فوت سه کارگر؛ نتیجه استفاده غیرمجاز از اتوبوس درون‌شهری سمنان

سمنان - ایرنا - طبق قانون اتوبوس‌های درون‌شهری مجاز به جابه‌جایی مسافر در مسیرهای برون‌شهری نیستند. اما اتوبوسی متعلق به شهرداری سمنان در مسیر شهرستان مهدیشهر (باحدود ۲۰ کیلومتر فاصله) واژگون شد و سه کارگر کشته و ۲۸ نفر مصدوم شدند. این ضایعه انسانی را باید نتیجه تصمیم‌گیری و فعالیت غیرمجاز به قیمت جان ارزان کارگران دانست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساعت پنج و ۵۶ دقیقه صبح امروز چهارم بهمن ۱۴۰۲ اتوبوس درون شهری متعلق به سازمان حمل و نقل و بار شهرداری سمنان در جاده سمنان - مهدیشهر حامل کارگران یک واحد تولیدی بود که به دلیل نقص فنی اتوبوس، لغزندگی‌ جاده ناشی از بارندگی، تخطی از سرعت مطمئنه و ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه واژگون شد و ۳۱ نفر از ۳۷ سرنشین اتوبوس حادثه دیدند و به بیمارستان منتقل شدند.

از مجموع سرنشینان اتوبوس، یک کارگر در صحنه حادثه و ۲ نفر دیگر در بیمارستان به دلیل شدت آسیب‌ها جان باختند.

نکته تعجب‌برانگیز در حادثه واژگونی اتوبوس حامل کارگران واحد تولیدی اینکه شهرداری سمنان به چه قیمتی به دنبال درآمدزایی برای خود است، با چه مجوزی اتوبوس‌های درون‌شهری را برای فعالیت در مسیر برون‌شهری بین ۲ شهرستان سمنان و مهدیشهر با فاصله حدود ۲۰ کیلومتر از هم، به کار گرفته است؟

مدیریت تشریفات، ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان صبح امروز در پیامکی، واژگونی اتوبوس سازمان حمل و نقل و بار شهرداری سمنان در ۱۰ کیلومتری جاده سمنان به مهدیشهر را اعلام کرد و از حضور شهردار و معاون خدمات شهری در صحنه حادثه خبر داد.

فوت سه کارگر؛ نتیجه استفاده غیرمجاز از اتوبوس درون‌شهری سمنان

مدیریت تشریفات، ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان در پیامکی دیگر اعلام کرد «در پی واژگونی اتوبوس سازمان حمل و نقل و بار شهرداری سمنان (تامین کننده سرویس ایاب و ذهاب کارکنان این واحد تولیدی) به علت لغزندگی در جاده تاکنون، یک نفر فوت کرد و ۲۷ نفر مصدوم شدند.»

این اعلام شهرداری سمنان، خود بر اقدام غیرمجاز و بازی با جان کارگران زحمت‌کش به بهای درآمدزایی صحه می‌گذارد.

همچنین بنا بر کسب اطلاع خبرنگار ایرنا از منابعی که نخواستند عنوان و نامشان در این گزارش ذکر شود، اتوبوس واژگون‌شده دچار نقص فنی نیز بوده است.

قانون در این مورد چه می‌گوید؟

فرمانده پلیس راه کشور پیشتر گفته است: «اتوبوس‌های درون شهری به هیچ عنوان اجازه تردد بین‌شهری ندارند.»

مساله اینجاست که شهرداری سمنان برای درآمدزایی اتوبوس درون شهری را برای ترددی برون‌شهری به کار گرفته است! همچنین این سوال مطرح می‌شود که چرا در روز بارانی که احتمال تصادفات بیشتر است، اتوبوس دچار نقص فنی را به جاده می‌فرستد؟

البته قصور شرکت تولیدی که سرویس ایاب و ذهاب کارگرانش را از مسیر غیرمجاز تامین کرده نیز زنگ هشدار به سرمایه‌گذارانی است که به تکالیف خود بی‌توجه هستند و برای کاهش هزینه‌ها و درآمدزایی بیشتر به اقدام‌های غیرمجاز روی می‌آورند.

فصل هشتم قانون کار به تکالیف کارفرما در خصوص خدمات رفاهی کارگران پرداخته است که یک ماده آن به مسائل مربوط به سرویس‌های ایاب و ذهاب کارگران اشاره می‌کند.

فوت سه کارگر؛ نتیجه استفاده غیرمجاز از اتوبوس درون‌شهری سمنان

هشدار نماینده ولی فقیه در سمنان در موضوع امنیت کارگران

موضوع ایمنی کار از چنان اهمیتی برخوردار است که حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان سمنان شامگاه یکشنبه بیست و چهارم دی ۱۴۰۲ به دنبال وقوع ۲ حادثه در شهرک‌های صنعتی استان و جانباختن چهار نفر از جمله یکی از دانشمندان برجسته شیمی جهان در توییتی با اعلام تسلیت به خانواده‌های کارگرانِ جان‌باخته در حادثه کار در واحدهای صنعتی استان سمنان، تاکید کرد: این حوادث معلول تکرار کم‌توجهی به الزامات قانونی محیط کار است و انتظار می‌رود مسوولان مرتبط با بررسی دقیق ابعاد مختلف حادثه نسبت به افزایش و تشدید تدابیر پیشگیرانه اقدام کنند.‌

کارگران و حقوقی که نباید از آنان تضییع شود

کارگران مجاهدان عرصه تولید و سربازان میدان رونق اقتصادی هستند و تضییع حقوق آنان هیچگونه توجیهی ندارد.

امید می‌رود دستگاه‌های مربوطه در اسرع وقت نسبت به پیگیری حقوق کارگران و خانواده‌های آنان و برخورد جدی با متخلفان اقدام کنند.

همچنین توجه به تکالیف قانونی و پرهیز از روی آوردن به اقدام‌های غیرمجاز برای درآمدزایی، مدنظر بخش‌های مختلف و مرتبط با جامعه کارگری قرار بگیرد تا شاهد تکرار حوادث برای این قشر زحمتکش به دلیل تکرار کم‌توجهی به الزامات قانون نباشیم؛ حوادثی که طی روزهای اخیر در استان سمنان به فوت هشت کارگر و مصدومیت نزدیک به ۳۵ نفر منجر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha