روایتی از یک خبر| سایه فساد مالی بر مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور کره جنوبی

تهران- ایرنا- در پی افشای تصاویری که نشان می‌دهد همسر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی یک کیف زنانه از برند بسیار گرانقیمت «دیور» هدیه گرفته، «یون سوک یول» و حزبش گرفتار جنجال شدند و ممکن است این مساله تلاش سیاست‌مداران این حزب را برای جلب اکثریت پارلمانی در انتخابات آوریل ۲۰۲۴ تحت الشعاع قرار دهد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از تایمز، این اقدام همسر یون سوک یول سبب کاهش محبوبیت رئیس جمهوری کره جنوبی شده است. نظرسنجی ها پس از این اقدام بانوی اول کره جنوبی از افت شدید محبوبیت رئیس جمهور این کشور در ۹ ماه گذشته خبر می‌دهند.

در نظرسنجی اخیر گالوپ کره جنوبی، میزان عدم تایید یون از ۵۸ درصد به ۶۳ درصد افزایش یافت. این گروه نظرسنجی «مسئله» پیرامون بانوی اول را به عنوان یکی از دلایل افت این محبوبیت نشان می دهد.

اگرچه برخی از اعضای حزب رئیس جمهوری کره جنوبی این اقدام را از پیش تعیین شده و یک بازی سیاسی تلقی می کنند، ولی افکار عمومی چنین مساله ای را بر نمی‌تابد.

روایتی از یک خبر| سایه فساد مالی بر مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور کره جنوبی

پیشینه

به گزارش خبرگزاری رویترز، در فیلمی که توسط یک کشیش کره‌ای آمریکایی با یک دوربین به صورت مخفیانه در نوامبر (آبان/ آذر) گذشته میلادی گرفته و در یک کانال یوتیوب منتشر شده است، کیفی به همسر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، توسط همین کشیش هدیه داده می شود.

این کشیش که در تبادلات مذهبی با کره‌شمالی شرکت داشته و از طرفداران تعامل با پیونگ‌یانگ است، می گوید که در ابتدا به دلیل نگرانی از سیاست تندروی یون سوک یول در مورد کره‌شمالی به دنبال ملاقات با بانوی اول کره جنوبی بود.

این کشیش کره‌ای آمریکایی با اشاره به آشنایی خانوادگی با همسر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، راجع به هدایای لوکس احتمالی از جمله لوازم آرایشی برند «شنل» که او می‌گوید در اولین ملاقات خود به کیم کان هی داده است، می گوید که این مساله سبب شده است تا او فکر کند ارائه چنین هدایایی تنها راه جلب توجه مخاطب است.

این کشیش گفت: پس از نخستین دیدارش به نقش همسر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در دولت پی برده و با یک گزارشگر در کانال یوتیوب همکاری کرده تا فیلم دریافت این هدیه گرانقیمت را پخش کند.

این فیلم در حالی منتشر شده است، که مساله فساد و مبارزه با آن در کره جنوبی ید طولایی دارد.

در دی ماه ۱۳۹۹، دادگاه عالی کره جنوبی، پارک گئون های رئیس جمهور سابق این کشور را به جرم فساد مالی و نقض قوانین انتخاباتی، در مجموع به ۲۲ سال زندان محکوم کرد.

دادگاه عالی همچنین احکام جریمه مالی و جبران خسارت، در مجموع به مبلغ ۱۶ میلیون یورو را که در دادگاه بدوی برای او تعیین شده بود، تائید کرد.

خانم پارک که یازدهمین رئیس جمهور کره جنوبی بود؛ اولین زنی است که در کره به این مقام می‌رسید اما در مارس سال ۲۰۱۷ میلادی با رای استیضاح پارلمان از قدرت برکنار و سپس به اتهام فساد مالی محاکمه شد.

او در سال ۲۰۱۸ میلادی به اتهام فساد مالی و سوء استفاده از قدرت از سوی دادگاه به ۳۰ سال زندان محکوم شده بود.

رئیس جمهوری پیشین کره جنوبی، فرزند پارک چونگ هه، دیکتاتور نظامی پیشین کره جنوبی است که در یک کودتا به قدرت رسید و ۱۸ سال بر این کشور فرمان راند. پارک در سال ۲۰۱۲ به عنوان نخستین رئیس جمهوری زن در کره جنوبی انتخاب شد.

در مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱) نیز، دادستان‌های کره جنوبی ضمن اتهام زنی به لی جائه میونگ رهبر حزب مخالف این کشور درباره فساد و دریافت رشوه، از پارلمان خواستند که برای دستگیری، مصونیت سیاسی او را لغو کنند.

به گزارش رویترز، لی جائه میونگ در انتخابات ریاست جمهوری نامزد انتخابات و رقیب اصلی یون سوک یول رئیس‌جمهور کنونی این کشور بود اما با اختلاف هفت دهم درصد از آرا، در این رقابت شکست خورد.

اقدام دادستان‌های کره جنوبی علیه رهبر حزب مخالف و رقیب اصلی یون سوک یول رئیس‌جمهور این کشور در شرایطی خبرساز شده که او پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان دادستان مشغول به کار بود.

روایتی از یک خبر| سایه فساد مالی بر مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور کره جنوبی

اهمیت موضوع

به گفته تحلیلگران اقدام کیم کان هی، به عنوان همسر یک مقام دولتی در پذیرفتن کیف پولی که قیمت آن ۳ میلیون وون (۲۲۵۰ دلار) است، می‌تواند مصداقی از نقض قانون ضد رشوه‌خواری در این کشور باشد اما حامیان رئیس‌جمهور کره‌جنوبی می‌گویند همسر او قربانی یک توطئه غیرقانونی شده تا کارزار انتخاباتی حزبی لکه‌دار شود.

یکی از مقام‌های دفتر ریاست جمهوری کره‌جنوبی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری یونهاپ گفت: این کشیش عمدا و به قصد فیلمبرداری غیرقانونی از کیم با استفاده از روابط خانوادگی خود به او نزدیک شده بود تا نشان دهد که هدایای این زوج به عنوان دارایی شخصی نگهداری می‌شود.

این امر بر آینده سیاسی رئیس جمهور سایه افکنده است زیرا حزب محافظه کار قدرت مردمی او در تلاش است تا کنترل پارلمان را در انتخابات آوریل (فروردین ۱۴۰۳) به دست بگیرد.

در حال حاضر برخی از اعضای حزب «قدرت مردمی» متعلق به یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی، به او و همسرش تاکید کردند تا بابت این رویداد که در نظر عموم «رسوایی کیف دیور» نام گرفته، عذرخواهی و اذعان کنند که پذیرفتن این کیف، نامناسب بوده تا این مساله مرتفع شود.

تحلیل‌گران می‌گویند، یون سوک یول با سکوت در این باره در روزهای اخیر و اصرار برای استعفای رهبر حزب به دلیل اختلاف‌نظر بر سر موضع برخی اعضا، خطری را می‌پذیرد که می‌تواند به بهای از دست دادن اکثریت در انتخابات سال جاری میلادی ختم شود.

ارزیابی

نگاهی به تاریخ مبارزات با فساد مالی در کره جنوبی نشان می دهد، این اقدام بانوی اول این کشور می تواند بر مبارزات سیاسی پیش روی رئیس جمهوری تاثیرات منفی داشته باشد.

اگر چه یون سوک یول در انتخابات ۲۰۲۲ به ریاست جمهوری رسید اما حزبش اقلیت را در پارلمان کره‌جنوبی دارد که تحت کنترل حزب رقیب یعنی دموکراتیک است، بنابر این گاف سیاسی بزرگ می تواند بر پیروزی آتی وی سایه افکند.

از دیگر سو، تحلیلگران سیاسی می گویند: این مساله به نوعی یک رسوایی سیاسی به شمار می آید و می تواند در شرایطی که رئیس جمهوری در حال آماده سازی خود برای شرکت در انتخابات پیش روست؛ برای وی دردسرساز شود.

اگر چه حامیان رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی می‌گویند همسر او قربانی یک توطئه غیرقانونی شده تا کارزار انتخاباتی حزبی لکه‌دار شود، اما افکار عمومی چنین مساله ای را برنمی تابد و کاهش محبوبیت وی در این روزها گواه تاثیرگذاری آن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha