۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۲۰
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85367763
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زنجانی‌ها سه برابر استانداردها نمک مصرف می‌کنند

زنجان - ایرنا - معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: بررسی ها نشان می‌دهد زنجانی‌ها سه برابر استاندارد تعریف شده نمک مصرف می‌کنند و این موضوع یک زنگ خطر به شمار می‌رود.

دکتر داوود رحمانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آمارهای کشوری و استانی بیانگر آن است که عموم مردم بیش از استاندارد تعریف شده نمک مصرف می کنند.

وی با بیان اینکه بنا بر نظر کارشناسان مصرف کمتر از پنج گرم نمک در روز توصیه شده است، اضافه کرد: متاسفانه آمارها نشان می دهد مصرف این ماده توسط خانواده های ایرانی به ویژه زنجانی‌ها بیش از استانداردهاست.

این مسوول با تاکید بر اینکه نمک و نمکدان باید از سفره های ایرانیان حذف شود ادامه داد: نمک بالا صرفا مواد غذایی اصلی را شامل نمی شود بلکه ترشیجات و دیگر اقلامی که به طور غیرمستقیم در خوراکی ها مصرف می شود دارای مقادیری نمک است که این موضوع چندان جدی گرفته نمی شود.

وی اظهار داشت: تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور و اختلال در کارکرد کلیه‌ها یا یکی از سیستم‌های مربوط به دفع نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن و تورم در تمام و یا قسمت‌هایی از بدن می شود.

به گفته معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل مؤثر بر افزایش فشار خون و بروز بیماری‌های قلبی، عروقی به ویژه در افرادی که سابقه این بیماری‌ها را در خود یا خانواده دارند، می‌شود.

رحمانی با بیان اینکه طبق تحقیقات مشخص شده است که دریافت زیاد نمک علاوه بر افزایش فشار خون، اثرات مضر دیگری نظیر سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و غیره را نیز دارد، افزود: مصرف نمک زیاد، موجب افزایش احتباس مایعات در بدن می شود.

وی تاکید کرد: مصرف زیاد نمک از مهمترین عامل افزایش فشارخون به شمار می رود و امروزه با توجه به شیوع بالای بیماری‌های قلبی و عروقی و پرفشاری خون مصرف بالای این ماده به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل خطر در بروز این بیماریها شناخته شده است.

معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان خاطرنشان کرد: دریافت زیاد نمک و سدیم، مصرف غذا و تنقلات شور و پرنمک سبب کاهش بازجذب کلسیم از کلیه شده و دفع ادراری آن را افزایش می‌دهد که خود عامل مهمی در کاهش تراکم استخوانی و پوکی استخوان است.

وی افزود: مطالعات نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی که میزان قابل‌توجهی از نمک را وارد بدن می‌کند، می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha