۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۲۰
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85365857
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سنگ نمک برای مصرف خوراکی مناسب نیست

۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۲۰
کد خبر: 85365857
سنگ نمک  برای  مصرف خوراکی مناسب نیست

زنجان - ایرنا - سرپرست گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: سنگ نمک از معدن‌های سنگ نمک با حفر زمین توسط ماشین‌ها و سپس انفجار و خرد کردن سنگ‌های نمک به دست می‌آید که بیشترین مصرف آن برای یخ‌زدایی است و برای مصرف خوراک نیست.

سعیده محمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان حاضر نمک‌های دیگری مثل نمک صورتی، آبی و بنفش نیز در بازار وجود دارد که به دلیل وجود برخی عناصر موجب ایجاد رنگ در نمک می‌شود.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که این نوع نمک‌ها، تصفیه نشده و فاقد ید کافی هستند و مصرف آنها موجب آسیب به سلامت کلیه و کبد می‌شود.

این کارشناس تاکید کرد: قدیمی‌ترین، کم خرج‌ترین و موثرترین روش برای پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید، استفاده از نمک ید دار است و به این موضوع باید توجه کرد.

وی یادآور شد: مزیت نمک یددار آن است که صرف نظر از وضعیت اقتصادی و اجتماعی، توسط تمام اقشار جامعه و در تمام فصول سال تقریبا به یک نسبت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمدی به انواع دیگر نمک و عوارض ناشی از مصرف آنها اشاره کرد و افزود: نمک دریا یکی از انواع نمک است که تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی‌ها ازجمله فلزات سنگین است که خطر سرطان زایی آنها به اثبات رسیده است.

وی با بیان اینکه نمک دریا فاقد ید بوده و نیاز روزانه بدن به ید را تامین نمی‌کند، خاطرنشان کرد: اینکه گفته می شود نمک دریا می‌تواند املاح دیگر بدن مانند منیزیم و کلسیم را تامین کند، چنین چیزی نیست.

سرپرست گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: مقدار نمک مورد استفاده در روز کمتر از پنج گرم در روز است و در این میان، مقدار کلسیم و منیزیمی که به بدن می‌رساند آنقدر ناچیز است که قابل چشم‌پوشی است و از طرفی می توان این املاح را از سایر منابع غذایی می‌توان دریافت کرد.

محمدی افزود: تبلیغاتی که بطور گسترده در زمینه نمک دریا در فضای مجازی یا توسط برخی از افراد سودجو به نام طب سنتی می‌شود، برخلاف سیاست‌های وزارت بهداشت که متولی سلامت مردم کشور است، می باشد.

وی خاطرنشان کرد: افراد سودجویی که در ترویج مصرف نمک دریا فعالیت می کنند نه تنها سلامت مردم کشور را با خطر جدی مواجه می کنند بلکه موجب برگشت مشکلاتی نظیر گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری‌های مادرزادی و بسیاری از پیامدهای زیان‌بار بهداشتی می‌شوند.


اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha