چالشی به نام اقناع افکار عمومی در معاونت فرهنگی منطقه آزاد کیش

کیش – ایرنا – منطقه آزاد کیش به عنوان پیشانی مناطق آزاد ایران محسوب می‌شود و مباحث اجتماعی و فرهنگی در این جزیره همواره زیر ذره بین رسانه‌های ملی و بین المللی قرار دارد؛ اما آشنا نبودن مدیران معاونت فرهنگی و اجتماعی جزیره کیش به حوزه رسانه در کنار ضعف آنان در مباحث اطلاع رسانی، چالش‌هایی را برای این جزیره رقم می‌زند.

به گزارش ایرنا، معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش که عملا وظایف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به آن محول شده، نتوانسته در حوزه رسانه موفق عمل کند؛ نیم نگاهی به عملکرد این معاونت نشان می‌دهد که عمده ترین چالش‌هایی که این جزیره زیبا در سه ماه گذشته با آن درگیر بوده، مربوط به مباحث فرهنگی و اجتماعی بوده که با یک نگاه تک بعدی در حوزه رسانه چالش بر انگیز نیز بوده است.

از مشکلات مربوط به مباحث فرهنگی و اظهارات غیر ضروری در حوزه رسانه، تا آتو دادن به رسانه‌های معاند، بایکوت خبری دستاوردهای دینی و قرآنی در کیش و بلاتکلیفی خانه مطبوعات از جمله مواردی است که معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش را درگیر خود کرده است.

به طور مثال آیین رونمایی از بزرگترین تندیس قرآنی جهان در کیش در حالی با حضور مدیران تراز ملی در جزیره برگزار شد که معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد از هیچ رسانه‌ای برای پوشش خبری این آیین دعوت نکرد!

حال با نیم نگاهی به حاشیه‌های رخ داده در حوزه فرهنگی جزیره کیش در سه ماه اخیر، این سوال مطرح می‌شود که چرا در بحث پوشش خبری اظهارات شخصی که منجر به چالش‌هایی در سطح ملی و بین المللی شده، این معاونت مسیر دعوت از رسانه‌ها را به خوبی می‌شناسد، لیکن در بازگو کردن دستاوردهای دینی و مذهبی دولت در جزیره کیش که می‌تواند منجر به تغییر نگاه‌های غلط به این جزیره شود، بایکوت خبری را بر می‌گزیند؟

در اتفاق تامل برانگیز مشابه دیگر نیز آیین افتتاح «مکتب قرآن مرجان» در جزیره کیش که با حضور دبیر شورایعالی مناطق آزاد همراه بود، بدون خبرنگاران برگزار شد و این برنامه مهم فرهنگی نیز با ندانم کاری سوال بر انگیز معاونت فرهنگی و اجتماعی در یک سکوت خبری معنادار اتفاق افتاد.

وقتی متولی حوزه فرهنگ جزیره کیش در نحوه ارتباط گیری با رسانه‌ها و چگونگی اقناع افکارعمومی ضعف اساسی داشته باشد، قطع یقین روایت اول از دست رسانه‌های رسمی داخلی خارج و زمینه برای سم پاشی رسانه‌های معاند آن‌ور آبی هموار می‌شود.

معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش باید به این نتیجه برسد که کار رسانه‌ای در مباحث فرهنگی با نصب چند بنر در نقاط مختلف جزیره محقق نمی‌شود؛ باید از رسالت مهم و اصلی خبرنگاران و رسانه‌های تصویری و نوشتاری برای اقناع افکار عمومی، بازگو کردن دستاوردهای موفق، گسترش واقعیت‌های فرهنگ اصیل، غنی ایرانی و اسلامی و فرهنگ سازی به دور از شعار زدگی در جامعه بهره برد تا سدی باشد در برابر تهاجم فرهنگی بیگانگانی که امروز مسیر نابودی خانواده ایرانی را در قالب یک جنگ ترکیبی در حوزه رسانه ترسیم کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha