زوایای جدید درباره مقصران احتمالی حوادث کارگری استان سمنان + فیلم

سمنان - ایرنا - مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان با اشاره به حادثه‌های شهرک صنعتی شهرستان سمنان و گرمسار و واژگونی اتوبوس حامل کارگران یک واحد تولیدی در مهدیشهر، گفت: پدافند غیرعامل استانداری سمنان به این قضایا ورود کرد تا این دست حادثه‌ها تکرار نشود، اما قصور در رعایت اصول ایمنی و پدافندی مشهود است.

اسماعیل طحان ناساری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی اتفاقات یک ماه اخیر حادثه‌های ناگواری در بخش کارگری رقم خورد و منجر به جان باختن چند نفر از کارگران و نخبه های علمی کشور شد که نماینده ولی فقیه در استان و استاندار سمنان نیز در اینمورد ابراز تاسف کردند و دستور پیگیری صادر شد.

وی با اشاره به حادثه‌های شهرک های صنعتی شهرستان سمنان و گرمسار و واژگونی اتوبوس حامل کارگران یک واحد تولیدی در مهدیشهر، گفت: پدافند غیرعامل استانداری سمنان به این قضایا ورود کرد تا این دست حادثه‌ها تکرار نشود.

مدیریت بر شهرک صنعتی برای پیشگیری از حوادث کارگری با کدام بخش است/قصور کدام بخش به حادثه کارگری دامن می‌زند؟

وی با بیان اینکه تلاش برای پیشگیری از حوادث کار یک ضرورت است و شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان نقش هماهنگ کننده و مدیریت بر شهرک‌ها و واحد صنعتی دارد، افزود: واحدهای صنعتی متفاوتی از جمله در حوزه شیمیایی در استان سمنان فعال هستند و لازمه پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار، رعایت اصول پدافند غیرعامل، داشتن نقشه پدافندی و داشتن طرح جامعه است.

وی اظهار کرد: برخی واحدهای صنعتی وقت گذاشته‌اند و نقشه پدافندی تهیه کرده‌اند و بخش زیادی از خواسته‌ها در حوزه پدافند غیرعامل را محقق کرده‌اند، اما برخی واحدها در این زمینه کوتاهی می‌کنند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان گفت: در واحدی تولیدی در شهرک صنعتی سمنان که منجر به جان باختن ۲ کارگر بر اثر مسمومیت گازی شد، اگر تمهیدات پدافندی و ایمنی رعایت و آموزش‌های ایمنی، سلامتی و محیط زیست(HSE) به کارکنان ارایه می‌شد و کارگران از ماسک‌های مخصوص استفاده می‌کردند، اتفاق ناگوار رقم نمی‌خورد و شاید شاهد فوت آنان نبودیم.

حادثه در کارخانه نساجی و آسیب به آتش‌نشانان در سمنان

بیست و چهارم دی ۱۴۰۲ حادثه‌ای در کارخانه نساجی واقع در شهرک صنعتی شهرستان سمنان منجر به فوت ۲ نفر و مصدوم شدن سه نفر شد که افراد حاضر در واحد تولیدی نساجی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اذعان کردند: یکی از کارکنان شرکت در بخش تصفیه خانه مسموم شده بود که یکی دیگر از همکاران برای نجاتش می‌رود، اما او هم مسموم می‌شود و مانند دوستش در دم فوت می‌کند. نفر سوم نیز برای کمک به ۲ نفر قبلی می‌رود که او هم مسموم می‌شود و به کما می‌رود.

بعد از این اتفاق‌ها، حادثه به آتش‌نشانی گزارش می‌شود و آتش‌نشانان شهرداری سمنان خود را به سرعت به محل حادثه می‌رسانند که به دلیل غلظت گاز در فضا و حین امدادرسانی یکی از آتش‌نشانان نیز مسموم می‌شود.

جابه‌جایی کارگران در جاده بین شهرستانی با اتوبوس درون‌شهری

ساعت پنج و ۵۶ دقیقه صبح روز چهارم بهمن ۱۴۰۲ اتوبوس درون شهری متعلق به سازمان حمل و نقل و بار شهرداری سمنان در جاده سمنان - مهدیشهر حامل کارگران یک واحد تولیدی بود که به دلیل نقص فنی اتوبوس، لغزندگی‌ جاده ناشی از بارندگی، تخطی از سرعت مطمئنه و ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه واژگون شد و ۳۱ نفر از ۳۷ سرنشین اتوبوس حادثه دیدند و به بیمارستان منتقل شدند.

از مجموع سرنشینان اتوبوس، یک کارگر در صحنه حادثه و ۲ نفر دیگر در بیمارستان به دلیل شدت آسیب‌ها جان باختند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان بیان کرد: حادثه واژگونی اتوبوس حامل کارگران یک واحد تولیدی و فوت چند نفر از کارگران نیز در دفتر پدافندغیرعامل استانداری سمنان بررسی شد و سازمان اتوبوسرانی نیز مستنداتی ارایه کرد.

وی افزد: طبق تصویب‌نامه هیات وزیران به امضای معاون اول رییس جمهور وقت که در دولت قبل نیز اصلاحاتی داشته و مجدد ابلاغ شد، خروج اتوبوس درون شهری تا ۲۰ کیلومتر برای خدمت به مردم و صنایع بدون مانع اعلام شد.

این مسوول تصریح کرد: اتوبوس واژگون شده حامل کارگران یک واحد تولیدی در مسیر سمنان- مهدیشهر استانداردهای معاینه فنی را کسب کرده بود، جالب است که ۲ روز قبل از حادثه به دلیل نقص، معاینه فنی اتوبوس مردود اعلام شد و این اتوبوس در تعمیرگاه مخصوص اصلاح و دوباره برای دریافت معاینه فنی اقدام کردو موفق به اخذ آن شد.

طحان اظهار کرد: اختلاف سطح مختصر در محل حادثه وجود دارد که باید بررسی شود چقدر در حادثه نقش داشته است. همچنین حادثه در محل پیچ خطرناکی رخ داد که بارها در این نقطه به ویژه در زمان بارندگی واژگونی رخ داده است و باید بررسی شود که این موارد چه میزان در وقوع تصادف نقش داشته‌اند.

وی ادامه داد: باید بررسی شود مکاتبات شهرداری درجزین با فرمانداری مهدیشهر و اداره‌کل راه و شهرسازی استان سمنان چقدر موفقیت داشت و توانستند مسایل را حل کنند، چرا که بخشی از این گره‌ها به واژگونی اتوبوس حامل کارگران یک واحد تولیدی دامن زد.

این مسوول افزود: اتوبوس های سازمان حمل و نقل و بار شهرداری سمنان روزانه چند ۱۰ هزار نفر را در مسیر دانشگاه و واحدهای تولیدی جابه‌جا می‌کنند و مسوولیت این مجموعه بالاست و تا قبل از واژگونی اتوبوس حامل کارگران یک واحد تولیدی، مجموعه شهرداری سمنان عملکرد درست و قابل قبولی داشته است.

وی اضافه کرد: واژگونی و تصادف های منجر به فوت و جرح در اتوبوس پیشرفته دارای استانداردهای اروپایی نیز به فراوانی مشاهده می‌شود، باید زوایای کار بررسی شود آیا این امکان وجود دارد اتوبوس بین شهری برای جابه‌جایی افراد در مسیر دانشگاه و صنعت استفاده شود یا خیر و این در حالی است که ورود و مسافرگیری اتوبوس‌های بین شهری در داخل شهر اشکال قانونی دارد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان گفت: باید بررسی شود اگر خدمات اتوبوس درون‌شهری قطع شود، چگونه باید وسیله نقلیه مورد نیاز را تامین کرد تا مشکلات مردم رفع شود.

برخورد با ترک فعل‌ حادثه در شهرک صنعتی ایوانکی گرمسار

به گفته وی، حادثه انفجار در یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی ایوانکی گرمسار نیز در دست بررسی است و دفتر پدافند غیرعامل استانداری سمنان در این موضوع نیز ورود کرده و کوتاهی و قصور در اجرای قوانین و رعایت اصول پدافند غیرعامل مشهود است. این پرونده نیز در کارگروه قضایی پدافندغیرعامل استان سمنان مطرح و پس از جمع بندی با هر گونه ترک فعل شخص با هر جایگاهی بدون ملاحظه برخورد خواهد شد.

وی اضافه کرد: رسالت پدافندغیرعامل پیشگیری از حوادث و ایجاد کمترین خسارت در صورت بروز حادثه است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان ابراز کرد: بررسی موضوع ۲ حادثه در شهرک صنعتی سمنان که منجر به فوت سه نفر شد جزو دستور کار کارگروه قضایی و حقوقی پدافند غیرعامل استان با حضور دادستان به نمایندگی رییس دادگستری است تا ابعاد مختلف، قصور و یا ترک فعل‌ها بررسی، جمع بندی و تصمیم گیری شود.

فوت دانشمند نخبه شیمی جهان در حادثه ایوانکی

انفجار و آتش‌سوزی در کارخانه تولید مواد شیمیایی در شهرک صنعتی ایوانکی شهرستان گرمسار نیز روز یکشنبه بیست و چهارم دی ۱۴۰۲ رخ داد که ۲ کشته و یک مصدوم برجا گذاشت که یکی از جان‌باختگان «فرامرز هرمزی» عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمیِ دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز، استاد برجسته دانشگاه سمنان و از دانشمندان مطرح جهان بود.

وی استادتمام و از پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا محسوب می‌شد که در دانشگاه سمنان مشغول تربیت دانشجویان بود. استاد هرمزی متولد سال ۱۳۴۷ در گرگان و دانش‌آموخته مهندسی شیمی از دانشگاه‌های تهران و امیرکبیر بود و از سال ۱۳۸۱ در دانشگاه سمنان تدریس می‌کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha