دهد که دفاع مقدس چقدر لطیف است و لطافت آن در شعر نمود پیدا می کند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس فارس یادآور شد: سربازی و افتخارآفرینی برای دین خدا زیبا است و امروز نیز شاعران پرچمداران این عرصه هستند.

به گفته دبیر علمی بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت،۱۰ هزار و ۱۱ اثر به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که ۴۰ درصد نسبت به دوره گذشته افزایش یافت.

حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد عنوان کرد: از این شمار ۲ هزار و ۵۰ سروده از شاعران استان فارس بود که با توجه به سابقه ادب‌پروری شیراز جای تعجب ندارد.

وی گفت: تنوع محورها از نقاط شاخص بیست‌وپنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت نسبت به دوره‌های پیش از آن است و امسال بخشهای ویژه شهدای امنیت و شهدای حوزه و روحانیت نیز افزوده شده بود و شاهد کشف استعدادها و رویش‌های تازه بودبودیم.

دبیر علمی این کنگره از هیات داوران که این حجم بالا از اشعار را بررسی و داوری کردند نیز قدردانی کرد.

نمود لطافت شاعرانه دفاع مقدس تا تبیین رسالت شاعران خوش‌قریحه

گزارش ایرنا حاکیست ؛ در پایان آیین اختتامیه بیست‌وپنجمین کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت که به میزبانی شیراز برگزار شد، از ۱۱۱ جلد کتاب مکتوب و ۱۸ کتاب صوتی دفاع مقدس رونمایی و نشان درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد، شاعر پیشکسوت شیراز اعطا شد.

در این آیین برخی از شاعران پیشکسوت فارس و کشور همچون رضا اسماعیلی، محدثی خراسانی، علیرضا قزوه و برخی از برگزیدگان این رویداد ادبی شعرخوانی کردند.

نمود لطافت شاعرانه دفاع مقدس تا تبیین رسالت شاعران خوش‌قریحه

شاعران برگزیده بیست و پنجمین کنگره ملی دفاع مقدس و مقاومت

در پایان نیز از برگزیدگان بخش‌های مختلف تجلیل و قدردانی شدند.

بر این اساس، در بخش ویژه «شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ(ع)» زهرا سپهکار از استان اصفهان و محمد محمدی رابع از استان فارس به عنوان مقام اول مشترک و زهرا غلامزاده به عنوان مقام دوم تجلیل شدند.

در بخش «عمومی» نیز زهرا علیدوستی از کردستان، شکیبا غفاریان از سمنان، محمد حسین صفاریان از اصفهان به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند و مهشید ملکی زاده از خراسان جنوبی و زینب فرضی از ایلام شایسته تقدیر شناخته شدند.

محمدعلی جهاندیده، نرگس شمس از زنجان و محمدرضا صبوریان از تهران به ترتیب نفرات اول تا سوم بخش «سرود و ترانه» شناخته شدند همچنین در بخش «طوفان الاقصی» اسماعیل احمدی امجزی از کرمان و علی سلیمیان داوری از اصفهان مقام مشترک اول و عبدالرضا صمدی از خراسان جنوبی، فاطمه بیرانوند از تهران مقام دوم و سوم را به خود اختصاص دادند همچنین در این بخش از علی اکبری از البرز و پروانه علیپور اصل از البرز نیز به عنوان شایسته تقدیر، تجلیل شد.

هیات داوران در بخش «جنگ نرم» اثر یک شاعر رابه عنوان برگزیده انتخاب کردند که در نهایت مصطفی کارگر از استان فارس موفق به کسب مقام شایسته تقدیر دست یافت.

در بخش «طنز» نیز تنها دو مقام انتخاب شد که پروین جاوید نیا از فارس و حیدر جهان کهن از کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب به عنوان نفرات دوم و سوم معرفی شدند.

در بخش «مضامین عاشورایی» مریم میری از سیستان و بلوچستان و وحید قدیمی از ناجا مقام اول مشترک، فاطمه خورشیدی از آذربایجان شرقی نفر دوم، محمد معروفی از زنجان مقام سوم و زهرا پردل از سیستان و بلوچستان و حمید رضا شریعتمداری از لرستان مقام شایسته تقدیر شناخته شدند.

هیئات داوران حسن ابراهیمی از خراسان رضوی و حیدر منصوری از بوشهر مقام اول مشترک، سهیلا بیابانی از مرکزی در مقام دوم، علی حسنی از تهران در مقام سوم و احمد دوستی از فارس به عنوان شایسته تقدیر بخش «مقاومت بین الملل» اعلام کردند.

حمیده پارسافر از تهران و زهرا اسدی از ناجا رتبه اول مشترک، حنانه علی اکبری از گیلان رتبه دوم، مرضیه براتی از خراسان شمالی رتبه سوم و عاطفه رنگ‌آمیز از خراسان رضوی مقام شایسته تقدیر بخش «زنان» را از آن خود کنند.

در بخش «حجاب و عفاف» فرزانه شفیعی از اصفهان، علیرضا حکمتی از مازندران، اصغر اکبری از بوشهر، پویا نعمت اللهی از فارس به ترتیب در مقام های اول، دوم، سوم و شایسته تقدیر قرار گرفتند و همچنین نجمه باقی پور از خوزستان، ناصر دوستی از زنجان و ماهرخ درستی از مازندران رتبه اول تا سوم بخش «شهدای امنیت» را کسب کردند.

منیره هاشمی از خراسان رضوی و نسترن حاتمی از نهاد کتابخانه ها در رتبه اول مشترک بخش «کودک و نوجوان» قرار گرفتند و به در ادامه از سمیه بابایی از فارس، سمیه تورجی از فارس و اکرم السادات هاشمی‌پور از تهران به عنوان رتبه های دوم، سوم و شایسته تقدیر این بخش تقدیر شد.

جواد جعفری نسب از خراسان رضوی، محمد شکری فرد از آذربایجان شرقی رتبه اول مشترک در بخش «ولایت و جهاد تبیین» را از آن خود کردند و دانیال بهادرانی از فارس در رتبه دوم و سید مجید موسوی از اصفهان در رتبه سوم و الهام صفالو از تهران و حجت الله کفشیری از خوزستان شایسته تقدیر این بخش قرار گرفتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha